• Loui87

Kåvepenin gravid

Hej! Det är så att jag ätit Kåvepenin i 10 dagar när jag var i v.30 pga halsfluss (som jag förstått nu inte var det, utan bara ett virus) detta har gett mig stark ångest speciellt efter att ha läst att antibiotika ökar risken för CP skador med 6ggr. Är ni fler där ute som ätit Kåvepenin när ni var runt v.30 & fått friska barn?

• Svar på tråden Kåvepenin gravid
  • Loui87

Phuh, ja en nyskriven artikel utav nån dr. Kristina Ahlin som forskat i CP-skador. Det är ju då man ångrar att man googlar... står inte mer än att hon syftar på antibiotika, inte vilken sort. Så ville bara höra mig för och förhoppningsvis få lugnare nerver.

• LitenIsa

Hade borrelia när jag väntade dottern, var nog nånstans runt v 33 -34 då. Åt Kåvepenin. E är idag 9 år gammal och frisk som en nötkärna...

Är inte nyttigt att googla för mycket ????

• Ellie
    Loui87 skrev 2016-10-27 21:00:52 följande:
    Phuh, ja en nyskriven artikel utav nån dr. Kristina Ahlin som forskat i CP-skador. Det är ju då man ångrar att man googlar... står inte mer än att hon syftar på antibiotika, inte vilken sort. Så ville bara höra mig för och förhoppningsvis få lugnare nerver.
    Det hon skriver är ju främst att man sett en ökning av cerebral pares då mamman har infektion under graviditeten. Man har också sett det vid antibiotikabehandling, men det går inte att säga om det är själva infektionen i sig, eller behandlingen som ger skador. Troligtvis är det väl infektionen som sådan, och eftersom den ger ökad risk är det viktigt att behandla.

"Kristina Ahlin hoppas att fördjupade studier ska leda till att man förstår mer när det gäller sambandet mellan infektioner och hjärnskador och vilken roll antibiotika spelar.

– Det är viktigt att få klarhet om det är antibiotikan i sig som kan ge skador eller om det bara är en markör för infektioner, så att vi kan ge tydliga råd på den punkten, säger hon."

Hur som helst har ju inte Kåvepenin visat någon ökad frekvens av skador hos foster.

• Loui87

Eller någon mer som ätit Kåvepenin över huvudtaget under graviditeten?

• Fairydust

Jag åt två kurer Kåvepenin under min senaste graviditet, dels pga UVI (som jag fick flera ggr och fick olika antibiotika varje gång) och sedan pga halsfluss. Inga problem enligt de läkare jag träffade.

• thecoc

Jag fick kåvepenin, skulle egentligen få ett annat antibiotika men fick kåvepenin istället just för att det går bra att ge till gravida, medan den andra medicinen hade en liten förhöjd risk för fosterskador.

• Kåvepeningårbra

Jag fick friskt barn efter Kåvepenin men jag tycker Du på ett sätt ställer fel fråga. Vad händer om du inte äter antibiotikan, blir infektionen mer långvarig? Riskerar infektionen i sig att då bli skadligare för barnet än vad medicinen eventuellt varit? Vad händer om infektionen i värsta fall sprider sig till en sepsis (blodförgiftning)? Ät du kåvepeninet.

Svar på tråden Kåvepenin gravid