Orosanmälan missbruk - Vad händer nu?
Hjälp! Jag är så orolig och hela helgen har blivit förstörd då jag ej kunnat fokusera på annat än brevet vi fick i fredags om ett inbokat möte nästa vecka hos soc! Min sambo har sedan tonåren haft alkoholproblem, bott på flera behandlingshem pga detta och ej blivit av med sitt beroende. Han är dock väldigt bra som sambo och viktigast av allt - som pappa! Han dricker absolut inte som förr och aldrig när han har barnen eller ens när vi båda är hemma, det sker numera någon enstaka gång och detta när barnen sover. Dock blev det för mycket för ett tag sedan då han för ovanlighetens skull drack sprit och alla känslor svallade över, slutade med ett besök på akutpsyk för att få hjälp med sitt dåliga mående som beror på helt andra saker. Där var han 100% ärlig med allt och det var de som gjorde orosanmälan. Bakslag som heter duga då han nu vägras hjälp med sitt mående innan han tagit tag i alkoholproblemet. Vad händer nu?
Jag dricker någon enstaka gång per år, typ på AW med jobbet - aldrig annars! Kan de ta barnen ifrån oss trots att han aldrig dricker när de är med? Vi tar hand om våra barn och har tom fått höra av många att vi gör ett bra jobb då vi har så självsäkra barn som är trygga och vi har aldrig någonsin misskött dem på något vis, de är vårat allt och bara tanken på att någon skulle kunna ta dem gör mig sjuk - har mått illa och ej kunnat tänka på annat under hela helgen!
Kan de begära att vi delar på familjen? Han vägrar mer behandling och har dragit ner rejält på drickandet sedan vi började prata om att bilda familj för ca 6 år sedan men har åkt på LOB ett par gånger dessvärre.. Jag antar att de kommer kräva detta av honom? Trots att han nu hanterar alkoholen betydligt mycket bättre än när jag lärde känna honom? Han dricker inte mer eller oftare än många andra vi känner och det är ingen i vår närhet som skulle kunna misstänka att han ens haft så stora problem tidigare.
Splittrar de familjer på sådana grunder? När han och jag båda gör allt och mer därtill för våra barn? Känner tom att jag ångrar att jag bildade familj med honom nu när vi hamnat i denna sits! Något jag inte vill säga till honom då det nog skulle sänka honom totalt.. Jag skulle aldrig ha gjort det valet om han inte dragit ner på drickandet för jag hatar de som dricker omkring sina barn och det vet han om. Men om de säger på mötet att han måste sluta helt vet jag att han kommer vägra då det ej fungerat tidigare och han vill kunna dricka någon gång ibland. Vet inte vad jag kan vänta mig av det här? Måste vi flytta isär? Vi älskar ju varandra och har det bra tillsammans, inga större bråk mer än om vardagliga saker som även andra upplever så det är heller inget sådant våra barn behöver uppleva. Vi har jobb och ordnad ekonomi och våra barn saknar varken saker de behöver eller kärlek och omtanke. Någon som upplevt något liknande? Spricker snart av oro och gör allt för att barnen inte ska märka av min oro då de ej vet om detta över huvudtaget!