• Anonym (Muslim)

Hur döper man bebisar inom islam?

Hej , jag undrar om någon här inne har döpt sitt barn till muslim . Hur gör man ? Av vad jag har förstått så läser imamen något till barnet . Själv är jag född muslim och gift med en kristen och vi vill att våran dotter ska tillhöra samma religion som mig.

• Svar på tråden Hur döper man bebisar inom islam?
  • Carambolan

Det finns inget dop inom islam. Däremot brukar man ha en fest för barnet efter åtta dagar där barnet får sitt namn och ibland blir omskuret (men där finns en del skillnader inom olika grenar av islam och olika delar av världen).

• Anonym (Muslim)
    Carambolan skrev 2016-10-28 20:41:38 följande:

Det finns inget dop inom islam. Däremot brukar man ha en fest för barnet efter åtta dagar där barnet får sitt namn och ibland blir omskuret (men där finns en del skillnader inom olika grenar av islam och olika delar av världen).

Jaha men hur blir man muslim då ? Har mejlat en imam och frågat och berättat att jag har en liten dotter tror att han kommer svara på mig nästa vecka.
  • Anonym (Ateist, döpt som barn.)

Spännande att du vill att din dotter ska bli muslim.
    Lever du själv efter Islams fem pelare?

• Anonym (Muslim)
    Anonym (Ateist, döpt som barn.) skrev 2016-10-28 21:21:10 följande:

Spännande att du vill att din dotter ska bli muslim.

Lever du själv efter Islams fem pelare?

Jag vill inte att detta ska bli en stor tråd med en massa diskussioner därför vill jag endast hålla mig till ämnet inget annat . Tack
  • EmberEyes

Vad jag vet (inte muslim själv) gäller att det finns inget dop och omskärelsen av pojkar är inget förbund med gud. En muslim blir muslim genom sin trosbekännelse inför två vittnen.

I vissa muslimska länder är valet av barnets namn en speciell händelse, som vanligtvis firas på den sjunde dagen efter dess födelse. Släktingar och vänner samlas hemma hos föräldrarna och efter recitation av några avsnitt ur Koranen tillkännager fadern barnets namn.

• Carambolan
    Anonym (Muslim) skrev 2016-10-28 21:13:27 följande:

Jaha men hur blir man muslim då ? Har mejlat en imam och frågat och berättat att jag har en liten dotter tror att han kommer svara på mig nästa vecka.

Ja det är som EmberEyes säger: man blir muslim genom att vilja vara muslim och genom att säga trosbekännelsen. Det behövs ingen imam, inget dop, ingen registrering, man måste inte gå till moskén om man inte vill. Till skillnad från kyrkan som länge fungerat som samhällets och statens administrativa nav (folkbokföring etc) så är islam mer av en privatsak mellan den troende och allah.
  • Anonym (Muslim)
    Scalaren skrev 2016-10-28 22:29:04 följande:

Men om du själv är muslim så måste du veta allt detta? Eller?

Av det jag vet så är det att en imam läser till barnet , min pappa alltså

dotterns morfar har läst

åt henne men det känns inte " på riktigt " .
  • Anonym (Tes)

Det går inte att döpa ett barn till muslim. Men genom ditt levnadsätt lär sig barnet hur muslimer gör.

Vårt barn välsignades i kyrkan. Vi är kristna. Men det gör inte barnet till en kristen. Barnet väljer själv när den är stor nog.

• Suheyb
    Anonym (Muslim) skrev 2016-10-28 20:37:23 följande:
    Hur döper man bebisar inom islam?

Hej , jag undrar om någon här inne har döpt sitt barn till muslim . Hur gör man ? Av vad jag har förstått så läser imamen något till barnet . Själv är jag född muslim och gift med en kristen och vi vill att våran dotter ska tillhöra samma religion som mig.

I ett barn föds i en muslims familj så läser man bön utrop, vilket ansvaret främs av  pappan eller tillgänliga manliga familj medlemar.  
    Annars om du har missat det av okunighet så är det ingen fara.
    Alla barn föds  som muslimer i Islam, fokusera på att vara exampel till henne/han för det är din ansvar och för ditt bästa. Det du lär de kommer vara sadaqa jariya (pågånde goda gärningar) for dig. Om du inte uppfyler det så  kommer Allah att antigen vägleda de på en annan sätt eller döma de enligt deras kunskap.

Jag har skapat alla mina tjänare med en inklination till att dyrka Mig ensam, men det är djävlarna som kommer till dem och vänder dem bort från deras religion. De förbjuder för dem det som Jag har tillåtit och säger till dem att associera andra vid Min sida, för vilka Jag inte givit någon auktoritet. [Sahih Muslim]

Varje barn föds i al-Fitra (en naturlig tro på Gud), men det är föräldrarna som gör den till jude, kristen eller elddyrkare. Liksom du ser ett djur förlösa sitt perfekta föl ? kan ni se den missbildad? [Sahih Bukhari ]

Att ha dottrar är extra speacielt för en far

Jabir ibn 'Abdullah reported that the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, "Anyone who has three daughters and provides for them, clothes them and shows mercy to them will definitely enter the Garden." A man from the people said, "And two daughters, Messenger of Allah?" He said, "And two."

For mammor 

Mu?awiyah ibn Jahima reported: Jahima came to the Prophet, peace and blessings be upon him, and he said, ?O Messenger of Allah, I intend to join the military expedition, and I seek your counsel.? The Prophet said, ?Do you have a mother?? He said yes. The Prophet said, ?Stay with her, for Paradise is beneath her feet.?

Source: Sunan al-Nasa??i? 3104

• Goneril

Du kan få vägledning i www.islamguiden.com, känner du säkert till för övrigt som muslim. Jag är inte muslim, agnostiker, men har ett stort religionsintresse, ser kunskap om våra stora religioner som allmänbildning.

Svar på tråden Hur döper man bebisar inom islam?