• En till mamma

Semesterdagar vid uppsägning

Jag har jobbat på en tillsvidareanställning sedan maj 2008, arbetsplatsen har kollektivavtal. varje år första januari får jag 25 Semesterdagar. jag har 3 månaders uppsägningstid.

om jag säger upp mig 1 december i år. hur många Semesterdagar får jag 1 Jan 2017

• Svar på tråden Semesterdagar vid uppsägning
  • Carambolan

Beror på om ni har förskottssemester eller om du har tjänat in semesterdagarna under det här året.

• Carambolan

Det står i ditt kollektivavtal.

• Mantrasina

Och får du dem i förskott så kan det vara brytpunkt för det antingen vid årsskiftet eller senare, vilket också bör stå i kollektivavtalet!

• Anonym föräldraledig

Räkna på två dagar i månaden. Så är det förskottssemester så får du ungefär 4 dagar, två för januari och två för februari. Har du intjänad semester från året innan så får du 25 dagar. Sen ska du ju ha ut de 4 dagar du tjänar ihop 2017 innan du slutar också. Men kolla vad som står i sitt avtal.

• Monchichier

Alltså 25 semesterdagar är inte samma sak som 25 betalda semesterdagar.
    Någon som anställts i maj har alltid rätt att vara ledig 25 dagar under sommaren, men personen kommer bara få typ en vecka av dem betald.

Jag gissar på att er semester "nollställs" i januari så att ni får rätt att vara lediga 25 dagar under året. Men betalda semesterdagar får ni jobba in under året.

Så, hur många _betalda_ semesterdagar har du inte använt dig av? Kommer du ta ut någon betald semester i vinter? Hur många ogiltiga frånvarodagar har du under året?

Svar på tråden Semesterdagar vid uppsägning