• Letthesunshine

"Du är go, du!"

Är det ett vänligt eller flörtigt uttryck?  Säger ni så till någon ni tycker om, för att ni vill att personen skall veta det,och vad står det här uttrycket för , egentligen? Fick det i ett sms från en man som jag inte har en relation med, men som jag småflörtar lite med. Jag har ingen aning vad han känner för mig, det är för tidigt att prata om sånt. Detta kom lite som en överraskning

• Svar på tråden "Du är go, du!"
  • äldreochklokare

Eh, nja, det betyder väl snarare att man är lite korkad/knäpp/tokig/rolig?

Liksom om man drar en knäpp vits så skrattar man och säger "du är go du!"

Men det kan förstås vara en person som verkligen menade det som något vackert, svårt veta så här i skrift men det är vad jag associerar till 

• äldreochklokare

tänk dig som en replik av Claes Malmberg på klingande göteborgska, så fattar du vad jag menar :) 

• Letthesunshine
    äldreochklokare skrev 2016-11-02 19:13:43 följande:

Eh, nja, det betyder väl snarare att man är lite korkad/knäpp/tokig/rolig?

Liksom om man drar en knäpp vits så skrattar man och säger "du är go du!"

Men det kan förstås vara en person som verkligen menade det som något vackert, svårt veta så här i skrift men det är vad jag associerar till 

Har för mig att i Göteborg och runtom kan ha det betydelsen, men resten av Sverige är det snarare "söt, härlig, underbar". Eller? 
  • Letthesunshine
    äldreochklokare skrev 2016-11-02 19:15:02 följande:

tänk dig som en replik av Claes Malmberg på klingande göteborgska, så fattar du vad jag menar :) 

hjälp, resten av Sverige. Visst kan det betyda ngt vackert också? Drömmer
  • Bibbidi
    Letthesunshine skrev 2016-11-02 19:18:08 följande:
    Nja nej inte direkt. 

Mer att man tycker någon är rolig/trevlig/småknäpp
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi

Men se det positivt, om han inte hade gillat dig alls hade han inte skrivit så! Du e go du är ju positivt, inte negativt

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Tecum
    Letthesunshine skrev 2016-11-02 19:18:08 följande:
    Visst är det så, det är positivt, utom i Göteborg då. Däremot är det inte direkt flirtigt som jag uppfattar det.
  • Aniiee

Det är väl sånt som man säger till en unge som säger något lustigt?

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Venne

I Skåne skulle nog de flesta mena att "du är härlig du".

• Letthesunshine
    Venne skrev 2016-11-02 20:13:47 följande:

I Skåne skulle nog de flesta mena att "du är härlig du".

vi bor i Skåne så jag hoppas verkligen att det är som du säger och inte som de andra säger  Jag har engelska som modersmål så jag förstår mig inte på alla skånska utryck, men det jag har hört är att man använder det lite som du säger: "du är härlig", "du är rolig", men ok....det är inte flörtigt då
  • Venne

Njä, inte direkt flörtigt. Folk kan säga att deras barn eller kollegor är goa Men det är ju ändå en komplimang liksom, om man nu säger det så som alla jag känner gör. Typ "naaaw, du är ju för gooo'"

• Majken09

Jag skulle uppfatta det som positivt. En kille som inte vill gå på för hårt i sitt flirtande men ändå visa att han gillar dig. Han vill börja där för att se vad han får för reaktion av dig, om du skriver, "du är oxå go" kram!

De är väl en fin början tycker jag.

Istället för att be en om att skicka en sexig bild till exempel, de är bara konstiga killar som har gjort så mot mig. Dom som bara vill ha bilder att runka till osv.

• Majken09

Jag skulle uppfatta det som positivt. En kille som inte vill gå på för hårt i sitt flirtande men ändå visa att han gillar dig. Han vill börja där för att se vad han får för reaktion av dig, om du skriver, "du är oxå go" kram!

Istället för att be en om att skicka en sexig bild till exempel, de är bara konstiga killar som har gjort så mot mig. Dom som bara vill ha bilder att runka till osv.

• Letthesunshine
    Majken09 skrev 2016-11-06 00:57:24 följande:

Skicka aldrig sexiga bilder på dig själv, vill de ha ngt att runka till så får de hitta på nätet, men aldrig att ngn skall få ngt sånt av mig- gör inte du det heller, du låter som rätt så ung så ta hand om dig! kram
Svar på tråden "Du är go, du!"