• Anonym (Skallig snart)

Tappar jag håret pga schampot?

Jag har tappat ovanligt mycket hår sen tidig sommar. Så mycket att duschen måste rengöras på hår en gång i veckan för annars står jag i ett badkar. Det blev bättre när jag böt schampo för en månad sen och då tappade jag inget hår alls på 3-4 veckor men nu har jag börjat tappa mer hår igen. Vad är det som händer?

Jag är inte gravid eller ammar och har inte varit det heller så det har inte med saken att göra. Borde jag byta schampo igen? Kan schampon göra så att man tappar mer eller mindre hår? Det verkar ju så.

• Svar på tråden Tappar jag håret pga schampot?
  • kjellström

Jag tror knappast att du tappar hår pga schampot. Känner du dig stressad kan det vara orsaken till att du tappar hår.

• Bibbidi

Tveksamt. 

Har du kollat upp din kost istället? Du kanske inte får i dig tillräckligt med vitaminer och sånt. Finns kosttillskott för att få starkare hår som du kanske kan pröva.

Tvättar du håret mer sällan nu än förut förresten? Man tappar ju hår hela tiden och om du tvättar håret mer sällan nu än förr så blir det ju "mer" som spolas bort när du väl sköljer igenom det eftersom det hunnit "bygga upp" mer tappat hår i hårbotten.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Skallig snart)

Jag har ingen vitaminbrist och är inte stressad. Jag tar dessutom extra vitaminer varje dag för säkerhets skull. Jag tvättar håret lika ofta som jag alltid har gjort och borstar igenom det innan jag kliver in i duschen.

Jag tycker det är väldigt konstigt att det rasade av under någon månads tid och sen avstannade helt när jag böt schampo och nu har jag börjat tappa lite mer igen men inte lika mycket som med det första schampot. Har schampot verkligen inget med saken att göra då?

• Fia 28
    Anonym (Skallig snart) skrev 2016-10-31 15:43:28 följande:

Jag har ingen vitaminbrist och är inte stressad. Jag tar dessutom extra vitaminer varje dag för säkerhets skull. Jag tvättar håret lika ofta som jag alltid har gjort och borstar igenom det innan jag kliver in i duschen.

Jag tycker det är väldigt konstigt att det rasade av under någon månads tid och sen avstannade helt när jag böt schampo och nu har jag börjat tappa lite mer igen men inte lika mycket som med det första schampot. Har schampot verkligen inget med saken att göra då?

Jag har en bekant som höll på att bli skallig pga schampot. Så visst kan du testa byta schampo igen, gärna till nåt dyrare.
  • Anonym (Skallig snart)
    Fia 28 skrev 2016-10-31 16:36:50 följande:
    Jag har en bekant som höll på att bli skallig pga schampot. Så visst kan du testa byta schampo igen, gärna till nåt dyrare.
    Jag har alltid använt frisörschampon förutom någon månad när jag tappade  hår som mest och då använde jag Apotekets parfymfria schampo. Obestämd Nu har jag frisörschampo igen. Har du någon aning om din bekant använde billigt eller dyrt schampo?
    Chianti skrev 2016-10-31 17:23:24 följande:
    Du kanske inte tål sulfaterna?Testa balsammetoden eller använd sulfatfritt schampo.
    Jag kanske ska testa sulfatfritt igen, det var länge sen sist nu. Har du något bra förslag?

• Chianti
    Anonym (Skallig snart) skrev 2016-10-31 20:28:36 följande:
    Jag har alltid använt frisörschampon förutom någon månad när jag tappade  hår som mest och då använde jag Apotekets parfymfria schampo. Obestämd Nu har jag frisörschampo igen. Har du någon aning om din bekant använde billigt eller dyrt schampo?

Jag kanske ska testa sulfatfritt igen, det var länge sen sist nu. Har du något bra förslag?

Nej jag kör med balsammetoden, men min hälsokost hade massor med sulfatfria så testa gå dit och få tips?
  • Fia 28
    Anonym (Skallig snart) skrev 2016-10-31 20:28:36 följande:
    Chianti skrev 2016-10-31 17:23:24 följande:
    Du kanske inte tål sulfaterna?Testa balsammetoden eller använd sulfatfritt schampo.

Det var ett billigt schampo hon använde, inget från frisören.
  • Anonym (Skallig snart)
    Fia 28 skrev 2016-11-01 08:59:22 följande:
    Det var ett billigt schampo hon använde, inget från frisören.
    Bra att veta.
    Chianti skrev 2016-10-31 20:48:41 följande:
    Nej jag kör med balsammetoden, men min hälsokost hade massor med sulfatfria så testa gå dit och få tips?
    Googlade lite och hittade en hel del. Tänkte testa Lanza volymschampo.

Svar på tråden Tappar jag håret pga schampot?