• joss92

    Erbjuden tillsvidare, gravid - föräldrapenning?

    Hej!
    Blir inte klok på försäkringskassans djungel.. ringde och försökte fråga om mitt dilemma men hon kunde inte riktigt ge nåt tydligt svar. Jag tänker på hur det kommer bli med föräldrapenningen nu varje dag och oroar mig.. Ska försöka vara tydlig i mitt fall om föräldrapenning:

    Jag studerar just nu och har gjort det i snart 3,5år. Jag tar examen i Januari och min chef (där jag hoppat in och vikarierat lite innan) gav mig en tjänst i september-december som jag är tjänstledig från på grund ut av studier. I Januari kommer jag inte längre vara tjänstledig utan jag kommer börja arbeta på en tillsvidaretjänst på 100% som chefen gett mig.

    Den överraskande nyheten är att jag är ca 1
     månad gravid och kommer endast kunna jobba från och med mitten av Januari fram till Juni (5-6månader) då BF är beräknat 2 Juli. Så troligtvis kommer jag bara hinna jobba 5 månader..


    Eftersom jag kommer börja jobba på min tillsvidaretjänst fr.om. Januari, beräknas min föräldrapenning ifrån tjänsten då? (även om jag bara hunnit jobba 5 mån och inte 6?) Jag förväntas komma tillbaka till tjänsten igen efter jag varit föräldraledig.


     


    Mina frågor är
    Den tjänsten jag varit tjänstledig ifrån september-december, räknas den in i SGI? Eller blir mitt csn SGI skyddat?

    Har någon fått en tillsvidaretjänst och börjat jobba men inte hunnit jobba exakt 6 månader innan bebis, men ändå fått föräldrapenning baserat på den fasta tjänsten?

    Jag är så orolig att jag kommer få minimum beloppet.. :( Hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig i detta! Tack på förhand,

  • Svar på tråden Erbjuden tillsvidare, gravid - föräldrapenning?
  • Holma

    Du har en tjänst som beräknas pågå i minst 6 mån o därför räknas den inkomsten i din sgi

  • mullemamma