• Anonym (Hjärntvättad)

Rädsla för helvetet

Detta kommer nog de flesta av er ha svårt att relatera till, då de flesta av er troligen växt upp med föräldrar som inte tillhör någon speciell religion.

Jag fick dock delvis en kristen uppväxt och fick ta del av läran om helvetet, och detta har satt ärr i min själ. Jag är inte kristen längre, men har ändå ett stort intresse för det ockulta. Och när man tar del av folk som har nära döden upplevelser så är de flesta positiva.

Folk kommer till ett ställe där allt är kärlek och man träffar avlidna anhöriga m.m. Det finns dock även folk som sett helvetet i nära döden upplevelser. Detta gör att jag inte kan släppa tanken om helvetet, vilket så klart har att göra med min kristna uppväxt med.

Jag vet också att man kan få nära döden liknande upplevelser när man mediterar eller tar droger. Men rädslan finns ändå där som sagt, eftersom jag är splittrad och vet inte vad jag ska tro.

• Svar på tråden Rädsla för helvetet
  • Anonym (R)

Men även om du tror på helvetet, vad får dig att tro att du skulle hemma där? Är du en dålig människa? I så fall är det väl kanske där problemet ligger.

• Anonym (Hjärntvättad)
    Anonym (R) skrev 2016-11-08 15:13:44 följande:

Men även om du tror på helvetet, vad får dig att tro att du skulle hemma där? Är du en dålig människa? I så fall är det väl kanske där problemet ligger.

Min rädsla är inte helt logisk, ens känslor är ju inte alltid det. Jag lider även av depression och när jag mår riktigt dåligt så är denna rädsla extra stark. Om jag är en dålig människa eller inte beror helt på vem du frågar. Men helt felfri är jag ju inte.
  • Bestemor

Antar dina föräldrar tillhört någon frikyrka t ex pingstvännerna.

De där frikyrkorna har alltid försökt skrämma folk med helvetet.

Spelar ingen roll om det är små barn eller vuxna, lik förbannat hotas det med djävulen om du inte är kristen och ber till gud eller jesus.

Man kan ju hoppas det finns något varmt ställe för sådana som Hitler och andra som torterar människor.

Fast vad vore det för en kärlrksfull gud om vi vanliga "syndare" skulle hamna i helvetet?

I så fall skulle det vara väldigt fullt.

De värsta hycklarna är ofta de som säger de är väldigt religösa.

Det är bara att titta på pastorer som mördar fruar. Katolska präster som begår övergrepp på småpojkar och präster som våldtar konfirmander.

• Anonym (s)

Om du inte är kristen längre så kan du omöjligt tro på ett helvete. Därmed borde du kunna betrakta hela grejen som ett intressant fenomen men eftersom det inte finns vare sig himmel eller helvete efter döden (eftersom du inte tror på den kristna läran) och det är ett arv vi har sedan långt tillbaka (bara läs La Divina Comedia av Dante, där har du delvis starten till tankar om ett helvete och det var ju långt innan kristendomen ens fanns) så bör du logiskt kunna motivera för dig själv att det inte är något att oroa sig för.

• Anonym (Hjärntvättad)
    Bestemor skrev 2016-11-08 15:20:02 följande:

Spelar ingen roll om det är små barn eller vuxna, lik förbannat hotas det med djävulen om du inte är kristen och ber till gud eller jesus.

Man kan ju hoppas det finns något varmt ställe för sådana som Hitler och andra som torterar människor.

Fast vad vore det för en kärlrksfull gud om vi vanliga "syndare" skulle hamna i helvetet?

Det är bara att titta på pastorer som mördar fruar. Katolska präster som begår övergrepp på småpojkar och präster som våldtar konfirmander.

Ja det stämmer, min mamma gick till olika frikyrkor. Du har helt rätt i det du säger, de religiösa ledarna för dessa ställen är riktiga hycklare, och en del hittar säkert på berättelser om helvetet för att folk inte ska lämna kyrkan.
  • Anonym (Hjärntvättad)
    Anonym (s) skrev 2016-11-08 15:21:40 följande:

Om du inte är kristen längre så kan du omöjligt tro på ett helvete. Därmed borde du kunna betrakta hela grejen som ett intressant fenomen men eftersom det inte finns vare sig himmel eller helvete efter döden (eftersom du inte tror på den kristna läran) och det är ett arv vi har sedan långt tillbaka (bara läs La Divina Comedia av Dante, där har du delvis starten till tankar om ett helvete och det var ju långt innan kristendomen ens fanns) så bör du logiskt kunna motivera för dig själv att det inte är något att oroa sig för.

