• djuralskaren

När räknas man som kortvuxen?

När räknas man som kortvuxen? Har en snart 16-årig dotter på 152 cm som därmed ligger under -2SD. Hörde av någon att det var där gränsen gick så hon räknas som kortvuxen, eller? Jag som mamma är 160 cm, och pappan är lite över 180, men hennes mormor är däremot bara 145, så det kanske bara är en kort gen som slagit igenom? 

• Svar på tråden När räknas man som kortvuxen?
  • Duckan

Vet inte svaret på din fråga, men jag tror att det kan vara den korta genen du nämner.
    Många i min släkt är långa eller på normalen. Jag blev bara 155 cm. Min mormor var kort, men ändå några cm längre än mig.

• Aniiee

Gränsen för kortvuxen ("dvärgväxt") för kvinnor är 150 cm i Sverige, men jag har för mig att men har rätt till (bidrag till) bostadsanpassning om man är under 155 cm. 

Ni verkar vara rätt korta i din familj. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Jag är bara jag

Hört gränsen 150, men det kanske var för män. Gränsen för vissa jobb i alla fall eftersom en bekant blev nekad. Har 2 vänner som är 141 båda 2. Det räknas i vart fall som kortvuxen. I det ena fallet ligger det i släkten plus att hon har osteoporosis imperfecta -heter det väl?- och den andra är adopterad från ett land där de ofta är korta. Mina fastrar var 150-155 allihop utom en så 152 känns inte jättekort alls enligt mig. Glad

• ABC73

Intressant med rätten till bostadsanpassningsbidrag. Är själv knappt 145 cm.

Har visserligen funderat på om det skulle kunna få bidrag till bilanpassning, men inte kommit vidare.

Hemma är barnens tripptrappstolar toppen för att lätt nå köksskåpen.

Eftersom jag har normala proportioner är det ingen som normalt ser mig som kortväxt, utan bara som kort

• Aniiee
    ABC73 skrev 2016-11-03 17:14:10 följande:

Intressant med rätten till bostadsanpassningsbidrag. Är själv knappt 145 cm.

Har visserligen funderat på om det skulle kunna få bidrag till bilanpassning, men inte kommit vidare.

Hemma är barnens tripptrappstolar toppen för att lätt nå köksskåpen.

Eftersom jag har normala proportioner är det ingen som normalt ser mig som kortväxt, utan bara som kort

Hör efter med kommunen du bor i. De har koll.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden När räknas man som kortvuxen?