• LakritsMatte

Gulsot - bilirubinvärden?

Min son föddes för fyra dagar sedan. I förrgår började han bli gul och idag togs ert bilirubin som låg på 278. I vårt landsting är gränsen för att man ska behandla 340-350 tror jag.

Är såklart orolig och vill verkligen inte behöva bli inlagda. Sonen äter väldigt bra och jag verkar ha mycket mjölk. Han kissar och bajsar ofta om än små "bajsportioner" varje gång (1-3 msk 5-6ggr/dag typ, gult och grynigt). Tyvärr är det ju en mörk årstid men vi har ändå ordnat så han kan ligga och sova i ett fönster i söderläge på dagen.

Vill med denna tråd gärna få höra era erfarenheter av gulsot, framför allt ni vars barn har haft högt värde som sjunkit av sig själv... vilka värden hade era barn vid varje provtagning och hur många dagar gamla var de? Vill helst inte höra skräckhistorierna, är mest ute efter att bli lugnad egentligen :) men vill också veta om min sons värde (278) är VÄLDIGT högt eller bara lätt förhöjt.

• Svar på tråden Gulsot - bilirubinvärden?
  • vardagsprat

Vår son blev också gul efter vi åkt hem från BB. När vi var på återkontrillen tog de ett bilirubintest och det var lite högt. Vi fick återkomma flera dagar och testa. Värdet låg till sist precis på gränsen till att vi behövde bli inlagda (minns inte vad värdet var nu) och de sa att "om det höjs mer så måste ni läggas in". När vi kom tillbaka dagen efter det hade det dock sjunkit jättemycket, vände över en natt liksom! Håller tummarna för er :)

• Anonym (Barnssk)

Referensvärdet för bilirubin ändras beroende på vilken graviditetsvecka bebisen är född, bebisens vikt och hur många timmar gammal den är. Så om din sons värde är jättehögt kan jag inte svara på mtp att du inte skriver de faktorerna jag nämnde ovan. Värdet sjunker oftast iom att barnet ökar i vikt så det är viktigt att han äter bra! Tyvärr så kan förhöjda värden göra att dom blir lite slöa så då blir det en ond cirkel eftersom dom då inte orkar äta --> värdena stiger. Ibland kan man behöva "sola" bort det gula och då brukar man bli återinlagd 12-24 timmar beroende på hur högt värdet ligger. Oftast behöver man inte göra någonting så länge barnet ökar bra i vikt och verkar välmående i övrigt, då får man vara lite gul

• LakritsMatte
    Anonym (Barnssk) skrev 2016-11-02 08:49:31 följande:

Referensvärdet för bilirubin ändras beroende på vilken graviditetsvecka bebisen är född, bebisens vikt och hur många timmar gammal den är. Så om din sons värde är jättehögt kan jag inte svara på mtp att du inte skriver de faktorerna jag nämnde ovan. Värdet sjunker oftast iom att barnet ökar i vikt så det är viktigt att han äter bra! Tyvärr så kan förhöjda värden göra att dom blir lite slöa så då blir det en ond cirkel eftersom dom då inte orkar äta --> värdena stiger. Ibland kan man behöva "sola" bort det gula och då brukar man bli återinlagd 12-24 timmar beroende på hur högt värdet ligger. Oftast behöver man inte göra någonting så länge barnet ökar bra i vikt och verkar välmående i övrigt, då får man vara lite gul

Bebisen är född i v42+2 och vägde ca 4000g vid födsel, 3800 på dag 4. Det handlar alltså inte om prematuritet eller "timmar" utan dagar. Så referensvärdet är som jag sa ovan 340-350 för behandling men ska ligga nånstans under 30 för att vara "normalt" dvs HELT fri från gulsot (vilket jag misstänker att få nyfödda är ;) ) Jag vet allt du skrev i ditt inlägg, tack ändå, men det jag mest frågade efter var andras värden att jämföra med! :)
  • titti55

Min dotter hade högt bilirubin när hon föddes. Hon var lite tidigt född v 36+6 men mådde i övrigt bra. 

Jag tror att hon kom upp i värde precis under behandlingsvärde som var 350 i mitt landsting. Sen bara vände det över en dag och sjönk till normalt. De sa att det var det vanligaste, att när det började sjunka så gick det snabbt.

Vi la henne i fönstret en hel dag, men vet inte om det hjälpte, det var i januari, så inte mycket till sol...

Hon kom igång att äta och bajsa, det var väl det viktigaste.

Idag är hon en pigg och frisk och stark 8-åring, inget som helst märks att hon hade en lite knögglig start i livet.

• titti55

Det tog sex eller sju dagar innan det vände om jag minns rätt, så inte redan dag 4 för henne i alla fall.

• Jill 79

Minns tyvärr inte värdena men mina två sista har haft förhöjt billirubin. Tjejen fick vi efter hemkomst åka in och testa varje eller varannan dag i en vecka. Tyckte hon ammade och bajsade hela tiden och det var sommar så jag hade henne ljust hela tiden men det ville inte vända. Fick åka in och sola ett dygn efter en vecka det var superdryg önskar hon kunde fått sola lite innan hemgången i första skedet istället för allt annat strul. Killen hade ungefär samma värden vid sin hemgång och kollades ett par gånger och där fick jag rekommenderat att ge lite ersättning då han minskat för mycket i vikt. Det hjälpte och det vände fort. Tror han var lite för trött av "gulsoten" så han inte ammade tillräckligt mycket.

Svar på tråden Gulsot - bilirubinvärden?