• joss92

    Erbjuden tillsvidare, gravid - föräldrapenning?

    Hej!
    Blir inte klok på försäkringskassans djungel.. ringde och försökte fråga om mitt dilemma men hon kunde inte riktigt ge nåt tydligt svar. Jag tänker på hur det kommer bli med föräldrapenningen nu varje dag och oroar mig.. Ska försöka vara tydlig i mitt fall om föräldrapenning:

    Jag studerar just nu och har gjort det i snart 3,5år. Jag tar examen i Januari och min chef (där jag hoppat in och vikarierat lite innan) gav mig en tjänst i september-december som jag är tjänstledig från på grund ut av studier. I Januari kommer jag inte längre vara tjänstledig utan jag kommer börja arbeta på en tillsvidaretjänst på 100% som chefen gett mig.

    Den överraskande nyheten är att jag är ca 1
     månad gravid och kommer endast kunna jobba från och med mitten av Januari fram till Juni (5-6månader) då BF är beräknat 2 Juli. Så troligtvis kommer jag bara hinna jobba 5 månader..


    Eftersom jag kommer börja jobba på min tillsvidaretjänst fr.om. Januari, beräknas min föräldrapenning ifrån tjänsten då? (även om jag bara hunnit jobba 5 mån och inte 6?) Jag förväntas komma tillbaka till tjänsten igen efter jag varit föräldraledig.


     


    Mina frågor är
    Den tjänsten jag varit tjänstledig ifrån september-december, räknas den in i SGI? Eller blir mitt csn SGI skyddat?

    Har någon fått en tillsvidaretjänst och börjat jobba men inte hunnit jobba exakt 6 månader innan bebis, men ändå fått föräldrapenning baserat på den fasta tjänsten?

    Jag är så orolig att jag kommer få minimum beloppet.. :( Hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig i detta! Tack på förhand,

  • Svar på tråden Erbjuden tillsvidare, gravid - föräldrapenning?
  • Holma

    Du har en tjänst som beräknas pågå i minst 6 mån o därför räknas den inkomsten i din sgi

  • mullemamma

    Tillsvidarerjänst fastställer din sgi men utöver det finns 240-dagarsvilllkoret. Det innebär att du måste ha jobbat ca 8 mån för att din sgi ska gälla under de första 180 dagarna.

    Om du jobbade heltid minst 6 mån före studierna kan den sgin vara skyddad av studierna. Annars tar de ett snitt av inkomsten 12 mån före ansökan för att fastställa sgi.

  • Crazy catlady

    Förlåt om jag kapar.. men jag ställer gärna lite frågor till er som vet ?

    Jag jobbar just nu på ett jobb jag haft 8 år.. men om 3 månader börjar jag på nytt fast jobb, kommer dock bara hinna jobba ca 3 månader sedan går jag på graviditetspenning.. jag kommer tjäna mer på det nya jobbet.. så vilken inkomst kommer de kolla på när det gäller föräldrapenning.. ?

  • joss92
    Holma skrev 2016-10-31 19:39:16 följande:

    Du har en tjänst som beräknas pågå i minst 6 mån o därför räknas den inkomsten i din sgi


    Okej tack! hoppas verkligen det är så, hade ju varit perfekt..
  • Hannaliv

    Jag jobbade som vikarie när jag blev gravid. Fick tillsvidareanställning i september förra året och ansökte om föräldrapenning från 25 februari. De sa att föräldrapenning numer alltid baseras på senast satta lönen. DEt spelar alltså ingen roll hur länge du jobbat innan föräldraledighet om du har en fast tjänst. Jag jobbade bara 3 månader på min fasta tjänst och var sedan sjukskriven. Har tagit ut föräldrapenning baserad på lönen som sattes i september förra året under 8 månader nu så är helt hundra på att det stämmer :)

  • joss92
    mullemamma skrev 2016-10-31 20:05:20 följande:

    Tillsvidarerjänst fastställer din sgi men utöver det finns 240-dagarsvilllkoret. Det innebär att du måste ha jobbat ca 8 mån för att din sgi ska gälla under de första 180 dagarna.

    Om du jobbade heltid minst 6 mån före studierna kan den sgin vara skyddad av studierna. Annars tar de ett snitt av inkomsten 12 mån före ansökan för att fastställa sgi.


    Åh okej, tack för ditt svar! vikarierade bara periodvis när det behövdes innan jag började studera på universitet..
  • joss92
    Hannaliv skrev 2016-10-31 20:48:32 följande:

    Jag jobbade som vikarie när jag blev gravid. Fick tillsvidareanställning i september förra året och ansökte om föräldrapenning från 25 februari. De sa att föräldrapenning numer alltid baseras på senast satta lönen. DEt spelar alltså ingen roll hur länge du jobbat innan föräldraledighet om du har en fast tjänst. Jag jobbade bara 3 månader på min fasta tjänst och var sedan sjukskriven. Har tagit ut föräldrapenning baserad på lönen som sattes i september förra året under 8 månader nu så är helt hundra på att det stämmer :)


    Okej tack så mycket för ditt svar! Om de räknar ut penningen utifrån min tillsvidareanställning med är det ju underbart :)
  • mullemamma

    Funderar på om det kan räknas som en sammanhängande period om du varit tjänstledig under studierna och sen direkt jobbat igen. Det enda du kan göra är att skicka in allt och och få ett beslut. Du borde kunna få mer än lägstabeloppet om du har jobbat delar av året. Jag fick något mer än lägstabeloppet pga deltidsarbete under studierna.

  • joss92
    mullemamma skrev 2016-10-31 21:05:58 följande:

    Funderar på om det kan räknas som en sammanhängande period om du varit tjänstledig under studierna och sen direkt jobbat igen. Det enda du kan göra är att skicka in allt och och få ett beslut. Du borde kunna få mer än lägstabeloppet om du har jobbat delar av året. Jag fick något mer än lägstabeloppet pga deltidsarbete under studierna.


    Ja det är det jag funderar på med, om min tjänst (som jag är tjänstledig ifrån och har varit sen start) direkt går över till den nya tillsvidaretjänsten utan glapp. Frågan är om det skulle kunna säkra min situation. Jag ska begära intyg/avtal på allt och skicka in så får jag hoppas det blir mer än lägsta beloppet. Under studierna har jag också vikarierat mer eller mindre vissa månader, det ska jag också försöka få intyg på :)
Svar på tråden Erbjuden tillsvidare, gravid - föräldrapenning?