Snälla hjälp mig! Min fästman kommer bli utvisad
Hej alla,
Min fästman fick uppehållstillstånd här 2013 då hans familj bor i Sverige. Tillståndet gällde i ca två år och när han ansökte om förlängning av uppehållstillståndet fick han sen avslag och har sedan dess bott här som asylsökande. Han kommer från Georgien som inte är ett EU-land.
Vi har varit tillsammans i två år och förlovade oss nu i somras. Han har under dessa år pluggat, jobbat och nu så har vi även köpt hus tillsammans och ska flytta. Vi har ett sjukt bra och stabilt förhållande.
Nu till ämnet: i veckan var han på möte på Migrationsverket där de berättade att hans asylsökan till största sannolikhet kommer få avslag och att han blir utvisad. Vi har sån panik över detta. Är ledsen, förtvivlad och förstörd.
Vad kan vi göra nu? Har läst på Migrationsverkets hemsida/andra forum och har förstått att man kan ansöka om registrerat samboskap som tar 2-10 månader. Måste man ansöka om detta från Georgien? Kan jag, som svensk, följa med dit och vänta med honom? Finns det andra sätt som kan få honom att stanna? Har någon annan här varit i den här situationen?
Alla tips och all hjälp uppskattas något otroligt. Skulle kunna flytta till allt mellan typ Svalbard och Chile för att få vara tillsammans med honom. Är så fruktansvärt kär och det här gör så himla ont.
Ha en fortsatt bra kväll, kramar