• Anonym (Orolig Pappa)

Barn ont i huvudet, feber och stelt i nacken

Tänkte rådgöra här för min fru och jag har olika syn på det. Jag är också något oroligare av mig när det gäller sjukdomar.

Vår femåring har feber (mätte i munnen runt 39 grader), väldig huvudvärk (som han säger att han fått av att han ramlat, vilket vi inte märkt) och stel i nacken.

Jag är orolig över hjärnhinneinflammation, men min fru säger att det är nog bara en förkylning och vill inte ringa sjukvårdsupplysningen. Blir mest arg när jag föreslår det.

Visst man får förmodligen åka tre mil till närmsta barnakut om man ringer in, men...

• Svar på tråden Barn ont i huvudet, feber och stelt i nacken
  • iMitera

Jag skulle ge alvedon och avvakta lite. Sen ringa vårdguiden om ni är oroliga.

• Anonym (akuten)

Akuten. Nu. Omedelbart. 

• hon mot strömmen

Håller med in till doktorn för kontroll!

Anonym (akuten) skrev 2016-11-05 09:51:43 följande:

Akuten. Nu. Omedelbart. 

• Anonym (!)

Skit i frun! Är du orolig är det klart att du ska ringa. Även om huvudvärken beror på att han trillat så är ju det precis lika oroväckande som om den har med infektionen att göra. Det är inte normalt att få kraftig huvudvärk av att slå sig, man får en ömmande bula bara.

• Anonym (xxx)

Varför akuten direkt? Barn får hög feber väldigt lätt. Stel i nacken kan han böja huvudet bakåt? Han säger att han ramlat, fråga hur och var? Skulle ge alvedon och avvakta omhan kan böja huvudet.

• Mor till två döttrar

Huvudvärk och feber är ju oftast inget konstigt, men stel i nacken kan ju vara symptom på något allvarligt. Kan han böja nacken bakåt och även frammåt med hakan mot bröstet? Det var det de kollade på akuten när vi var inne med samma symptom en gång. Blir huvudvärken mycket värre av att ligga ner? Troligen är det ju inget farligt men jag hade nog gått på min instinkt och uppsökte läkare om jag var orolig.

• Påven Johanna II

Böja huvudet bakåt? Du menar framåt. Och självklart bör ni ringa 1177, ts.

• Anonym (xxx)

Menar framåt menäven bakåt;)

• Anonym (Orolig Pappa)

Han får ont i i nacken när han böjer framåt.

Jag och min fru kollade det.

Min fru vill inte ringa 1117, men jag tror jag vill det.

• Anonym (Men kom igen)

Så du behöver din frus tillåtelse att ringa? Är väl bara att ringa om du vill. Sedan kan du ju avgöra hur du vill ta det vidare.

• Mor till två döttrar

Men hjärnhinneinflammation är ju farligt och kräver omedelbar vård, så även om risken är liten att det faktiskt är det, varför åker man inte in och kollar? Eller ringer och rådfrågar utbildad personal? Ring!

• v i r r a

Men va? Det är ju bara att ringa. Mycket märkligt att "få lov" för en sån sak?

Stel nacke och feber ska kollas upp. Förmodligen är det inget farligt men galet att ta risken.

• Anonym (H)
    Anonym (Orolig Pappa) skrev 2016-11-05 10:15:33 följande:

Han får ont i i nacken när han böjer framåt.

Jag och min fru kollade det.

Min fru vill inte ringa 1117, men jag tror jag vill det.

Kan han böja huvudet framåt, ner mot naveln eller tar det helt stopp så hela överkroppen böjs med, som en "bräda"?

Kräks han?

Brukar han få hög feber vid förkylning?

Går den ner på febernedsättande?

Självklart ska du ringa 1177 även om frun inte vill det ifall du är orolig.

Är du riktigt orolig åker ni naturligtvis in för en koll oavsett vad 1177 säger. Det är svårt att bedöma barn per telefon.
  • modsey

Att man blir stel o får ont i huvudet är iofs inte så konstigt när man har feber. Behöver absolut inte vara meningit!

Hur är allmäntillståndet? Är han uppe och leker eller ligger han? Kräks han ? Är han ljuskygg? Får han ner hakan mot bröstet?.

• Twilight

Ring!!!
    Är det nåt allvarligt så kommer du ju ångra dig som fan om du inte ringt.

Huvudvärk och strl nacke, då hade jag inte tvekat en sekund.
    Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

• flygrl

@TS: När min brorsa hade hjärnhinneinflammation börja det med hög feber och att han blev stel i nacken. Nu säger jag inte det måste va samma hos din son & jag har absolut ingen medicinsk utbildning. MEN onödigt chansa särskilt som han bara e 5 år så RING NU. Eller åk till akuten.

• enanna

Huvudvärk, feber och stel nacke = låt läkare bedöma!!! Hur simpelt som helst.

• Anonym (@)
    Anonym (xxx) skrev 2016-11-05 10:01:14 följande:

Varför akuten direkt? Barn får hög feber väldigt lätt. Stel i nacken kan han böja huvudet bakåt? Han säger att han ramlat, fråga hur och var? Skulle ge alvedon och avvakta omhan kan böja huvudet.

Det är väldigt tydliga tecken just på hjärnhinneinflammation
Svar på tråden Barn ont i huvudet, feber och stelt i nacken