• Meoow

Hur hantera min 3,5-åring?

Min tjej på 3,5 år har börjat skrika/gråta för att få som hon vill. För det mesta tänker vi att hon testar gränser och försöker avvisa beteendet på bästa sätt just där och då, beroende på vad som utlöst det hela såklart.. men hur fasen gör man när hon börjar skrika/låtsasgråta/yla vid nattningen för att hon inte vill/"kan" sova? Lillasyster sover i rummet bredvid och hon blir väckt oavsett vart i huset storasyster befinner sig vid dessa "utbrott".

Att prata lugnt med henne hjälper ju föga då hon knappast hör vad jag säger och tar jag upp henne för att hon ska bli tyst så vinner hon ju striden..

Konkreta tips mottages mer än tacksamt ????

• Svar på tråden Hur hantera min 3,5-åring?
  • Lisasmor
    Meoow skrev 2016-11-08 19:53:14 följande:

Min tjej på 3,5 år har börjat skrika/gråta för att få som hon vill. För det mesta tänker vi att hon testar gränser och försöker avvisa beteendet på bästa sätt just där och då, beroende på vad som utlöst det hela såklart.. men hur fasen gör man när hon börjar skrika/låtsasgråta/yla vid nattningen för att hon inte vill/"kan" sova? Lillasyster sover i rummet bredvid och hon blir väckt oavsett vart i huset storasyster befinner sig vid dessa "utbrott".

Att prata lugnt med henne hjälper ju föga då hon knappast hör vad jag säger och tar jag upp henne för att hon ska bli tyst så vinner hon ju striden..

Konkreta tips mottages mer än tacksamt ????

Kanske låta henne somna i er säng under en period? Just för att undvika att hamna i en sits där hon använder skrik för att hon vet att det väcker systern och stressar er. Alltså att ni sätter er ner tillsammans och pratar igenom hur nattningen ska gå till: att ni har märkt att hon har svårt att somna just nu (gå med i hennes känsla så hon känner att ni tar henne på allvar) och att ni vill hitta en lösning tillsammans. Sen när hon är ute ur den värsta trotsfasen kan ni ändra tillbaka rutinen igen.
  • Carabellis kusp

Jag hade samma problem. Sedan sa jag att det blir varken mys eller saga innan jag nattat om lillasyster. Det tog inte mer än en gång innan storasyster fattade hur trist det blev av bråk på kvällen.

• tulip79

Hade samma problem med min då 2,5 åring. Hon delade då rum med storebror på 4,5 år som somnade på 10 min. Tack och lov var/är han inte lättväckt. Hon skrek och grät varje kväll "jag kan inte sova!". Lösningen för oss blev att ligga i hennes säng tills hon somnade. Sen trappade vi ner tiden, gick iväg en kort stund och kom tillbaka. Sen räckte det att sitta lite i sängen och komma tillbaka en gång för att ge en puss och säga sov gott igen.

• Magdalena03

Vi lät ofta vår dotter i den alder somna I vår sang och bar sedan over henne till sin.
    Alternativ om man får plats kan man ju ligga bredvid hos henne tills hon somnar.
    Vårt barn hade dock så lite sang att vi inte fick plats...

Svar på tråden Hur hantera min 3,5-åring?