• Sweetiedarling

Förkortad livmoderhals

Hej!

Jag är gravid med 3e barnet, är idag i v21+6. Är 100% sjukskriven sen en vecka pga att livmoderhalsen redan börjat förkorta sig. Med mina tidigare barn så började krånglet kring v28 så det här känns ju hemskt tidigt. Har börjat med progesteron samt vilar/ligger så mkt som möjligt. Känner mig jätteorolig över hur det ska gå och hur jag ska stå ut när det är så himla tidigt... Det är ju rätt psykiskt tärande att vara så fruktansvärt inaktiv. Någon annan i samma situation?

• Svar på tråden Förkortad livmoderhals
  • Tussenn

Hej.
    Jag förstår verkligen hur du känner. Är i en liknande situation, är gravid i v. 19 och har massa onda sammandragningar och fått progesteron utskrivet.
    Med förra barnet började tappen bli kort i v. 26 och ut kom hon v. 31.
    Är så orolig att tappen ska bli påverkad nu igen.
    Vilken vecka födde du förra barnet?

• Sweetiedarling

Första barnet kom i v36 men andra i v37+2 så fullgången! Men som sagt, krånglet började ju först i v28 då... Är du sjukskriven oxå eller jobbar du? Tiden segar sig verkligen fram ????

• Tussenn

Ok men då har du ändå goda chanser att klara dig denna gång också :) hur kort är tappen nu?
    Jag ska till läkaren imorgon och diskutera sjukskrivning. Jaa det går så segt å jobbigt när det är så tidigt i graviditeten.

• Sweetiedarling

Den började på 35mm, är nu runt 20-22 (25 för en vecka sen). Hoppas att progesteron kan hjälpa lite, dock är ju inte evidensen klockren men det är ju inte skadligt iaf! Tar du oxå morgon och kväll? Hur prematurt kom ditt första barn? Lycka till imorgon!

• Sweetiedarling
    Tussenn skrev 2016-11-01 18:16:15 följande:

Ok men då har du ändå goda chanser att klara dig denna gång också :) hur kort är tappen nu?

Jag ska till läkaren imorgon och diskutera sjukskrivning. Jaa det går så segt å jobbigt när det är så tidigt i graviditeten.

Hej! Hur gick läkarbesöket? Blev du sjukskriven? Själv håller jag på att bli knäpp här hemma. Tiden går så långsamt...
Svar på tråden Förkortad livmoderhals