Jobbet knäcker mig
Hej!
Jag har bara arbetat några månader på mitt nya jobb och känner redan att jag mår väldigt dåligt. Jag var stressad på mitt förra jobb och bytte i hopp om att det kanske skulle bli lite lugnare på den nya arbetsplatsen. Nu när jag istället känner tvärtom, att det har blivit stressigare, har jag ännu svårare att få mitt liv att gå ihop. Jag mår dåligt i princip varje dag och har många symtom för utmattningssyndrom. Ofta tänker jag på kvällarna att jag behöver säga upp mig, byta jobb eller ta en paus, men sedan på morgonen är jag ändå fast besluten om att jag ska hitta den där magiska balansen och inte bli stressad. Sedan på kvällen är jag tillbaka på samma ruta igen. Om jag fortsätter såhär är jag rädd att jag ganska snart går in i väggen på riktigt.
Det tar väldigt mycket emot att bli sjukskriven för jag tänker hela tiden framåt och tänker att det skulle vara svårt att få ett nytt jobb när jag nyss varit sjukskriven. Jag vet inte om jag skulle stanna kvar i samma yrke eller byta bana helt. Jag har nog tyvärr låtit detta gå för långt och jag tror att det är svårt att rädda situationen utan en tids paus från arbetslivet. Om jag skulle bli sjukskriven skulle jag ha svårt att gå tillbaka till min arbetsgrupp. Jag skulle tyvärr skämmas över att jag blev sjukskriven så snabbt och ha svårt att komma tillbaka med gott självförtroende. Å andra sidan är en paus nog precis det jag behöver och alternativet skulle vara att säga upp mig och vara arbetslös utan inkomst några månader. Jag tänker typ att det skulle se bättre ut att ha sagt upp sig än att ha blivit sjukskriven men jag vet inte om det är dumt att tänka så...?
Hur skulle ni ha gjort i min sits? Jag tänker att jag har dessa alternativ:
1) att säga upp mig 2) att fortsätta jobba och försöka jaga den magiska balansen 3) träffa läkare redan nu och eventuellt bli sjukskriven.
Har ni även något tips om vad jag skulle kunna göra under några månaders tid som inte är kopplat till jobb och prestation, som ändå skulle se OK ut på CV:t?
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!