Leker era barn på rummet? Regler kring det?
Har två söner på 5 och 9 år. Min man och jag är lite oense om regler för vart och hur barnen får leka hemma. Vi har en villa med källare, mellanvåning och övervåning. Planlösningen gör att barnen har ett lekrum på övervåningen. På mellanvåningen där vi vistas mest finns ingen yta för lekrum eller barnrum utan där är det matrum/kök och TV-rum. Barnen vill alltid leka på mellanvåningen där vi är, och inte på lekrummet. Speciellt inte 5-åringen som är väldigt "närhetstörstande" och även mörkrädd. Han leker bara på lekrummet dagtid om han har en kompis här ibland. Så barnen har en LEGO-låda i matrummet där de alltid vill sitta och leka. För mig är detta OK så länge barnen är sams och glada samt plockar ihop efter sig. Men min man är väldigt lätt stressad och även mycket känslig för ljud. Barnen leker ofta högljutt och livligt (som barn gör) och han blir mycket stressad och trött av detta. Han vill kunna sitta i matrummet och äta utan att höra på dem, utan tycker att de endast ska få leka uppe. Vilket jag tycker är för hårt och strängt då 5-åringen är rädd att vara ensam där uppe. Han tycker jag curlar och är för snäll då barnen får sprida ut saker och LEGO här nere, medan jag tycker att de också måste få vara där vi är om de vill. Vi blir lätt osams om detta tyvärr och kommer ingenstans i diskussionen.
Vad är rimligt? Är det jag som borde vara mer sträng? Eller han som borde vänja sig?