Helvetet finns ju inom andra religioner än kristendomen med, de gamla egyptierna trodde på helvetet, de gamla vikingarna med, samt grekerna m.m. Jag är dessutom inte säker på att allt bara tar slut när vi dör.
  • Anonym (Andlig)

Jag har haft närkontakt med frikyrkan via en pojkvän, jag tyckte att det var skrämmande.
    En miljö jag starkt ogillade pga domedagssnack, hyckleri osv.
    Själv är jag troende men ser mig som andlig generellt.
    En helt annan känsla och frihet.

• Anonym (kristen)

Kanske prata med en av kyrkans präster? De brukar ha en neutral inställning till det mesta.

Är också kristen men har inga liknande upplevelser som dina. I vår församling hålls fokus på Jesus, nåd och förlåtelse.

Gällande att komma till himmel/helvete är min personliga åsikt att jag tror det beror på hjärtelaget. Även troende syndar men om man gör sitt bästa och vill vara en god människa vill jag tro att man får komma till himlen.

• Anonym (G)

Tänk såhär, för dom kristna där begreppet helvete är verkligt är du främst dom som inte bekänner Jesus som hamnar där. Alltså till stor del människor av annan tro. Många, många människor av andra religioner lever i samhällen med krig, svält, förtryck etc. Om det nu finns ett helvete, ska de då komma till en ännu värre plats? De lever som i ett helvete redan.

Nej, helvetet är påfund som kyrkan hittat på för att hålla makt över människor. Det finns människor som är ateister som mer gör Guds vilja än kristna. Så vem hamnar då i helvetet? Om det räcker att bekänna Jesus men vara respektlös, dömande och föraktfull mot andra pga att de tillhör "fel" tro eller har "fel" livsstil.

Jag är troende, för mig är tro andlighet och en inre sanning om livets mening. Inget som har med kyrkan, Bibeln(som skrevs av människor, inte Gud, för tusentals år sen. Rena vandringshistorier) och annat som tar fokus från det inre. Var god, förlåtande, respektfull och försök ta itu med din oro så du kan må bra medan du faktiskt är kvar på jorden. Ditt liv här och nu är det som är väsentligt, slösa inte bort det.

• Anonym (agape)

Det kyrkor ofta glömmer bort är kärleken som är starkast av allt och övervinner allt. Följ 'älska dig själv som din nästa' så kommer du finna Gud och aldrig mer vara rädd. När du lever i kärlek så kvittar det plötsligt om det finns ett himmel eller helvete för du bär då Gud inom dig och all rädsla försvinner. När du lever i kärlek så kvittar det om du hamnar i helveter för du bär Gud inom dig som skyddar dig mot allt ont.

• Tow2Mater
    Anonym (kristen) skrev 2016-11-08 20:22:25 följande:

Kanske prata med en av kyrkans präster? De brukar ha en neutral inställning till det mesta.

Är också kristen men har inga liknande upplevelser som dina. I vår församling hålls fokus på Jesus, nåd och förlåtelse.

Gällande att komma till himmel/helvete är min personliga åsikt att jag tror det beror på hjärtelaget. Även troende syndar men om man gör sitt bästa och vill vara en god människa vill jag tro att man får komma till himlen.

Som Kristen antar jag du känner till vad Bibeln säger. Läs den viktigaste versen; Joh 3:16. Jesus är vägen till himlen, inte att "göra sitt bästa och vara en god människa".
  • Anonym (J)
    Bestemor skrev 2016-11-08 15:20:02 följande:

Tror likandant som dig.

Ursäkta för en morbid fråga men jag gillar att läsa olika fall, vilken pastor mördade sin fru? Hemskt.
  • Anonym (Hjärntvättad)
    Anonym (kristen) skrev 2016-11-08 20:22:25 följande:

Det har ju att göra med hur man tolkar bibeln med, beroende på vilken kyrka man går i. Går man till Svenska kyrkan så får man svaret att alla religioner leder till Gud. Medans i frikyrkor är dom inte lika toleranta.
  • Anonym (Unni)

Blir så arg på dessa vuxna utan skrupler som ger folk (barn) ångest för livet och utnyttjar utsatta familjer/mammor.

Jag tror du kommer att komma ifrån det här men att det kan ta tid och att du kommer ha jobbigare perioder. Prata med andra i samma situation eller med psykolog.

• Anonym (Hjärntvättad)
    Anonym (Unni) skrev 2016-11-16 12:23:21 följande:

Blir så arg på dessa vuxna utan skrupler som ger folk (barn) ångest för livet och utnyttjar utsatta familjer/mammor.

Jag tror du kommer att komma ifrån det här men att det kan ta tid och att du kommer ha jobbigare perioder. Prata med andra i samma situation eller med psykolog.

Ja jag kan på ett logiskt sätt förstå att bibeln inte är guds ord och att den är baserad på äldre mytologier från Babylon. Men ändå finns rädslan och oron kvar rent känslomässigt.
Svar på tråden Rädsla för helvetet