Arbetslös sjukskriven och vill ha semester
Hej, Skulle i somras haft semester med min sambo men fick ställa in denna på grund av sjukdom. I samband med att vi ställde in denna så bestämde vi oss för att köpa en resa utomlands till vintern istället, troligtvis till Teneriffa. Nu är det så att jag är inskriven hos arbetsförmedlingen och arbetssökande på 50% och sjukskriven 50 % på grund av psykisk ohälsa och ledbesvär.
För att göra rätt för mig måste jag avanmäla mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen för perioden då vi är borta, dvs 4 veckor och tre dagar. Gör jag så här vet jag att det inte orsakar problem med A-kassan eller arbetsförmedlingen.
Frågan är dock, kan jag erhålla 50% sjukpenning om jag gjort uppehåll från arbetssökandet? Måste man inte vara aktivt jobbsökande för att få sjukpenning?
Fråga två blir, vet att det inte får bli uppehåll mellan perioder med sjukskrivning, arbetssökande, jobb osv. Nu blir det just ett uppehåll i arbetssökande på 4 veckor och tre dagar. Kommer detta då innebära att jag blir av med min SGI ( sjukpenninggrundande inkomst)?
Jag tidigare inte haft något uppehåll i perioden.