• Kakmonsterarg

Hjälp!! Rethosta från helvetet!

Någon som kan hjälpa mig med ett bra tips??

Haft riktig rethosta så jag till slut spyr senaste dagarna efter en dunderförkyldning, inget hjälper vad sjutton gör man?

Provat dricka 2-5 koppar te med färska ingefärbitar + houng (hjälper lite för stunden)

Provat Bisolduo samt Canjang.

Provat äta choklad då jag hört kakon ska lidra hostan.

Provat med strepsil sugtabletter

Tar alvedon varje dag också!

Sista bakpulver + vatten

Inget hjälper!! Inatt hosta jag 4timmar innan jag la mig, jag vaknar i sömnen av att de känns som man blir kittlad i halsen , spelar ingen roll om man spyr efter man hostat så mycket de fortsätter igen o igen.

Är totalt borta i huvudet för jag fått sova så grymt lite. Alla tips är så välkomna, jag kommer prova dom alla! Hjälp snälla, är riktigt desperat!!

Mvh Lina

• Svar på tråden Hjälp!! Rethosta från helvetet!
  • Mooomin

Strepsils är för halsont!

Jag tycker att nipaxon eller noskapin funkar bra mot rethosta.

• Anonym (Cocillana)

Du behöver Cocillana etyfin. Har du inte varit hos läkare?

Hade det varit jag hade jag dessutom tagit en antihistamin och en stark halstablett.

• EnAnonumius

Du skriver "provat choklad"..
    Vad för choklad?
    Skall man testa choklad mot rethosta så skall det vara c:a 100g choklad varje dag av mörk choklad med den högsta kakaohalten man kan hitta, c:a 80% eller mer. 

Ganska så dyrt i längden om man frågar mig.

Annars så är det i väg till läkaren och hoppas på att hen kan skriva ut Cocillana-Etyfin.
    Dock en lite varning bara, du kan bli väldigt trött, dåsig och reaktionsförmågan kan bli nedsatt också. så det är inte rekommenderat att du kör bil på den. 
    Men jäkla vad den är effektiv mot rethosta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bertram

Du behöver cocilana, enda som hjälper

• Mooomin
    Bertram skrev 2016-10-30 21:24:42 följande:

Du behöver cocilana, enda som hjälper

Fast, det där är ju helt olika för alla. För mig funkar vanliga nipaxon/noskapin hur bra som helst.
  • Fru Ve

Jag brukar sitta och sova då jag har sån hosta. Även halsduk runt halsen tycker jag lindrar. Men håller också med om Coccillana att det är den enda hostmedicin som har någon riktig effekt. Dock blir jag väldigt påverkad och "lullig" av den så tar bara den i undantagsfall =( Ring din VC tycker jag i alla fall.

• Kakmonsterarg

Tack alla för svaren! <3 lyckade sova ut i natt ändå bara några hostattacker , sov med massa sugtabletter o druckit mängder av ingefärste så är lite bättre! Tack så mycket för er omtanke :) kram alla!

• Anonym (fick härda ut...)

Jag tycker du ska testa cocillana-etyfin, eftersom det är så många som tipsar om den. För mig har den dock inte fungerat, men det är helt klart värt ett försök!

Annars har jag tyvärr inte så många tips. För mig var det enda att vänta tills det gick över. Det tog ungefär fyra månader, samt kostade mig flera tusen kronor eftersom jag i min panik ändå hämtade ut ett antal verkningslösa mediciner på apoteket.
    (De hostmediciner jag fick utskrivna, inklusive Cocillanan, ingår inte i högkostnadsskyddet. Enligt apotekets kundsida beror detta på att beslutande instans inte anser att det "är rimligt att samhället ska subventionera läkemedel mot kortvariga och lindriga besvär." Jojo. Det var ju ett lagom förringande sätt att beskriva fyra månaders helvete.) Flört

• Annelie 76

Coccilana och konstanta mintångor (Fishermans friend mint under läppen) hjälper mig när jag har rethosta.

• Anonym (Fia)

Coccilana har en viss effekt men den är liten. Att den av många upplevs som väldigt bra är antagligen pga att etylmorfinet ger vällustkänslor. I övrigt finns det inget som har någon vetenskapligt dokumenterad effekt mot hostan i sig, däremot kan hett vatten, honung, halstabletter osv göra att det känns mindre jobbigt att hosta.

• Anonym (Karin)
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-30 16:28:02 följande:

Haft riktig rethosta så jag till slut spyr senaste dagarna efter en dunderförkyldning, inget hjälper vad sjutton gör man?

Provat dricka 2-5 koppar te med färska ingefärbitar + houng (hjälper lite för stunden)

Sista bakpulver + vatten

Inget hjälper!! Inatt hosta jag 4timmar innan jag la mig, jag vaknar i sömnen av att de känns som man blir kittlad i halsen , spelar ingen roll om man spyr efter man hostat så mycket de fortsätter igen o igen.

Är totalt borta i huvudet för jag fått sova så grymt lite. Alla tips är så välkomna, jag kommer prova dom alla! Hjälp snälla, är riktigt desperat!!

Mvh Lina

Tyvärr hjälper inga hostmediciner mot hosta. Vissa tycker cocillana hjälper, man blir lite dåsig och sover kanske lite bättre på natten.

