• Sayan

Motorcykel lagar.

Hej, jag är 16 och har funderat att köpa en MT-125 (Yamaha) och självklart ta körkortet, tyvärr är jag inte så påläst när det kommer till MC. jag har därför några frågor.

1. Jag är intresserad av att köpa ett annat avgassystem till motorcykeln, Mivv Suono. men jag läste och det värkar att många tar bort något som kallas "db killer" på avgasröret så den låter mer. Nu undrar jag, tar man bort strypningen om man gör det? Är det olagligt? 

2. Om det är någon som har förslag om andra motorcyklar är jag väldigt ivrig för att höra dem.

3. Hur mycket brukar det kosta att ta kortet i nuläget om man är bosatt i stockholm och har ändast kört moppe i trafik i 1 år, så jag är relativt trafikvan/körvan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-05 12:58
    Jag undrar också om någon har en idee om vart i stockholm man kan kolla runt på 125or i butik (inkl MT125)

• Svar på tråden Motorcykel lagar.
  • Anonym (jn)
    1. Det beror hur den är strypt. Men ja det vore olagligt för dig att köra den om du plockar bort strypningen.

2. Har ingen att rekommendera. Hatar 125:or. Ingen körglädje alls.

3. När jag tog A-kort gick det på ca 20 000. Känns som A1 borde vara billigare, men det beror på hur mycket du är på körskolan, om du har någon att övningsköra privat med osv.

Bäst svar får du nog på något mc-forum
  • Olzone

Hej

Yamaha MT-125 ABS är en av de bästa 125:or som tillverkas just nu. Modellen är inte strypt utan byggd för en toppeffekt av15hk. Jag har ägt ett 20tal motorcyklar och tittar just nu på en likadan till min grabb. Avgassytem jag hade tittat på är antingen originaltillbehörs Akrapovic eller det något billigare Arrow systemet. Inget av dessa kommer dock att göra något nämnvärt i effekt. kanske 1 hk eller så och inget du känner någon skillnad på. Ljudet kanske blir lite mulligare men mer än så är det inte. Här är en annons som jag skulle kolla närmre på: www.blocket.se/orebro/Yamaha_MT_125_ABS_70056248.htm&w=3

Alternativ till MT-125:an är KTM Duke 125 eller kåpmodellerna Yamaha YZF125 eller KTM RC125. Alla dessa är bra men jag rankar nog MT-125 högst.

Svar på tråden Motorcykel lagar.