• Anonym (Ledsen)

Abort eller inte, vilket beslut??!

Upptäckte att jag är gravid, oplanerat gravid, men barn nr 3! Vi är gifta, allt är bra o sådär, men vi vill bara ha 2 barn, men jag vill inte göra abort, jag känner mig så ledsen, tom, desperat och samtidigt glad över graviditeten.

Min man säger att han inte vill att vi ska behålla det, att abort är det enda vettiga att göra, han säger att han inte kommer bestämma över mig, vad jag ska göra, men att hab tror att jag intr kam tänka helt rationellt eftersom jag tänker att det är en bebis redan liksom... Och att just nu (är i ca v 5) är det inget barn utan bara en cellklump ändå, att det inte är ett barn vi tar bort.

Och det håller jag med om, men är rädd att det ska vara väntetid vid abort, och med mina två barn har jag sett hjärtat slå på vul i v 6+ och jag känner sån jäkla ångest om vi "dödar" ett litet oskyldigt foster..

Någon som varit i liknande situation, hur gjorde ni, hur kändes det? Hur känns det efteråt, mentalt..

Ska ringa mvc för råd i morgon, men är så rädd att göra fel, jag vill behålla barnet, jag vill ha barnet men är det mest för att jag verkligen inte vill vara med om en abort?

:(

• Svar på tråden Abort eller inte, vilket beslut??!
  • Långbenopluto

Hela ditt inlägg skriker att du inte vill göra abort.

Så behåll, och skaffa ett bättre p-medel efter det barnet.

• LFF

Vad är argumenten för att göra abort? 

Förstår att det absolut är svinjobbigt eftersom jag själv har just två barn och vi inte vill ha fler men samtidigt så skulle inte jag vilja göra en abort om vi råkade bli gravida igen. Att vi stannar vid två är för att jag inte skulle klara av ytterligare ett missfall. Det skulle ta knäcken på oss totalt.

Om det enda argumentet till att göra abort är att ni bara vill ha två barn så är det i mina ögon inte ett godtagbart argument när en vill behålla.

• Anonym (Ledsen)
    LFF skrev 2016-10-31 16:49:48 följande:

Vad är argumenten för att göra abort? 

Förstår att det absolut är svinjobbigt eftersom jag själv har just två barn och vi inte vill ha fler men samtidigt så skulle inte jag vilja göra en abort om vi råkade bli gravida igen. Att vi stannar vid två är för att jag inte skulle klara av ytterligare ett missfall. Det skulle ta knäcken på oss totalt.

Om det enda argumentet till att göra abort är att ni bara vill ha två barn så är det i mina ögon inte ett godtagbart argument när en vill behålla.

Ja argumentet är väl att vi inte har tid,plats, ork för ett till barn...men annars inget direkt.. Jag vet inte vad jag ska känna, han tycker att det är jag som överdriver som gråter av tanken på abort och jämför det i min mage med spermier, att han inte är ledsen över spemier som går till spillo, men detta är ingen spermie det är börjar på ett liv, känner mig så tom..

Ska jag lyssna på mitt hjära och behålla, men tvinga honom till ett barn till .?
  • mammalovis

För mig är det ett liv när hjärtat börjat slå, om så bara ett embryo. Så visst vill han döda ett liv, även om det i hans hjärna nedvärderas till en död cellklump. Visst det har ingen kännande hjärna, där kan jag hålla med honom. Frågan är hur du hade mått om er relation hade brytits upp och du dessutom står där med sorgen efter en abort. Han kommer antagligen stå helt oförstående till din sorg också, då det bara är en förlorad spermie i hans värld. Man kan undra om han tappade några hjärnceller också ...

Sedan är ju frågan vad tid, plats och ork innebär i praktiken? Bor ni i en etta med snart tre barn eller kan inte alla barnen få eget rum? Har ni hobbies som är viktigare än barnen? Är ni utbrända? Självklart är det faktorer ni får väga in.

Vi har nu 3 barn med 2,5 års mellanrum mellan varje. Vi bor i en 3:a och det funkar att de äldsta (3 med en bonus vh) delar rum. Visst är vi lite trångbodda, men innan skoltiden är det inget bekymmer. Tiden blir väl knappare då oftast jag lämnar och hämtar på fritids och tyvärr 2 olika förskolor, vilket tar ca 1 timma tills vi har tagit oss mellan hemmet och jobbet. Jag har valt att gå för att slippa plocka i och ur en sur lilleman ur bilen flera vändor och få köra med panikskrik i öronen. 

Rent känslomässigt skulle jag vilja ha en fyra, men kan hålla med om aspekterna tid, plats och ork som argument emot, då vi i så fall borde flytta för att få det smidigare. Sambon är dock nöjd. Först ska jag dock få fason på min sköldkörtel som spökar efter en operation, så just nu hade det inte varit lyckat att blir gravid, omöjligt också då jag inte orkar ha sex.

Svar på tråden Abort eller inte, vilket beslut??!