• Fru Ve

Leker era barn på rummet? Regler kring det?

Har två söner på 5 och 9 år. Min man och jag är lite oense om regler för vart och hur barnen får leka hemma. Vi har en villa med källare, mellanvåning och övervåning. Planlösningen gör att barnen har ett lekrum på övervåningen. På mellanvåningen där vi vistas mest finns ingen yta för lekrum eller barnrum utan där är det matrum/kök och TV-rum. Barnen vill alltid leka på mellanvåningen där vi är, och inte på lekrummet. Speciellt inte 5-åringen som är väldigt "närhetstörstande" och även mörkrädd. Han leker bara på lekrummet dagtid om han har en kompis här ibland. Så barnen har en LEGO-låda i matrummet där de alltid vill sitta och leka. För mig är detta OK så länge barnen är sams och glada samt plockar ihop efter sig. Men min man är väldigt lätt stressad och även mycket känslig för ljud. Barnen leker ofta högljutt och livligt (som barn gör) och han blir mycket stressad och trött av detta. Han vill kunna sitta i matrummet och äta utan att höra på dem, utan tycker att de endast ska få leka uppe. Vilket jag tycker är för hårt och strängt då 5-åringen är rädd att vara ensam där uppe. Han tycker jag curlar och är för snäll då barnen får sprida ut saker och LEGO här nere, medan jag tycker att de också måste få vara där vi är om de vill. Vi blir lätt osams om detta tyvärr och kommer ingenstans i diskussionen.

Vad är rimligt? Är det jag som borde vara mer sträng? Eller han som borde vänja sig?

• Svar på tråden Leker era barn på rummet? Regler kring det?
  • elyse

Det låter helt normalt att barnen vill vara där ni är!

Äter ni inte mat tillsammans? Jag tänker annars att middag brukar vara kvalitetstid och därefter kan väl din man dra sig undan om han störs så av barnen.

• Magdalena03

Har din man Asperger eller är han bara väldigt stressad?

Är det ren stress är det hans ansvar att se till att han kan stressa ner så att barnen kan leka i vardagsrummet.

Barn i den åldern måste få leka där de vuxna är, det är helt normalt!

• Griseknoen35

Här hemma får barnen leka med sina saker överallt förutom i vårt (mitt o mannens) sovrum och köket. Köket vill jag inte ha dem lekandes mest för säkerheten, vill inte trampa på en lego eller bli knuffad med tex en kniv i handen el kokande vatten. Men självklart får de rita i en bok el leka med lera vid köksbordet. Här hemma resonerar vi som så att vill man ha det tyst, lugn och ro får man vara på sitt rum, gäller oss vuxna också. Får vi föräldrar ha våra saker överallt får barnen det med, det är deras hem lika mycket som vårt.

• Holma

Mera onormalt att låta barnen leka själv på en annan våning än att ha dom nära där man själv är . Själv vill jag gärna höra o kunna slå en blick på mitt lekande barn då o då tex

• Fru Ve
    Magdalena03 skrev 2016-10-31 20:27:10 följande:

Har din man Asperger eller är han bara väldigt stressad?

Är det ren stress är det hans ansvar att se till att han kan stressa ner så att barnen kan leka i vardagsrummet.

Barn i den åldern måste få leka där de vuxna är, det är helt normalt!

Han har ingen diagnos men är generellt mycket känslig för ljudliga miljöer och klarar t.ex. inte av att gå in på IKEA eller dylikt om det är mycket folk där inne. Han blir jättestressad och får liksom ångest. Han är sådan bara. Och det är egentligen inget bekymmer förutom just med detta att barnen är så livliga (som barn är). Våra är inga stillsamma barn heller utan det går vilt till och låter mycket då de leker.
  • Fru Ve
    elyse skrev 2016-10-31 20:26:15 följande:

Det låter helt normalt att barnen vill vara där ni är!

Äter ni inte mat tillsammans? Jag tänker annars att middag brukar vara kvalitetstid och därefter kan väl din man dra sig undan om han störs så av barnen.

Vi äter tillsammans men barnen blir ofta klara fort och vill då leka med sina saker. Jag brukar inte tvinga dem att sitta kvar och vänta då det lätt leder till tjafs och retsamheter om de får tråkigt.

Jag tycker också han kan dra sig undan. Har föreslagit att vi gör om lekrummet uppe till ett till TV-rum där han kan vara om han vill ha det lugnt. Eftersom barnen ändå inte vill vara där så gärna.
  • Magdalena03
    Fru Ve skrev 2016-10-31 20:33:12 följande:

Vi äter tillsammans men barnen blir ofta klara fort och vill då leka med sina saker. Jag brukar inte tvinga dem att sitta kvar och vänta då det lätt leder till tjafs och retsamheter om de får tråkigt.

Jag tycker också han kan dra sig undan. Har föreslagit att vi gör om lekrummet uppe till ett till TV-rum där han kan vara om han vill ha det lugnt. Eftersom barnen ändå inte vill vara där så gärna.

Jag skulle inte tycka att det vore ok om det vore min man, i alla fall inte regelbundet.

Jag förväntar mig att min man umgås med familjen och barnen efter jobbet.

Så trött får man inte bli av jobbet att man inte orkar med sina barn.
  • Lena

Vi har som regel att man måste vara tysta och lugna tills alla har ätit färdigt

• Linnis92

Men Jesus, ni har småbarn! Han får vänja sig. Klart barnen vill vara där ni är. Hade det varit min sambo hade jag sagt åt honom att gå upp.

Här hemma får barnen leka vart dom vill. Och det blir där vi är. Vardagsrummet, köket, badrummet, tvättstugan.. x)

• Carambolan

Vår enda regel är att leksaker de släpar in i vardagsrummet/köket ska städas undan före sovdags. (I sina egna rum får de ha femtioelva pågående lekprojekt utspridda om de vill det.)

Svar på tråden Leker era barn på rummet? Regler kring det?