• FrozenGarden

Förstår inte föräldrapenningen!!

Jag ska få barn för första gången i februari. När jag går in på försäkringskassan och fyller i vilka dagar jag vill ta ut så kan jag sen se summor för varje månad. Men jag blir inte klok på om detta är före eller efter skatt. Är det före blir det inget alls att leva på : $

• Svar på tråden Förstår inte föräldrapenningen!!
  • Anonym (...)

Nej det är EFTER skatt.

• Anonym (Jk)

Vet inte hur det ser ut på fkassans hemsida men alla summor som redovisas på myndigheters sidor brukar vara brutto, alltså innan skatt. Med undantag för socialtjänsten ev, det kan jag inget om men föräldrapenning är skattepliktig.

• Anonym (2 barnsmamma)

De står vell summan som betalas ut. Alltså efter skatt. Så är de för mig på min sida iaf.

• Anonym (...)

Ja fast inte i detta fallet. Om man går in på försäkringskassans hemsida för att planera sin föräldraledighet och fyller i vilka dagar man tänkt vara ledig. Så kan man sedan trycka på en knapp "beräkna" och sidan beräknar då vilken faktiskt UTBETALNING man kommer att få per månad. Dvs efter skatt. Vilket jag antar är vad ts har gjort. Så fungerar det på min sida iaf, och jag tycker det vore konstigt om detta system är olika från person till person. Sen är ju förstås föräldrapenningen skattepliktig, det är rätt. Men jag antar att försäkringskassan valt att göra så här för att det ska bli mer tydligt. Därför de kallar det för min UTBETALNING. Det står också att denna utbetalning är preliminär och kan ändras om man tex har fått ändrad inkomst eller har ett annat skatteavdrag. Så ja. Så ligger det till.

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2016-11-01 01:46:14 följande:

Ja fast inte i detta fallet. Om man går in på försäkringskassans hemsida för att planera sin föräldraledighet och fyller i vilka dagar man tänkt vara ledig. Så kan man sedan trycka på en knapp "beräkna" och sidan beräknar då vilken faktiskt UTBETALNING man kommer att få per månad. Dvs efter skatt. Vilket jag antar är vad ts har gjort. Så fungerar det på min sida iaf, och jag tycker det vore konstigt om detta system är olika från person till person. Sen är ju förstås föräldrapenningen skattepliktig, det är rätt. Men jag antar att försäkringskassan valt att göra så här för att det ska bli mer tydligt. Därför de kallar det för min UTBETALNING. Det står också att denna utbetalning är preliminär och kan ändras om man tex har fått ändrad inkomst eller har ett annat skatteavdrag. Så ja. Så ligger det till.

Jag glömde citera Anonym(Jk)
  • Kim Possible

Måste väl bero på om man anmält inkomst eller inte, och det man vill ta ut eller inte, och det kan man väl inte göra förrän barnet är fött?

Alltså måste väl summan i just Ts fall vara _innan_ skatt, dvs bruttosumman?

• Kim Possible

Så minns jag att det var på "stenåldern" iaf, men de kanske har steppat upp lite sen dess.

• Anonym (...)
    Kim Possible skrev 2016-11-01 01:51:35 följande:

Måste väl bero på om man anmält inkomst eller inte, och det man vill ta ut eller inte, och det kan man väl inte göra förrän barnet är fött?

Alltså måste väl summan i just Ts fall vara _innan_ skatt, dvs bruttosumman?

Så som ts har skrivit så antar jag att hon har gjort det. Och då använder samma planeringssida som jag gör. Och ja man kan anmäla inkomst och även ta ut föräldrapenning före barnets födelse. På de sidor som är mer "allmänna" tex på kassakollen som man kan använda för att preliminärt beräkna sin föräldrapenning, som då kan användas innan man skickar in några uppgifter. Där står det tydligt att det är före skatt. Och det låter inte som att det är detta som ts har använt.
  • Kim Possible
    Anonym (...) skrev 2016-11-01 02:11:50 följande:

Så som ts har skrivit så antar jag att hon har gjort det. Och då använder samma planeringssida som jag gör. Och ja man kan anmäla inkomst och även ta ut föräldrapenning före barnets födelse. På de sidor som är mer "allmänna" tex på kassakollen som man kan använda för att preliminärt beräkna sin föräldrapenning, som då kan användas innan man skickar in några uppgifter. Där står det tydligt att det är före skatt. Och det låter inte som att det är detta som ts har använt.

Ok, trodde nog hon använt dig av något allmänt planeringsverktyg, visste inte att man kunde gå in och fixa allt så tidigt numera, alltså om man inte ska ta ut dagar innan födseln, och tom se vad man får ut netto även långt innan födseln? Himla smidigt om det är så!
Svar på tråden Förstår inte föräldrapenningen!!