• FrozenGarden

Vad kan man få av försäkringen som sjukskriven?

Jag är försäkrad hos Folksam genom jobbet. Hörde att jag kan få pengar av försäkringen om jag blir sjukskriven. Hur mycket får man då? Och är det en enda klumpsumma? Jag är gravid och har ett tungt jobb så känns som att det bara är en tidsfråga innan jag blir sjukskriven. Men sjukpenning är ju inte riktigt samma sak som en lön. Lite extra från försäkringen skulle underlätta.

• Svar på tråden Vad kan man få av försäkringen som sjukskriven?
  • Kerubmamman

Du får kolla med din arbetsgivare om försäkringens utformning. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • lasssa79

Du får läsa försäkringsvillkoren. När jag var sjukskriven på grund av att jag fick en sjukdom så fick jag inte pengar från den förrän jag varit sjukskriven i minst sex månader då fick jag det från och med det datumet. Om du blir sjukskriven enbart på grund av att du är gravid och inte klarar ditt jobb så är det inte säkert att det utgår något från den försäkringen. Sen beror det ju på om det är en olycksfallsförsäkring eller sjukförsäkring du har genom jobbet eller om det är någon annan typ av försäkring. Så din fråga är omöjlig att besvara med så lite info som du har gett i trådstarten. Enda som kan svara säkert är Folksam vad som gäller.

• Carambolan

Jag tror inte heller att det är så vanligt att graviditet omfattas av sjukförsäkringar. Har du ansökt om graviditetspenning? Det är ju inte meningen att du ska behöva jobba så tungt att du blir sjuk av det, det måste chefen se till.

• Holma

Brukar vara en mindre ersättning varje mån från dag 91 på sjukskrivningen .
    Jag fick ca 800kr i mån från dag 91 från Folksam

• micromat

Tror det ligger på upp till 1700/mån efter dag 90 iaf om du är försäkrad genom kommunal. Dvs du måste vara sjukskriven minst 3 månader innan du får något på försäkringen.

Vet inte hur dom resonerar angående graviditets problematik.

• Holma
    micromat skrev 2016-11-09 20:48:49 följande:

Tror det ligger på upp till 1700/mån efter dag 90 iaf om du är försäkrad genom kommunal. Dvs du måste vara sjukskriven minst 3 månader innan du får något på försäkringen.

Vet inte hur dom resonerar angående graviditets problematik.

Det var via kommunal jag fick 800kr i mån o sen fick jag 1200kr i mån av AFA oxå efter dag 90
  • Hallonsoda2016

Jag är med i vision och får 10% av min lön från Alecta efter dag 90 tror jag det är oavsett orsak. Blir ungefär 4000kr/mån efter skatt.

Hör av dig till er HR och fråga om förmåner vid sjukskrivning och vid föräldrarledighet :)

Svar på tråden Vad kan man få av försäkringen som sjukskriven?