• Jollefin

Illamående

Hej alla :)

Nu är det dags igen eller ja i juni 2017!!!!

Enligt min app så är jag i vecka 8. Och som min tidigare graviditet så kom illamåendet tidigt! Som nu. Fy fasiken.. jag födde dottern 2012 och den graviditeten var hemsk. Psykiskt då jag spyddw fram till vecka 28. 2 vänder inne med dropp. Jag mådde allmänt dåligt. Jag fick testa alla mediciner lergigan lergigan comp primperan. Inget funkade!! Har som sagt börjat må illa nu igen och första spyan kom idag.. känns tufft att gå igenom det igen även om man vet att man får något fint tillslut! Men jag gick ner mig så mycket att livet inte var värt att leva. Så jag började med anti depressiva tabletter vecka 28. Jag undrar vad ni andra gjort eller finns det annan medicin? Vill ju få må bra då det här är sista för mig antagligen.. har seaband just nu och det hjälper inget.. har inte varit hos bm än men ska ringa så fort telefontid finns..

Vore glad för lite hjälp och push :)

Ta hand om er! ?

• Svar på tråden Illamående
  • annieh897

Det enda som jag fick lite effekt av när jag var gravid var Zofran (går även under namnet Ondansetron). Har du testat det?

• CarinElisabeth

Jag har samma, har varit hemma sen 17/10 (då jag spydde på tunnelbanan på väg till jobbet och vände). Är helt sjukskriven. Jag äter lergigan comp som funkar sådär, vissa dagar kräks jag bara fem gånger, andra upp till femton. Inte riktigt hyperemesis men nära på :)

Tänker på att du mådde så dåligt psykiskt förra gången, tror du att det skulle hjälpa med en samtalskontakt? Det finns psykologer och kuratorer på de flesta vårdcentraler, säkert har mvc någon också. Jag vet inte hur du ställer dig till det men jag tänker att det kan vara bra att prata med någon proffessionel när deppiga tankar dyker upp. Kanske har du något specifikt tankemönster som du kan få stöd med att bryta? Som du hör så har jag positiva erfarenheter av samtalsterapi, det är därför jag tar upp det. Men det är viktigt att du själv känner att det är något du vill prova.

Önskar dig lycka till och skickar kramar från en medsyster i "kräksklubben"!

• lammet

Jag mådde bättre när jag badade så jag badade badkar i 8 månader:). Tvingade iväg mig själv till simhallen och simmade ibland oxå. I vattnet försvann illamåendet. Fick förklarat att det har med balansnerven att göra och därför mår man bättre i vatten?! Lider med dig!

• annieh897
    Jollefin skrev 2016-11-08 08:01:57 följande:

Nej det har jag aldrig prova.

Tyckte du det hjälpte mycket?

Jag fick bara ta en tablett om dagen så jag hade bara effekt en liten del av dagen. Vet inte varför jag fick ta så lite, har hört om andra som fått ta mycket fler. Det var ingen mirakelmedicin men gjorde åtminstone lite till skillnad från alla andra.
  • annieh897
    CarinElisabeth skrev 2016-11-08 18:57:22 följande:

Jag har samma, har varit hemma sen 17/10 (då jag spydde på tunnelbanan på väg till jobbet och vände). Är helt sjukskriven. Jag äter lergigan comp som funkar sådär, vissa dagar kräks jag bara fem gånger, andra upp till femton. Inte riktigt hyperemesis men nära på :)

Tänker på att du mådde så dåligt psykiskt förra gången, tror du att det skulle hjälpa med en samtalskontakt? Det finns psykologer och kuratorer på de flesta vårdcentraler, säkert har mvc någon också. Jag vet inte hur du ställer dig till det men jag tänker att det kan vara bra att prata med någon proffessionel när deppiga tankar dyker upp. Kanske har du något specifikt tankemönster som du kan få stöd med att bryta? Som du hör så har jag positiva erfarenheter av samtalsterapi, det är därför jag tar upp det. Men det är viktigt att du själv känner att det är något du vill prova.

Önskar dig lycka till och skickar kramar från en medsyster i "kräksklubben"!

Inte hyperemesis? Jag spydde inte närheten av så många gånger som du (men mådde illa hela tiden) och fick ändå diagnosen hyperemesis.
  • Jollefin

Det här går inte spytt hela morgonen ska jobba och det känns bara fel. Min sambo vill inte ha fler barn fast han visste att jag slutat med skydd.. vad ska jag göra? G igenom det här själv? Eller ta bort det. Mår illa hela tiden nu och känner att jag klarar inte det här i 20 veckor till!!! Hjälp mig.... ????

• misslina
    Jollefin skrev 2016-11-09 06:52:11 följande:

Det här går inte spytt hela morgonen ska jobba och det känns bara fel. Min sambo vill inte ha fler barn fast han visste att jag slutat med skydd.. vad ska jag göra? G igenom det här själv? Eller ta bort det. Mår illa hela tiden nu och känner att jag klarar inte det här i 20 veckor till!!! Hjälp mig.... ????

Mår du så dåligt kanske du måste sjukskriva dig?
    Jag själv har varit sjukskriven sedan några veckor tillbaka. Skulle aldrig kunna jobba som det är nu...
  • FiaLottaGreta
    misslina skrev 2016-11-09 07:19:53 följande:
    Mår du så dåligt kanske du måste sjukskriva dig?
    Jag själv har varit sjukskriven sedan några veckor tillbaka. Skulle aldrig kunna jobba som det är nu...
    Otroligt jobbigt med illamåendet och samtidigt försöka hålla god min på jobbet..! Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån vilket är tur eftersom jag inte berättat för någon på jobbet än... (är i v.8)
  • Jollefin

Fick komma till bm igår och vi pratade om allt. Provar åksjuketabletter och saftsoppa vid sängen. Inget illamående imorse alls!! Kan det vara sant?!?! Men måste äta hela tiden annars kommer det smygande. Dock känner jag mig så svullen och gaaig nu och halsbränna.. har en bokad tid med en överläkare om nedstämdhet. Dock i december. Känns lite jobbigt att sambon inte vill ha men han ville inte ha första heller så kanske blir bättre när det väl är dags..

Svar på tråden Illamående