• Boendemamman

Barnvakt???

Hello!!.....  
    Jag är en singelmamma med tre barn.  Dessa är: kille 16 år, kille 14 år och tjej 8 år.
    Saken är den att jag behöver jobba kväll 1 dag i veckan. Jag vill att min äldsta son skall hämta sin lillasyster på fritids klockan 17, promenera hem.  (ca 1 km, ej trafikerad väg) och se till att alla tre syskon får mat.  (färdig att värma i micro)  Jag kommer hem 21.00.  Killarna är lugna och ansvarstagande båda två.  Lilla tjejen är en kvick och stark liten krabat.  Gör det hon ska i alla lägen och vållar inga som helst problem. Mitt x tycker inte att det är ok att de är ensamma fyra timmar.  Vad tycker Ni??  Min äldsta son tar gärna åt sig denna aktivitet och har under ca 1 år redan hämtat på fritids otaliga gånger.  Han umgås hela tiden med lillasyster, de spelar på hans dator tillsammans och har jättetrevligt!  Lillasyster tycker att det är jättekul!  Många gånger letar de fram en film att titta på tillsammans, eller så ligger hon i hans säng och tittar på Barnkanalen medans sonen sitter vid sin dator.  Allt har varit frid och fröjd.  
    Pappan kan ej hjälpa till denna kväll pga arbete.  Nu tycker dock pappan att detta inte är ok.. Han kan inte motivera varför.

Tänker jag helt galet här???

/arbetande mamma   :)

• Svar på tråden Barnvakt???
  • Carambolan

Jag tycker inte att det är något konstigt alls. En 16-åring är gammal nog att sitta barnvakt tycker jag.

• Boendemamman

Eller hur???  Mina killar som är så lugna och verkligen avgudar sin lillasyster!   Hon i sin tur är ordningen själv!  :)

• stor grön drake

Jag tycker att det verkar helt normalt. JAG var barnvakt till grannbarn och släktingar från att jag var ca 12 år, då ofta hela kvällarna. Skulle pappan lugna sig om sonen får betalt en liten summa per gång? (Jag tycker inte det behövs, försöker bara förstå)

• Purplecat12

Inget konstig alls.

Och ditt ex har ingenting att göra med hur du gör på din vecka så länge barnen inte far illa.

Är det så att han vill jävlas med dig bara för att?

• fjanten

Jag ser inte heller problemet om nu storebror vill göra det. Jag passade min mammas kollegas pojkar (då 4 och 6 år) när jag var typ 13-14 några kvällar per månad. Var inga problem över huvud taget... Då kan väl absolut en 16 åring fixa det? Finns ju faktiskt 16-åringar som har egna barn.

• No Logo

Tycker att även 14-åringen är gammal nog att ansvara för lillasyster. De kan ju turas om att hämta/laga middag?

Låter jättemysigt!

Svar på tråden Barnvakt???