Anonym (aj aj) skrev 2016-11-07 07:13:36 följande:
Min migrän börjar alltid med synbortfall, (aura) och under den känner jag ingen smärta, bara obehag och ibland illamående. Det är lätt att få panik i det läget, men jag har genom åren lärt mig att försöka hålla mig lugn, annars förvärras situationen. Håller jag mig lugn så går det dessutom över snabbare. När auran lagt sig och synen återhämtat sig kommer smärtan bakom ögonen som en käftsmäll. Jag får alltid en föraning (olustkänsla) i kroppen strax innan ett anfall om att något är på gång. Plötsligt jag kan säga: "Nu får jag migrän". Pang så kommer anfallet som ett brev på posten. Haft migrän sen jag var 9 år. Är 38 år.
Liknande för mig. VET liksom att jag är på väg att bli dålig och ser då till att exempelvis inte sätta mig i bilen för en tur just då. Eller skyndar mig att hämta barnen på skola så jag hinner innan synen försvinner.
Dock är det konstigt nog inte alltid jag får huvudvärk efteråt, ibland får jag bara en olustig känsla i kroppen och lite lätt illamående.
Haft "vanlig" migrän som barn, med endast djävulsk huvudvärk. Det var i 20-årsåldern migränen helt ändrade karaktär och började sätta sig på synen istället.
Som parentes är jag otroligt känslig för solreflexer i tex vindrutan när jag kör bil och använder solglasögon alltid vid soligt väder. Tycker att det minimerar utbrotten av migrän något o alla fall.