• Solrosen 83

Rädd för snö

Har en snart 3 årig dotter som är rädd för snön nu när den kommit och bara gråter och vill in när vi går ut. Älskar att vara ute annars men numärks det att hon tycker det är otäckt och är rädd. Var likadant förra vintern men då hon var väldigt sen med att gå hade hon inte hunnit gå ute innan snön kom då så trodde det berodde på att hon inte var helt stadig då. Nu går och springer hon hur bra som helst men rädslan finns kvar. Gick lite om hon höll mig i handen men ville helst bli buren eller gå in igen och slutade inte gnälla och gråta förrän vi kom in. Kan inte bära henne jämt då vi även har en 3 månaders bebis. Någon som har erfarenhet av något liknande och kan komma med lite tips på hur vi kan hjälpa henne att komma över rädslan?

Dotter nov 2013. Mf aug 2015. Dotter aug 2016
  • Svar på tråden Rädd för snö
  • Anonym (.)

Har en 20-månaders som är livrädd. Vågar inte gå ner på marken alls, men ditt barn är ju äldre. Jag vet inte hur man kan lösa det men funderar på att ta in snö. Först i liten burk, sedan i allt större behållare/liten badbalja så att man kan känna på den, leka med den, göra snöbollar, snögubbe mm. Helt enkelt ha kul med snö på tryggt sätt.

Kanske ditt barn vill bli dragen i pulka? Lite lättare än att bära.

• Solrosen 83
    Anonym (.) skrev 2016-11-07 17:34:57 följande:

Har en 20-månaders som är livrädd. Vågar inte gå ner på marken alls, men ditt barn är ju äldre. Jag vet inte hur man kan lösa det men funderar på att ta in snö. Först i liten burk, sedan i allt större behållare/liten badbalja så att man kan känna på den, leka med den, göra snöbollar, snögubbe mm. Helt enkelt ha kul med snö på tryggt sätt.

Kanske ditt barn vill bli dragen i pulka? Lite lättare än att bära.

Ja inte lätt och veta vad man ska göra. Men låter som en bra idé och ta in snö och leka.

Tror jag får låta dottern bestämma tempot lite så kanske det lossnar. Gick bättre idag när vi åkte till och från dagis. Gick själv utan och hålla handen till och från bilen och till brevlådan här hemma. Tittade på våra fotsteg i snön när vi gick tillbaka och det tyckte hon var intressant. De hade inte varit ute på dagis idag med henne så får se hur hon reagerar när de går ut tillsammans och de andra barnen gillar det.

Än så länge är det för lite snö här för pulkan men får testa den sen. Hon tyckte inte om den heller förra vintern. Inte ens när hon fick sitta i sambons knä.
    Dotter nov 2013. Mf aug 2015. Bf 09 aug 2016
  • Anonym (.)
    Solrosen 83 skrev 2016-11-08 16:36:58 följande:

Ja inte lätt och veta vad man ska göra. Men låter som en bra idé och ta in snö och leka.

Tror jag får låta dottern bestämma tempot lite så kanske det lossnar. Gick bättre idag när vi åkte till och från dagis. Gick själv utan och hålla handen till och från bilen och till brevlådan här hemma. Tittade på våra fotsteg i snön när vi gick tillbaka och det tyckte hon var intressant. De hade inte varit ute på dagis idag med henne så får se hur hon reagerar när de går ut tillsammans och de andra barnen gillar det.

Än så länge är det för lite snö här för pulkan men får testa den sen. Hon tyckte inte om den heller förra vintern. Inte ens när hon fick sitta i sambons knä.

Ja, förhoppningsvis släpper rädslan efter ett tag. Det finns ju gott om tid att hinna vänja sig i vinter.

På förskolan hade de varit ute igår och vår dotter hade vägrat röra sig ur fläcken.
Svar på tråden Rädd för snö