• Anonym (Undrar)

Vad är "kronisk behandlingsresistent smärta" ?

Hej.

Jag undrar vad som ingår i kronisk behandlingsresistent smärta? Är det en slaskdiagnos?

Någon som har fått den diagnosen? Min läkare skrev det på senaste sjukintyget efter att jag haft problem med värk en längre tid och har behov av att arbeta deltid för att hålla mig flytande. Vi hade ett bra samtal men han sa inte något om att ändra diagnosen förens precis innan besöket var klart.

Jag googlar och hittar inte särskilt mycket att läsa. Så tacksam för svar och erfarenheter. ?

• Svar på tråden Vad är "kronisk behandlingsresistent smärta" ?
  • Kerubmamman

Vad har du haft för diagnoskod tidigare?
    Det kan hända att den nya diagnoskoden passar bättre mot FK. Du blir inte bättre av behandling, så du kan inte knapra piller och jobba 100%, typ. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (a)

Det är ju på ett sätt en "slaskdiagnos" eftersom det bara är en beskrivning av tillståndet. Du har en långvarig smärta som inte försvinner med behandling. Ungefär som att sätta diagnos "kräkningar" på en calicivirus-magsjuka. Man beskriver symptomet, fast namnger inte orsaken.

• Anonym (Undrar)

Tack för era svar!

Tidigare hade jag lumbago ischias och funktionella kramper som diagnos. Nu är det R52.1 precis som Monchichier länkade till. Jag har läst sidan men blir osäker. Kommer försäkringskassan godkänna en sådan diagnos. Det känns som om det inte säger så mycket och att vad som helst (nästan) rymms inom den koden.

Därför jag undrade. Kanske någon med erfarenhet eller kunskap av den diagnosen kunde dela med sig. Mitt mål är att komma tillbaka till heltid det tar bara lite tid.

• Anonym (Undrar)

Någon som fått samma diagnos eller har kunskap om den som vill berätta mer?

Vet inte varför jag känner ett så stort behov av att veta mer om just diagnoskoden, men är nog så att det ger mig lite kontroll. Tänker att inte särskilt mycket förändras för mig ändå.

• Nåår

Hej

Jag har fått samma diagnos på papper och jag har för mig att min läkare sa att (i mitt fall iaf) det var samma som fibromyalgi. Då fibromyalgi är ett "hittepå" enligt många och även en väldigt outforskad missförstådd sjukdom. Forskningen har kommit långt bara de senaste åren jämfört med när jag insjuknade för 5-7 år sen och fick en diagnos.

Svar på tråden Vad är "kronisk behandlingsresistent smärta" ?