• nadsad

Bolån - Jag jobbar, min fru studerar och vi har ett barn

Hej!

Jag undrar om där finns någon möjlighet att få ett bolån och hur mycket i så fall när den ena jobbar och den andra studerar och att vi har ett barn på 2 år.

Jag vet att dem räknar 0kr inkomst på studerande.
    Själv har jag ca 36000kr i månaden före skatt.

Vi har tyvärr inte så mycket att ge i kontantinsats, vi har ca 150000kr att ge.
    Vi har inga andra lån eller så.
    Vi har en bil som är betald.
    Vi bor idag med mina föräldrar(tack till dem för det) och har inga stora kostnader just nu direkt.

Jag har provat att ansöka tex på SBAB men dem ger inget, iaf inte när man ansöker via webben. När man ansöker behöver man ange om man är gift eller ej och vi är ju gifta så jag måste ange det. Varför kan jag inte söka bolån på mig själv?

Jag provade för skoj skull att välja "ensamstående" och att jag har ett barn för att se vad dem kan erbjuda och då får jag ett erbjudande på 1,6Mkr.
    Skrev då in kontantinsats på 150000kr och månadsavgift på 5000kr.

Det känns som att det är omöjligt att få lån när den andra parten inte jobbar.
    Känner du/ni kanske till någon bank som är lite "sjystare" om man säger så?

Vi vill så gärna flytta ut men det känns som att vi får förhinder hela tiden, tex nu började frugan studera. Men sedan är det störigt att vi inte kan få lån på ca 1,5Mkr bara för att kunna flytta ut till en lägenhet. Det känns som att vi borde klara av det med bara min lön(snålt kanske men i teorin känns det som att det borde gå)

Några idéer på vad vi kan göra?

• Svar på tråden Bolån - Jag jobbar, min fru studerar och vi har ett barn
  • Luxuz

Jag skulle kontakta en bank direkt, istället för bara kolla via webben. 

Sen har jag hört att SBAB är väldigt fyrkantiga i sina bedömningar, så prova någon annan. 

• Deacon

Kontakta bankerna direkt och hör med dem.
    Vet dock bekanta som fick lån från Swedbank (de var kunder där sedan tidigare) efter att ha fått nej från de tre andra storbankerna och ett par nischbanker. Studiemedel och a-kassa verkar räknas som 0 i flertalet bankers ögon och de är sällan villiga att låna ut ifall bara den ena har ett fast arbete. Lite märkligt kan tyckas för en anställning kan ofta sägas upp med ett par månaders varsel. 

• Deacon

Kan tilläggas att de var i en liknande situation som er där den ena hade fast anställning och den andra gick på a-kassa istället för studiemedel.

• Papparh

Vi fick i Skandia banken. Min fru studerade jag hade snäppet mer än dig. Fick 1,7 milj

• Wench85

Den stora frågan är antagligen kontantinsats - med 150 000 tillgängligt och bolån om max 85% borde det innebära att ni inte kan låna mer än 1 000 000.

Å andra sidan erbjuder många banker blancolån på upp till 90-95%. Det står sällan på hemsidan, men prata med dem. Titta även på om ni har andra möjligheter för ytterligare kontaninsats (privatlån, sälja ev bil och leasa, spara intensivt i några månader etc).

Gör en ordentlig uträkning över era kostnader och inkomster, både inkl och exkl din partners studiemedel och kontakta banker för ett möte. Presentera er situation och se vad de säger. När vi skulle köpa första huset träffade vi flera banker (SEB, Swedbank, Handelsbanken, Länsförsäkringar och kanske någon mer). Vi gick först igenom vilka eventuella kreditkort vi hade och avslutade något gammalt bensinkort, IKEA-kredit etc för att det inte skulle ligga oss i fatet. Vi hade med oss kopior på kreditupplysning och bad dem att räkna utifrån att kreditupplysningen var aktuell, för att minska antalet förfrågningar. (De som vi i slutändan lånade från var naturligtvis tvugna att göra riktig kreditupplysning, men genom att vi hade med det som underlag blev det bara ett par förfrågningar istället för +5). 

Då var den ena student, den andra hade runt 28 000 i lön och vi hade kontaninsats. Studenten hade tidigare haft jobb och hade skyddad SGI sedan dess, samt pluggade något med god arbetsmarknad. Vi var villiga att flytta allt till banken som erbjöd mest (lån, pension, lönekonton, kort etc) och allmänt förberedda och presentabla.

Med det fick vi låna 1,4 miljoner. Någon bank sa blankt nej, någon skulle vara villig att låna ut mer. Det var visserligen några år sedan så reglerna har skärpts sedan dess, men det var möjligt.

Svar på tråden Bolån - Jag jobbar, min fru studerar och vi har ett barn