• Jl91

Bebis + innekatt. Hjälp!

Hej!

Finns det någon här som har en innekatt och har fått barn?

Har det gått bra?

Min katt är mitt allt, och är så rädd för att något ska bli tokigt.

Har BF + 3 idag.

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Bebis + innekatt. Hjälp!
  • anas998

Vi har en dotter för april-16 och 2 innekatter.
    Det har gått jättebra! Visst hankatten har kissat på diverse bebissaker (bara en gång på varje sak så revir markering).
    I början ignorerade de bebisen var inte alls så intresserade men nu kommer det lite mer nyfikenhet när hon "pratar" med dem och försöker röra vid dem när de går förbi.
    Honkatten är lite rädd för bebisen men det blir bättre och bättre.
    Båda katterna sover fortfarande i vår säng och myser när de får chansen :)
    Det kommer gå hur bra som helst!

• lollip0p

Vi har tre innekatter (honor) och två av dem, en kastrerad och en fertil, fullkomligen älskar bebisen. Den tredje katten är lite äldre och bryr sig inte om bebisen.

• caveat emptor

Vi hade två katter när vår son föddes, en äldre renodlad innekatt (hona) och en femårig hane som är ute i vår inhägnade trädgård. Båda kastrerade.

I början brydde de sig inte alls. Inget revirkissande eller liknande. Sen blev sonen äldre och jätteintresserad av katterna. Då fick vi hålla koll eftersom han gärna drog i dem. Nu är han 1,5 år och den äldre katten lever tyvärr inte längre. Sonen och katthanen funkar bra ihop eftersom sonen nu har lärt sig att vara mer försiktig med katten :)

• Anonym (Kattlady)

Hej!

Har två innekatter och nu är min dotter 2 år.  Det har gått bra från dag 1. Jag var mycket noga med att katterna hade sina egna platser (katträd,inhägnat uterum osv) samt att jag var noga med att ge mat,tömma lådor och också ge dem tid! Har inte haft några problem över huvudtaget förutom att de var inte superglada över att vår sovrumsdörr var stängd de första dagarna med bebisen (nervös nybliven förälder och evigt krafsande katter). 

• Moorii

Vi hade katt tills igår, med en bebis som imorgon blir tre månader. Katten var relativt ointresserad av bebisen, men vi hade två incidenter när han tyckte att det var roligt med en babysitter som gungar och var där med tassen på honom, inga klor dock. Han busade och visste inte bättre. Däremot så var det pga att han var rastlös som det hände, något han var redan innan bebis, men som blev värre när vi inte orkade eller hade tid att busa med honom. Så, för hans eget bästa fick han nu flytta ut på landet, till en familj med större barn som kommer tycka om att busa med honom och så får han springa ute så mycket han vill.

• Physalis

Har två innekatter och en 10 månaders bebis.

Vi var rädd att bebisen skulle vara allergisk eftersom det finns en del allergi i släkten men det har hon inte visat några tecken på.

Katterna har fått mindre uppmärksamhet sen hon föddes vilket de behövde lite tid att vänja sig vid och de blev stressade i början när hon skrek.

Vi stängde dörren om natten tills hon kändes stor nog att vakna och putta bort ifall de skulle lägga sig på henne, de går aldrig nära spjälsängen men man vet ju aldrig.

Just nu håller hon på att fatta att man inte får vara hårdhänt vilket hon varit tidigare och ibland fortfarande är. Det jobbiga nu är att ena katten ibland jamar efter godis när hon lagt sig för kvällen så att hon vaknar.

• Medgos

Känner samma sak som TS. Ska snart få min bebis och har två katter som jag håller väldigt kärt.

Så är väldigt glad när jag läser från flera av er att de har gått bra. Och håller tummarna att de blir bra för oss med!

• Newbie84

Har två innekatter och det gick bra. Den ena vaktade och kom som ett skott när bebben var ledsen och undra varför jag dröjde. Han ville vara med och titta på när bebben badade, åt etc. Den andra katten brydde sig inte alls.

Jag var orolig i början att katterna skulle kunna kväva bebisen så jag hade koll på att katterna inte var inne i sovrummet på natten i början.

När bebben blev äldre fick sig katterna lite päls och svansdragning, men katter vet skillnad på barn och vuxna och har mer tålamod. De har aldrig tagit ut klorna eller bitit vårt barn.

Lycka till! Djur berikar livet för både vuxna och barn :)

Svar på tråden Bebis + innekatt. Hjälp!