Efter 6-8 veckor rethosta fick jag astmaspray med kortison. Halleluja!! Efter 10 dagar var det helt borta.
  • Mooomin
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-01 11:30:01 följande:

Tyvärr hjälper inga hostmediciner mot hosta. Vissa tycker cocillana hjälper, man blir lite dåsig och sover kanske lite bättre på natten.

Efter 6-8 veckor rethosta fick jag astmaspray med kortison. Halleluja!! Efter 10 dagar var det helt borta.

Jo, de hjälper visst, och då menar jag vanliga som man köper receptfritt. Det är enorm skillnad tycker jag.
  • molly50
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-30 16:28:02 följande:

Sista bakpulver + vatten

Mvh Lina

Ricinolja. Då törs du inte hosta.  

Nej,skämt åsido så tror jag att du behöver Coccillana etyfin.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Karin)
    Mooomin skrev 2016-11-01 11:32:04 följande:
    Jo, de hjälper visst, och då menar jag vanliga som man köper receptfritt. Det är enorm skillnad tycker jag.
    Sorry to break it to you, men det är inte bättre än placebo. Det finns ingen forskning som visar på effekt. Kanske också därför de inte omfattas av högkostnadsskyddet?

Min egen empiriska undersökning säger att inhalationssterioder fungerar, typ astmaspray med kortison. Men det får man inte efter att ha hostar ett par dagar. Snarare efter ett par månader (tortyr!)

Googla lite så hittar du underlag.

Effekten av hostmediciner på hosta och slem är svag och otillfredsställande dokumenterad. För slemlösande läkemedel saknas evidensbaserade studier vad gäller klinisk effekt. En Cochrane-rapport (6) från 2010 som innehåller mer än 18 studier av läkemedel mot akut hosta visade att effekten av kodein på hosta inte är bättre än placebo och att doser som dämpar hosta också kan ge sedering och gastrointestinala biverkningar. Två andra studier visade svag eller ingen mukolytisk effekt av Bromhexin. Forskarna som gick igenom materialet fann alltså att dessa grupper av farmaka inte kunde rekommenderas pga. bristande bevisad effekt. Vi vet således att det saknas evidens för rekommendation av farmakologisk behandling av hosta i samband med luftvägsinfektioner (4,5).

De nya behandlingsförslag avseende hosta i samband med luftvägsinfektioner som LMV och Strama tillsammans gav ut 2008 lyder (5, 11):
    ? Torrhosta i samband med luftvägsinfektion ? ingen hostdämpande behandling.
    ? Slemhosta vid luftvägsinfektion ? ingen behandling med slemlösande farmaka.
    ? Besvärlig långvarig postinfektiös torrhosta ? etylmorfin alt. inhalationssteroider kan prövas. 
  • Mooomin
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-01 12:18:29 följande:

Sorry to break it to you, men det är inte bättre än placebo. Det finns ingen forskning som visar på effekt. Kanske också därför de inte omfattas av högkostnadsskyddet?

Min egen empiriska undersökning säger att inhalationssterioder fungerar, typ astmaspray med kortison. Men det får man inte efter att ha hostar ett par dagar. Snarare efter ett par månader (tortyr!)

Googla lite så hittar du underlag.

Effekten av hostmediciner på hosta och slem är svag och otillfredsställande dokumenterad. För slemlösande läkemedel saknas evidensbaserade studier vad gäller klinisk effekt. En Cochrane-rapport (6) från 2010 som innehåller mer än 18 studier av läkemedel mot akut hosta visade att effekten av kodein på hosta inte är bättre än placebo och att doser som dämpar hosta också kan ge sedering och gastrointestinala biverkningar. Två andra studier visade svag eller ingen mukolytisk effekt av Bromhexin. Forskarna som gick igenom materialet fann alltså att dessa grupper av farmaka inte kunde rekommenderas pga. bristande bevisad effekt. Vi vet således att det saknas evidens för rekommendation av farmakologisk behandling av hosta i samband med luftvägsinfektioner (4,5).

De nya behandlingsförslag avseende hosta i samband med luftvägsinfektioner som LMV och Strama tillsammans gav ut 2008 lyder (5, 11):

? Torrhosta i samband med luftvägsinfektion ? ingen hostdämpande behandling.

? Slemhosta vid luftvägsinfektion ? ingen behandling med slemlösande farmaka.

? Besvärlig långvarig postinfektiös torrhosta ? etylmorfin alt. inhalationssteroider kan prövas. 

Det är då jävligt konstigt med tanke på att jag inte kunde sova pga min rethosta och nu hostar jag inget alls.
  • Anonym (Karin)
    Mooomin skrev 2016-11-01 12:21:52 följande:
    Det är då jävligt konstigt med tanke på att jag inte kunde sova pga min rethosta och nu hostar jag inget alls.
    Hostan har kanske börjat läka av sig själv? Glad Den gör ju det till slut...
  • Mooomin
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-01 12:27:03 följande:

Hostan har kanske börjat läka av sig själv?  Den gör ju det till slut...

Det tvivlar jag på då jag köpte medicin andra dagen då hostan fortfarande var som värst och jag hostade så jag fick ont i revbenen och magmusklerna.
Svar på tråden Hjälp!! Rethosta från helvetet!