• miljömamma

Vad leker era 9-10 åriga pojkar med.

Hej! Min son på 9 år sitter gärna framför en skärm och sitter han längre än en timme blir han lättretlig och irriterad. Han märker inte heller när han blir hungrig. Därför försöker jag begränsa hans skärmtid vilket brukar gå bra om han är själv. När han har kompisar har de oftast lite svårt att hitta på saker att göra eller lekar som inte involverar en skärm ( typ tv-spel, Youtube m.m.). Vad gör era nio-tioåringar när de har kompisar och inte sitter framför en skärm. Min bygger lego och leker kurragömma bland annat.

• Svar på tråden Vad leker era 9-10 åriga pojkar med.
  • Carambolan

Min nioåriga pojke gillar också lego, numera mest sånt där tekniklego/mindstorms där man kan bygga saker med motorer och programmera robotar. Sen ritar han mycket (typ mangaserier) och läser mycket. Vad han gör med sina kompisar vet jag inte riktigt men de är också väldigt teknikintresserade så det är ofta nån form av robot-/uppfinnarlekar. Bygger kojor i skogen gör de också.

• Melissenta

Min 9-åring sitter gärna framför någon skärm - IPad, Tv, telefon, dator..

Ibland leker han med lego självmant..och mycket sällan något annat.

Om jag inte föreslår/tvingar honom att spela med mig något bordspel eller Wii eller gå ut nånstans, eller göra läxor eller gå på hans aktiviteter (vilket han ofta saknar motivation till), så har han inga egna ideer.

Med kompisar blir det oftast också någon skärm

• Fru Ve

Min 9-åring är också lite skärmfixerad men vi har skärmfritt vissa dagar i veckan. Då om han har kompis så blir det mycket Lego. Även rita eller vara ute och tex hoppa studsmatta eller spela bandy kan gå, men ofta behöver jag tjata ut dem. Han har nyligen upptäckt Pokemon go vilket ju är ett spel men jättebra! De kan få gå kilometervis för att hitta Pokemon så det räknas knappast som spel tycker jag. ....

• Anonym (9 åring)

Min 9 åring gillar spel. Spelar han inte gillar han att rita eller bygga med lego ibland. Men just nu är de pokemon som gäller så måste begränsa hans spelande.

• aroundhere

Skärm en del, såväl mobil som Tv-spel. Sen en del lego, plusplus, spelar en del sällskapsspel, pokemonkort, fotbollskort osv. Sen leker de en del klassiska lekar typ kurragömma osv. Spelar fotboll ute. Nerf-krig. Tittar lite på TV. Busar och retas en del med sitt syskon...

• Ving

Min 10-åring leker/bygger med lego eller med några gubbar/figurer. Det vanligaste är dock att han klär ut sig när han leker själv och går runt och fantiserar tror jag. Leker ibland ute men inte alls lika mycket som förr. Som familj spelar vi gärna spel. Roligt nu när han är större och vi kan spela mer avancerade spel som Risk, ticket to ride, Catan mm. Leker han med yngre kusiner kan det nog bli rollekar också. Men skärmar drar hela tiden.

Svar på tråden Vad leker era 9-10 åriga pojkar med.