Är porrberoende en myt ?
Det kanske förekommer porrberoende men tror inte det är alls så förekommande som många påstår speciellt här på FL. I trådar där tex en kvinna skriver att hennes man inte vill ha sex så är det alltid någon som kommer in och påstår att det beror på porrberoende trots att den som skrivit inte sagt ett ord om vare sig mannens porr el onani. För övrigt vilar påstående om porr som missbruk på skakiga vetenskapliga grunder och det finns de forskare som påstår att det är en myt.
Naturligtvis är överdriven porrkonsumtion, liksom överdrivet tv-tittande eller facebook vara illa speciellt för relationer. Mitt syfte är inte att försvara porren men jag tror att man tittar på fel anledningar. Istället bör man fundera över varför män (eftersom det handlar mest om män) väljer att onanera (med el utan porr) än att ha sex med sin partner ?
En förklaring är kanske att man inte tänder sexuellt på sin partner längre eller tycker sexet är tråkigt. Både kvinnor och män är skyldiga till att spå på myten om porrberoende. Mannen för att det är enklare att vara ett offer för ett "beroende" ("jag är sjuk" typ) än att försöka lösa problemet (diskutera, separera el förändra sexet) och kvinnan för det känns bättre att han är sjuk än att inse att man är oattraktiv eller sexuellt trist (och även där att inte ta tag i problemet).
Den andra förklaringen är att i många förhållanden har det blivit väldigt krångligt att ha sex. Det måste vara så perfekt innan man kan ha sex och det skall helst vara fyrverkeri när man har sex. Skapar krav kring det hela och då är det lättare att stilla sina sexuella behov med onani. Alla anser vi oss ha ont om tid men att ta en "snabbis" behöver inte ta så lång tid. Något man ofta ser i trådar på FL är kvinnor som klagar över män som vill ha sex men de säger "hur skall jag kunna njuta av sex när det finns tvätt, dammsugning etc. Det måste göras innan jag kan tänka på sex". Många män vet att de måste gå igenom en hundra punkters program innan det blir sex och då ger nog många upp.
En tredje förklaring tror jag är att en del män helt enkelt inte har så mycket sexlust egentligen. Men det är en del av manlighetskulturen att alltid vilja ha sex (och tom skämta med kompisarna att frugan alltid har huvudvärk när det eg är hon som går omkring och har lust). Visst behov finns där men det räcker kanske bara till att ta en snabb runk framför ett porrklipp men lusten att ha riktigt sex och nöjet att tillfredsställa sin partner saknas.