• Interruption

Snälla hjälp mig! Min fästman kommer bli utvisad

Hej alla,

Min fästman fick uppehållstillstånd här 2013 då hans familj bor i Sverige. Tillståndet gällde i ca två år och när han ansökte om förlängning av uppehållstillståndet fick han sen avslag och har sedan dess bott här som asylsökande. Han kommer från Georgien som inte är ett EU-land.

Vi har varit tillsammans i två år och förlovade oss nu i somras. Han har under dessa år pluggat, jobbat och nu så har vi även köpt hus tillsammans och ska flytta. Vi har ett sjukt bra och stabilt förhållande.

Nu till ämnet: i veckan var han på möte på Migrationsverket där de berättade att hans asylsökan till största sannolikhet kommer få avslag och att han blir utvisad. Vi har sån panik över detta. Är ledsen, förtvivlad och förstörd.

Vad kan vi göra nu? Har läst på Migrationsverkets hemsida/andra forum och har förstått att man kan ansöka om registrerat samboskap som tar 2-10 månader. Måste man ansöka om detta från Georgien? Kan jag, som svensk, följa med dit och vänta med honom? Finns det andra sätt som kan få honom att stanna? Har någon annan här varit i den här situationen?

Alla tips och all hjälp uppskattas något otroligt. Skulle kunna flytta till allt mellan typ Svalbard och Chile för att få vara tillsammans med honom. Är så fruktansvärt kär och det här gör så himla ont.

Ha en fortsatt bra kväll, kramar

• Svar på tråden Snälla hjälp mig! Min fästman kommer bli utvisad
  • Anonym (asdf)

Här ni inte frågat migrationsverket när ni varit där? Ring dem imorgon.

• Tomatofaceplumenose

Hej!

Jag förutsätter att du är svensk medborgare eller i vart fall har permanent uppehållstillstånd i mitt svar.

Om ni gifter er har din make rätt till uppehållstillstånd om han inte 1) begått något brott, 2) utgör ett hot mot dina barn eller dylikt (om du har några), 3) om han inte försökt lura Migrationsverket genom att lämna oriktiga uppgifter.

Det måste vara ett "reellt" äktenskap vilket det blir om ni bor ihop, har ett gemensamt hushåll och ett ekonomiskt samarbete.

Ett samboförhållande är egentligen tillräckligt för ett uppehållstillstånd. För att ni skall anses ha ett samboförhållande i lagens mening krävs det att ni stadigvarande bor ihop under ett äktenskapsliknande förhållande (dvs. Ett förhållande vari det normalt ingår sexuellt umgänge). Det borde därför vara tillräckligt om ni folkbokför er på samma adress.

Jag rekommenderar dock att ni ingår äktenskap eftersom er parrelation blir formell och det blir mycket tydligare för myndigheter att ni är en familj.

Om han ändå skulle få ett beslut emot sig så kan ni överklaga detta till Migrationsdomstolen och yrka på ett interimistiskt verkställighetsfärbud.

• Tihi
    Interruption skrev 2016-11-03 19:33:21 följande:
     Skulle kunna flytta till allt mellan typ Svalbard och Chile för att få vara tillsammans med honom. Är så fruktansvärt kär och det här gör så himla ont.

Ha en fortsatt bra kväll, kramar
    Så varför inte flytta då? Du är ju öppen för det. Varför försöka tvinga igenom ett uppehållstillstånd när han redan har blivit förvarnad att det blir ett nej på hans asylansökan?
  • Anonym (Ja)

Han får ansöka som anhörig till dig ifrån Georgien. Just nu är väntetiden tiderna sjukt långa och det tar runt 14-16 månader. Han kan få visum att "hälsa" dig under tiden (du kan ju även åka ner till honom) men han får inte befinna sig i Sverige när dom tar beslutet.

• Anonym (S)

Kan tyvärr ej ge dig något korrekt svar. Men känner en bekant vars pojkvän blev utvisad. Har nu gått närmare året han inte fått vara i Sverige och går igenom utredning för att få bo här. Dom har fått vänta massa månader innan intervju och nu efter intervju är det fortfarande en väntan. Dom är gifta.

• cairo

Han får ansöka på anknytning till dig. Men den måste göras utanför Sveriges gränser. Han får åka hem och söka därifrån. Pappersansökan via ambassad kan gå snabbare. Om ni är gifta eller inte kommer inte påverka handläggningstiden eller vilken typ av uppehållstillstånd han får se. Man får bara permanent uppehållstillstånd om man bott ihop mer än ca två år. Det är viktigt att han respekterar migrationsverkets beslut nu och inte stannar illegalt, det kommer dra ut på handläggningstiden för den nya ansökan.

• Anonym (asdf)
    Tomatofaceplumenose skrev 2016-11-03 19:54:47 följande:

Hej!

Jag förutsätter att du är svensk medborgare eller i vart fall har permanent uppehållstillstånd i mitt svar.

Om ni gifter er har din make rätt till uppehållstillstånd om han inte 1) begått något brott, 2) utgör ett hot mot dina barn eller dylikt (om du har några), 3) om han inte försökt lura Migrationsverket genom att lämna oriktiga uppgifter.

Det måste vara ett "reellt" äktenskap vilket det blir om ni bor ihop, har ett gemensamt hushåll och ett ekonomiskt samarbete.

Ett samboförhållande är egentligen tillräckligt för ett uppehållstillstånd. För att ni skall anses ha ett samboförhållande i lagens mening krävs det att ni stadigvarande bor ihop under ett äktenskapsliknande förhållande (dvs. Ett förhållande vari det normalt ingår sexuellt umgänge). Det borde därför vara tillräckligt om ni folkbokför er på samma adress.

Jag rekommenderar dock att ni ingår äktenskap eftersom er parrelation blir formell och det blir mycket tydligare för myndigheter att ni är en familj.

Om han ändå skulle få ett beslut emot sig så kan ni överklaga detta till Migrationsdomstolen och yrka på ett interimistiskt verkställighetsfärbud.

Frågar de på intervjun om man har sex? Hur blir det i de fallen paret inte har sex? Det är ju inte alla som har det.
  • cairo

Och dessa två år måste antingen ha varit utomlands eller medan han redan haft uppehållstillstånd grundat på ert förhållande, så det går ju bort för er då.

• cairo
    Anonym (asdf) skrev 2016-11-03 20:26:32 följande:

Frågar de på intervjun om man har sex? Hur blir det i de fallen paret inte har sex? Det är ju inte alla som har det.

Eh nej det frågar man inte..
  • Anonym (S)
    cairo skrev 2016-11-03 20:28:03 följande:

Eh nej det frågar man inte..

Dom jag känner fick svara på diverse frågor mellan jord och himmel. Varför skulle dom inte kunna fråga om sexuellt umgänge?
Svar på tråden Snälla hjälp mig! Min fästman kommer bli utvisad