-
Det skedde för över två år sedan. Jag kan inte längre sätta ord på det brutala.Jag vet inte om det var när jag fick bildörren över handen ellernär jag slängdes i golvet. Min son togs ifrån mig från den ena dagentill den andra. Helt brutalt. Jag ringde kvinnojouren och kom inteihåg vad jag sa. Några dagar senare kom pappans kompis och hämtasonens saker. Jag kunde ingenting förstå. Sonen skulle aldrig merabo hos mig o sina syskon, han hade bara börjat säga att " pappa slår mamma".Han var sju år då. Jag tvingades mot min vilja skriva under adressändringför annars skulle jag ligga risigt till.Jag får ingen stöd och hjälp här i kommunen av myndighetenutan istället blir jag kränkt kring dotterns sjukdom.Jag vet inte längre var jag ska vända mig.
-
Svar på tråden Min son slets ifrån mig med våld
-
Tror nog du får vidareutveckla det hela..
Ta det från början..
-
Och du anmälde pappan för egenmäktigt förfarande när...?
-
Han får inte ta er son! Polisanmäl honom nu!
-
Ni förstår inte, kvinnojouren är ju ingen myndighet som hör av sig till andra myndigheter för att förklara eller reda utsituationen, är man ensam i situationen så får man ingen hjälp, man fortsätter att vara utsatt och den psykiska misshandeln upphör inte för ingen tror på vad man försöker säga så man säger inte allt.
-
Om man inte är ense om boende och umgänge vänder man sig till tingsrätten med en stämning och får en dom, har du gjort det?
-
Jag fick brev hemskickade till mig angående tvångsbodelning samt gode mansuppdrag för tvångsförsäljning av huset,vilket som gick igenom i tingsrätten,så det innebar att jag till slut fick lov att få hjälp med en lägenhet via socialtjänstenoch då flyttade han tillbaka till huset med sonen.Eftersom dottern har en svår sjukdom( som inte jag vill gå in på här) så håller jag samtidigt på att kämpa för attfå igenom assistans och bostadsanpassning för henne via kommunen.Ja jag har lämnat in en stämningsansökan men det hjälper inte mig att få tillbaka min son,om ni förstår vad jag menar så spelar det liksom ingen roll vad som skulle stå på ett papper om att sonenskulle få vara hos mig typ över en hel helg är liksom helt omöjligt.
-
Har du gemensam vårdnad om sonen så har barnen rätt att vistas och bo lika mycket hos dig som hos pappan. Du måste ta hjälp av rätten om pappan håller ditt barn ifrån dig, socialtjänsten sysslar inte med vårdnadsfrågor.minsontogsifrånmigmedvåld skrev 2016-10-29 14:03:46 följande:Jag fick brev hemskickade till mig angående tvångsbodelning samt gode mansuppdrag för tvångsförsäljning av huset,vilket som gick igenom i tingsrätten,så det innebar att jag till slut fick lov att få hjälp med en lägenhet via socialtjänstenoch då flyttade han tillbaka till huset med sonen.Eftersom dottern har en svår sjukdom( som inte jag vill gå in på här) så håller jag samtidigt på att kämpa för attfå igenom assistans och bostadsanpassning för henne via kommunen.Ja jag har lämnat in en stämningsansökan men det hjälper inte mig att få tillbaka min son,om ni förstår vad jag menar så spelar det liksom ingen roll vad som skulle stå på ett papper om att sonenskulle få vara hos mig typ över en hel helg är liksom helt omöjligt.
-
Hej;
Om ni har gemensam vårdnad kan du anmäla pappa till polisen för egenmäktighet. Då har han kidnappat din son.
Om du har lämnat in stämning så kan det bli en vårdnadsutredning som skickas till familjerätten i din kommun (familjerätten tillhör socialtjänsten). Då utreds frågan kring din sons boende. Utredarna träffar dig och pappa (om han inte medverkar talar det inte till hans fördel) flera gånger samt åker på hembesök hos båda föräldrar och träffar barnet. Man tar också oftast in uppgifter från skola, BVC mm, om föräldrarna tillåter det. Utredarna utgår från barnets behov, inte föräldrarnas behov, och de kommer sedan med en bedömning och ett förslag till beslut i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge till TR, som tar det slutgiltiga beslutet (i de flesta fall blir det som utredarna tycker). Om du och pappan inte har ett bra samarbete kommer de antingen att besluta huvudsakligt boende hos dig - eller hos honom. Men umgänget kan nästan aldrig bli noll (undantag vid våld och övergrepp mm), barnets rätt att träffa båda föräldrar regelbundet är lagstadgat! Det är inget som en förälder har rätt att bestämma, ett barn har två föräldrar. Så om du gått vägen om domstolen, kommer din sons pappa snart bli klar över detta.
Om du har lämnat in stämning kan ni också bli dömda till samarbetssamtal. Det kan ni också kontakta kommunens familjerätt och be om att få frivilligt.
Lycka till! -
Det är mycket som låter konstigt här (säger inte att jag inte tror på dig, TS). Hur kan pappan få ha barnet om han säger att "pappa slår mamma"? Det borde ju sätta eld i baken på soc.
Du skriver om brutalitet och bildörrar som slår om handen, hur och när hände det?
Har pojkens pappa misshandlat dig bör du naturligtvis anmäla detta, men du måste vara redo att stå ut med socialens utredningar. Och självklart måste du själv ha "rent mjöl i påsen", d.v.s. inte ha något att dölja inför polisen och socialtjänsten. -
Jag orkar inte bli ifrågasatt för jag känner mig redan misstroddså det var också ett skäl att jag ville dölja att det var så det var,likadant att jag kunde bli så uppskrämd av hans upprepande skrik att höra attbarnen skulle tas ifrån mig och jag skulle tryckas ned i ett svart hål.Jag städade aldrig ordentligt när jag levde i den relationenså mina handleder/händer kunde vridas om bara därför.