Varför försvinner inte hostan?
Hej! Börjar bli lite orolig över min dotters hosta. Hon har hostat från och till sen hon var ca 6 månader, hade svårt att bli av med förkylning osv. Sökte för det på vc som sa att det inte var något konstigt att barn hostade länge. Sedan vid 8 månader fick hon en ny förkylning som inte gav med sig och tog det med BVC som trodde det var förkylningsastma och bad mig avvakta tills vårt inplanerade läkarbesök på barnmottagningen (uppföljning mjölkproteinallergi)
Konstaterades förkylningsastma då hon blev mycket bättre efter airomil. Tog airomir tre gånger om dagen i tre dagar men hostan blev värre.
Hon skulle då ta airomir + kortison tre gånger om dagen i fyra dagar därefter två gånger i en vecka. jag upplevde att hostan bara blev sämre under den tiden. Efter en vecka fick vi rådet att börja om så då blev det återigen tre gånger i dagen i fyra dagar därefter två gånger om dagen i en vecka. Fortfarande inte bättre, nu har vi fortsatt med airomir och kortison och ska se om det ger med sig. Men hur länge kan man behöva ge kortison? Hon har ju hostat egentligen i snart fyra månader mer eller mindre. Inte behandlad så länge men i över tre veckor nu utan någon förbättring. Eller jo vissa dagar är bättre än andra.
Har egebtligen aldrig tyckt det verkar som att hon har problem med andningen mer än att hon är väldig hostig och slemmig och det hör man verkligen hur det rosslar. När jag pratade med sköterskan häromdagen på barnmottagningen så sa hon att jag kunde köpa slemlösande på apoteket, men vad kan man ge när dom är 10 månader?
Hur länge kan man behöva ge kortison? Börjar bli orolig att det ska vara något annat:( hon är pigg och glad i övrigt!