• Anonym (undran)

Kan man ha halsfluss med streptokocker utan vit beläggning vid mandlarna?

Som frågan lyder.

Haft ont i halsen två dagar, ingen förkylning och har feber. Har inte jätteont faktiskt och kan äta utan problem. Har lyst i halsen och kan inte se någon vit beläggning på mandlarna vilket jag lätt brukar få, även vid förkylningar.

Maken börjar också få ont nu och är lite vit på sina mandlar.

Äter man penicillin vid streptokocker? Är det farligt om man inte behandlar det?

Är hypokondriker och nojjig över att hela halsen ska svullna upp.

Hur länge är normalt att ha feber? Var längesedan jag ens hade feber så minns inte.

• Svar på tråden Kan man ha halsfluss med streptokocker utan vit beläggning vid mandlarna?
  • Anonym (Ty)

Jag har varit dem som levt med halsfluss 1-2ggr per år under mina år som ung vuxen..

Jag har då också alltid fått vita prickar på mina mandlar och feber.. ta några Ipren, vad många inte vet är att dom hjälper mot halsont.. har det inte blivit bättre efter några dagar så uppsök läkare.

• Anonym (undran)

Tack för svar.

• Anonym (Fia)

Man kan ha streptokocker i halsmandlarna utan att ha ett enda symptom, så absolut. Däremot är det helt ofarligt och man behöver ingen behandling om man inte är sjuk. Uppfyller man tre av fyra centorkriterier så är nyttan med behandlingen större än riskerna, och i så fall kan man gå och ta ett snabbtest för att se om det är streptokocker man bär på.

Centorkriterierna är:

Frånvaro av hosta

Feber på minst 38,5 grader

Ömmande körtlar vid käkvinkeln

Beläggningar på tonsillerna

Har du inte tre av dessa så kommer halsflussen att läka ut lika bra utan penicillin som med och det finns ingen ökad risk för komplikationer om du låter bli att behandla den.

• Anonym (undran)

Tack snälla för ett bra och informativt inlägg. Maken har streptokocker och dottern behandlas också för det sedan förra fredagen. Så är rätt säker på att även min halsont beror på det, dock har jag inte haft feber sedan i förgår natt och den har inte kommit tillbaka. Däremot  svider det något väldigt i halsen men får väl vänta ut det....uppfyller ju inte 3 kriterier hade det blivit värre borde ju febern kommit tillbaka.

Svar på tråden Kan man ha halsfluss med streptokocker utan vit beläggning vid mandlarna?