• Vem där

Hur få ut kontaktlins?

Någon som har ett fiffigt tips om hur man lätt får ut en kontaktlins. Min dotter står och är vansinnig för hon får inte ut linsen, hon håller på att träna in sig att använda den. Åhhhh jag vill gå och sova Zzzzzzzzzzzzzzzz

• Svar på tråden Hur få ut kontaktlins?
  • siamesen

Sugpropp? Drinkpinne? Kattklo?

• Laire

Hatade de där linserna ibörjan. Är det mjuka hon har kan vi göra som jag fick göra första veckorn, personen håller upp ögat medan en annan tar ut den genom att lätt trycka tummen och pekfingret på sidorna av linsen (och trycka innåt)

• nemogirl

usch, jag vet.. det är hemskt i början!!!!tog timmar innan jag ens fick in linsen i ögat..

när jag tar ur linserna så: tar jag pekfinger och tummen och böjer ner huvudet, med vänsterhanden håller jag ner nedre ögonlocket, också kollar jag uppåt, och tar tag i linsens nedre kant och "knipsar" åt den , å wips så är den ute =)

lycka till!!!!

• Vem där

siamesen, det är en kattklo som rår för att hon har kontaktlins. Den klöste sönder hornhinnan och ögats lins så hon har en konstgjord lins inopererad och hon har bara ledsyn

• nemogirl

ps: är hon torr i ögat är det mkt svårare, kan va bra att ha lite linsvätska på fingret när hon tar ut den isåfall.. :)

• siamesen
    stackarn...maste ha gjort ont.
  • Vem där

nemogirl, jag försöker säga dina tips men hon är så frustrerad nu så hon lyssnar inte... aaaaaaaaahhhhhhhhhhhhggggggggg

siamesen, det kan du hoppa upp och sätta dig på... och alla läskiga operationer... yack

• Vem där

Tralalalala ögongrävarsång.... hur hårt kan dom sitta på en skala

• 91an

Det är ett elände i början...
    Jag brukar spärra upp ögat med tummen och pekfingret på ena handen. Sen gör jag som sundsvallstjej skriver, alltså trycker lätt med andra handens tumme och pekfinger på kanterna. Ju längre mot kanten desto lättare släpper den... Jag vet att jag hade problem att ta tillräckligt långt ut i början...
    Att ta det lugnt och inte stressa är också ett bra tips...

• Laire

Jag hade problemet att jag knep ihop ögonen så de inte gick att få ut, så första veckorna tog det nästan en timme varje gång medan mamma höll upp mina ögon och mamma klickade ner(tog ut linsen.

Svar på tråden Hur få ut kontaktlins?