• Anonym (Trådskaparen)

Ni med ögonmigrän

Tänkte fråga exakt hur ser er ögonmigrän ut för er?

Jag är 29 o haft svår huvudvärk hela mitt liv men igår va jag med om något rätt så otäckt, även om de försvann efter ca 20 min. På båda ögonen va en del av synfältet helt borta ,såg en genomskinlig blixt som åkte som vågor genom ögonen, även orangefärgade figurer blev skiträdd men släppte lika fort! Fler som har så? Är de vanligt de är på båda ögonen? Idag har jag ont i ögongloberna o pannan o ser suddigt men läkaren påstår allt är bra ändå kolla han inte ens ögona. Kan man lita på de?

Nån som varit med om att synen inte blir bättre?

• Svar på tråden Ni med ögonmigrän
  • glutten

Sådär börjar alla mina migränanfall, dvs med synstörningar i olika form. Kallas aura.

• Bsod

Olika former av synrubbningar har jag också. Men det brukar bara vara innan eller i början av ett anfall.

Jag brukar se normalt igen inom 2h, oftast snabbare än så.

Se till att du får bra medicin. Har jag bara tillgång till receptfri medicin brukar jag ta två alvedon plus en ipren direkt när jag känner att jag är på g att få migrän, så hjälper det ganska bra.

• Anonym (Trådskaparen)

Men jag hade ingen huvudvärk under synstörningarna?men idag dagen efter så har jag ont i ögongloberna/ögonbryna o ser suddigt?

• UselFantasi

Haft ögonmigrän i ca 20 års tid. Alltid samma förlopp:

- synrubbningar som yttrar sig som ett slags dimmighet/blixtar mitt i synfältet, börjar som en liten prick och expanderar sedan tills den täcker hela synfältet efter ca 30 minuter

- saknar sedan synförmåga i allt från 1 timme till 6 timmar

- när synen kommit tillbaka domnar alltid min tunga bort, sedan högra halvan av min kropp (kinder, arm, hand...) Känseln återkommer efter ca 15 minuter

- ibland får jag därefter huvudvärk som sitter i ett dygn eller så

Första gången det hände blev jag livrädd att jag fått en stroke, men nu har jag tyvärr vant mig. Får dessa anfall 2-10 ggr/år och fortare när det är kallt ute (växlingen mellan värme och kyla brukar utlösa det)

Om jag tar Alvedon eller Diklofenak direkt när anfallet börjar (alltså när jag märker att synen rubbats) så brukar jag dock kunna förkorta det hela med flera timmar.

• Anonym (Trådskaparen)
    UselFantasi skrev 2016-11-06 21:58:14 följande:

- synrubbningar som yttrar sig som ett slags dimmighet/blixtar mitt i synfältet, börjar som en liten prick och expanderar sedan tills den täcker hela synfältet efter ca 30 minuter

- när synen kommit tillbaka domnar alltid min tunga bort, sedan högra halvan av min kropp (kinder, arm, hand...) Känseln återkommer efter ca 15 minuter

Första gången det hände blev jag livrädd att jag fått en stroke, men nu har jag tyvärr vant mig. Får dessa anfall 2-10 ggr/år och fortare när det är kallt ute (växlingen mellan värme och kyla brukar utlösa det)

Om jag tar Alvedon eller Diklofenak direkt när anfallet börjar (alltså när jag märker att synen rubbats) så brukar jag dock kunna förkorta det hela med flera timmar.

Oj hjälp va otäckt de låter! :o shit!! Men är hela synen borta totalt då?? Kan man veta den alltid kommer tillbaka? Jag är väldigt rädd den kanske försvinner?

Men då har man vad jag förstått inte så mycket huvudvärk under just ögonmigränen utan riktiga huvudvärken kommer efteråt? Eller kanske missförstått de?

Konstigt de kommer nu plötsligt när man är 29?
  • Anonym (Japp)

Haft det så också. Oranga streck. Inte såna där fotoblixtrar man kan få om man tittar i solen för mycket... Förstod inget. Sen har synfältet försvunnit, delar av det. Kanske i 20 minuter. Längesen nu. Man blir rädd...

• Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Japp) skrev 2016-11-07 00:36:03 följande:

Haft det så också. Oranga streck. Inte såna där fotoblixtrar man kan få om man tittar i solen för mycket... Förstod inget. Sen har synfältet försvunnit, delar av det. Kanske i 20 minuter. Längesen nu. Man blir rädd...

Skönt höra flera haft så! Fick du ont i ögongloberna sen eller huvudvärk efter då?
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-11-06 18:10:31 följande:

Men jag hade ingen huvudvärk under synstörningarna?men idag dagen efter så har jag ont i ögongloberna/ögonbryna o ser suddigt?

Min migrän börjar alltid med synbortfall, (aura) och under den känner jag ingen smärta, bara obehag och ibland illamående. Det är lätt att få panik i det läget, men jag har genom åren lärt mig att försöka hålla mig lugn, annars förvärras situationen. Håller jag mig lugn så går det dessutom över snabbare. När auran lagt sig och synen återhämtat sig kommer smärtan bakom ögonen som en käftsmäll. Jag får alltid en föraning (olustkänsla) i kroppen strax innan ett anfall om att något är på gång. Plötsligt jag kan säga: "Nu får jag migrän". Pang så kommer anfallet som ett brev på posten. Haft migrän sen jag var 9 år. Är 38 år.
  • UselFantasi
    Anonym (aj aj) skrev 2016-11-07 07:13:36 följande:

Min migrän börjar alltid med synbortfall, (aura) och under den känner jag ingen smärta, bara obehag och ibland illamående. Det är lätt att få panik i det läget, men jag har genom åren lärt mig att försöka hålla mig lugn, annars förvärras situationen. Håller jag mig lugn så går det dessutom över snabbare. När auran lagt sig och synen återhämtat sig kommer smärtan bakom ögonen som en käftsmäll. Jag får alltid en föraning (olustkänsla) i kroppen strax innan ett anfall om att något är på gång. Plötsligt jag kan säga: "Nu får jag migrän". Pang så kommer anfallet som ett brev på posten. Haft migrän sen jag var 9 år. Är 38 år.

Liknande för mig. VET liksom att jag är på väg att bli dålig och ser då till att exempelvis inte sätta mig i bilen för en tur just då. Eller skyndar mig att hämta barnen på skola så jag hinner innan synen försvinner.

Dock är det konstigt nog inte alltid jag får huvudvärk efteråt, ibland får jag bara en olustig känsla i kroppen och lite lätt illamående.

Haft "vanlig" migrän som barn, med endast djävulsk huvudvärk. Det var i 20-årsåldern migränen helt ändrade karaktär och började sätta sig på synen istället.

Som parentes är jag otroligt känslig för solreflexer i tex vindrutan när jag kör bil och använder solglasögon alltid vid soligt väder. Tycker att det minimerar utbrotten av migrän något o alla fall.
  • UselFantasi
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-11-06 23:56:58 följande:

Oj hjälp va otäckt de låter! :o shit!! Men är hela synen borta totalt då?? Kan man veta den alltid kommer tillbaka? Jag är väldigt rädd den kanske försvinner?

Men då har man vad jag förstått inte så mycket huvudvärk under just ögonmigränen utan riktiga huvudvärken kommer efteråt? Eller kanske missförstått de?

Konstigt de kommer nu plötsligt när man är 29?

Får ibland huvudvärk efteråt, ibland ingenting alls. Däremot mår jag alltid "konstigt" i kroppen efter ett anfall, lite illamående och har svårt att koncentrera mig närmaste timmarna. Lite jobbigt när man har småbarn hemma som behöver omvårdnad. Att byta bajsblöja på en bebis utan att egentligen se något mer än bara hjälpligt i periferin är rätt så spännande....
  • Petrina Elina

Jag känner igen det du beskriver. Som blixtar och synfältet försvinner delvis så att man ser halva saker. Jag använder pronaxen som finns receptfritt på apoteket.

