• Anonym (Moon)

Det här med springmask

Springmask känner nog de flesta till.

Jag har ett par frågor om det.

1. Kan nåt hända om man tar Vanquin-tabletterna utan att man har springmask?

2. Kan nåt hända om man inte behandlar springmask?

3. Hur VET man att springmask är borta? Vissa får ju typ inga symptom vid springmask

4. Är springmask farligt?

6. Kan man bli steril av springmask?

7. Kan dom sprida sig till andra delar av kroppen?

Jag har haft springmask sedan barnsben (tror jag)? Kanske till och från. Det verkar aldrig försvinna. Fick det första gången när jag var typ 6 år och då behandlade vi. Sen dess har det typ kommit och gått, aldrig försvunnit helt. Har behandlat nyss med Vanquin och tog sista dosen nu. Får väl se..

Dela gärna med er av era historier om dessa parasiter.

• Svar på tråden Det här med springmask
  • Anonym (----)

Låter nästan som om din springmask blivit Vanquin-resistent. Jag tycker du skall söka läkare och sätta in nåt starkare.

• Barndomsproblem

Hade springmask när jag var liten, det var fan hemskt minns fortfarande hur jobbigt det var. Rumpan kliade alltid och sedan tog jag tablett, finns oftast en behandling sådär för ett par dagar så påbörja och slutför behandlingen. Du märker direkt på ditt barn när det är borta för han slutar vrida och vända på sig. Var noga med hygienen och den är tyvärr återkommande, när jag väl fick det sa mamma att det kom gång på gång tillbaka. När jag blev äldre slutade det, tror det är vanligt som barn för barn tar på saker äter saker tvättar inte händerna osvosv. Tror inte det är bra att behandla om man inte har och det är inte svårt att kolla om man har. Sätt ditt barn på mage, på knät brukade mamma och sedan kollar du analen undersöker du och inget kmr ut eller i avföringen ja då äre inget.

• Barndomsproblem

Oj förlåt, såg nu att det var du och inte ditt barn. Gå till läkaren skulle jag säga om det inte har försvunnit, mitt försvann när jag blev äldre vid 12-14 år tror jag och sen har det inte kommit tillbaka. Kanske var jag bättre med hygienen. Det är smittsamt men inte farligt bara hemskt med klåda och sånt. Det kmr alltid tbx när man får det och df är det viktigt med läkarbesök om du i vuxenkläder fort har de

Svar på tråden Det här med springmask