• Petrina Elina

Jag hade alltid huvudvärk i flera timmar i samband med migrän och blev inte "normal" igen förrän efter något dygn eller två. Sedan jag började med pronaxen har jag ingen huvudvärk alls och synrubbningarna försvinner efter en stund. Ta två pronaxen så fort du känner att ett anfall är på gång. Hoppas att det ska hjälpa dig.

• Anonym (kille)

Läs på lite om migrän. Finns en del saker som kan trigga migränen som man kan undvika. Sol är en sådan sak som är hyggligt lätt att reducera (alltid solglasögon sommartid). 

En annan sak som jag inte tål tycks vara rödvin. Får så gott som nästan alltid migrän dagen efter då. 

Och försök att lära dig att känna igen att det är på gång. Får jag en förkänning av migrän brukar det bli ett ganska snällt anfall, om jag direkt tar värktabletter, och går och lägger mig i svalt, mörkt, o tyst rum. 

För ett tag sedan fick jag förkänning när jag var på viktigt möte på jobbet. Var tvungen att vara aktiv och med hela mötet igenom. Därefter var jag helt borta, låg bara och spydde. Minns inte ens hur jag lyckades ta mig hem från jobbet, tror det var någon kollega som fick skjutsa hem mig. Värken blev fruktansvärd, jag hade dödsångest ett tag. 

• Anonym (Japp)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2016-11-07 01:03:58 följande:

Skönt höra flera haft så! Fick du ont i ögongloberna sen eller huvudvärk efter då?

Nope, inget.
  • Vestra

Har fått sådär några ggr sedan mitt 3e barn föddes. Tar alltid en huvudvärkstablett när ögonen börjar bli sådär suddiga. Annars kommer ofta en huvudvärk strax efter. Brukar hålla i sig ca 20 min med ögonen, sedan kan det dröja 6 månader innan det kommer igen. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Kastrullresan
    UselFantasi skrev 2016-11-06 21:58:14 följande:

Exakt lika som för mig förutom att det är min vänstersida som domnar bort. Första anfallet kom  i samband med första graviditeten och efter det har jag haft enstaka anfall per år och nu i klimakteriet har anfallen i stort sett försvunnit helt.
  • Min tur

Jag har också ögonmigrän. Det börjar alltid med en fläck mitt i synfältet som sprider sig större och större. När det lägger sig som en ring utåt så vet jag att det är på väg bort. Mitt bästa sätt att bli av med det är att sätta mig och blunda o slappna av några minuter sen är det borta. Jag får aldrig huvudvärk i samband med ögonmigränen tack och lov. Men är seg i huvudet när jag får det och kan bete mig ganska som en tjurig jävel :)

• Mandypandy90

Jag har också det men inte alls lika ofta nu sedan jag slutade med mina p-piller. Tydligen var det något med dem som gjorde att det triggades oftare. Så nu har jag det kanske Max 1 gång/ år innan hade jag det säkert minst 3-5 gånger/ år.

• Anonym (Trådskaparen)

Tack för svaren alla :)

• Wahlentina

Haft migrän sedan tonåren utan direkta synrubbningar.

I slutet av min tredje graviditet satt jag och körde på motorväg med en treåring i baksätet. Det regnade och jag reagerade å att vindrutetorkare plötsligt inte tycktes fungera. Rätt snabbt inser jag att det snarare är mina ögon som inte fungerade då hela högra synfältet försvann plus fläckvis suddigt resten. Så jäkla äckligt att försöka manövrera bilen till vägrenen utan att se!! Vårdguiden trodde havandeskapsförgiftning så in till förlossning med maken. Men nej, ögonmigrän.

Fick jag som diagnos. Trött och snurrig efteråt men ingen huvudvärk. Öm i ögonen.

Har inte hänt igen efter det.

Men när jag har vanliga migränanfall nuförtiden så ser jag flimmer innan och under anfallet. Och blir lätt öm i "ögongloberna".

Svar på tråden Ni med ögonmigrän