• Anonym (ts)

snökedjor?

Någon som använt snökedjor på bilen? Hur funkar det? Sett folk ha såna på tv men aldrig sett dem i verkligheten. Tips?

• Svar på tråden snökedjor?
  • Anonym (12345)

Har använt det men då var det för att jag skulle köra mycket i djup snö (offroad). Dubbdäck räcker fint.

• Anonym (ts)
    Anonym (12345) skrev 2016-11-09 20:59:17 följande:

Har använt det men då var det för att jag skulle köra mycket i djup snö (offroad). Dubbdäck räcker fint.

Har inga vinterdäck. Funkar snökedjor på större vägar? I lägre hastighet givetvis.
  • viktorjohan

Har använt kedjor många gånger. Men man kör bara med kedjor korta sträckor och långsamt för att ta sig förbi snöhinder eller liknande typ igendrevad väg. Det funkar inte att köra nån längre sträcka på hård vägbana med kedjor på drivhjulen.

• Anonym (ts)
    viktorjohan skrev 2016-11-09 22:05:44 följande:

Har använt kedjor många gånger. Men man kör bara med kedjor korta sträckor och långsamt för att ta sig förbi snöhinder eller liknande typ igendrevad väg. Det funkar inte att köra nån längre sträcka på hård vägbana med kedjor på drivhjulen.

Har du testat? Vad händer?
  • Anonym (Ms)

Har du inte vinterdäck är det fel läge att ta bilen.

• viktorjohan
    Anonym (ts) skrev 2016-11-09 22:12:44 följande:

Har du testat? Vad händer?

Det kan gå riktigt på tok om man kör med kedjor på hård väg i högre fart än säg 30-40 km/h. Kedjorna kastas utåt av centrifugalkraften. Om låsningen då släpper eller kedjan går av riskerar man allvarliga skador på bilen förstås. Sen blir det väldigt dåliga vägegenskaper också. Kedjor lägger man på för att ta sig förbi snöhinder kortare sträckor, inte för att åka på asfalt.
  • Anonym (****)
    Anonym (ts) skrev 2016-11-09 22:00:36 följande:
    Har inga vinterdäck. Funkar snökedjor på större vägar? I lägre hastighet givetvis.
    Du ska alltså stoppa upp trafiken på stora vägar?

Skaffa vinterdäck istället.
  • Anonym (xyz)

Som redan skrivits kan man inte använda snökedjor istället för vinterdäck eftersom de i princip är oanvändbara på barmark (dvs större vägar). Jag tror inte ens det är tillåtet att köra med snökedjor på barmark, men det spelar ingen roll eftersom hela bilen vibrerar om man försöker köra i en vettig hastighet. Att det är vinterväglag och det krävs vinterdäck betyder inte att snökedjor är ett alternativ.

I Sverige använder man endast snökedjor om man kört fast eller om man tror att man kommer göra det, dvs väldigt korta sträckor eller möjligen i snöstorm innan vägen har blivit plogad.

• Anonym (Omg!)
    Anonym (ts) skrev 2016-11-09 22:00:36 följande:

Köp vinterdäck om du ska ut med bilen innan mats nästa år!
  • Anonym (dd)
    Anonym (Omg!) skrev 2016-11-10 01:29:06 följande:
    Köp vinterdäck om du ska ut med bilen innan mats nästa år!
    Ska mats ha bilen sen? När hämtar han den då?
  • Anonym (Omg!)
    Anonym (dd) skrev 2016-11-10 08:37:06 följande:

Ska mats ha bilen sen? När hämtar han den då?

Mars... Jag ber om ursäkt för att jag trodde att intelligensen var högre, än vad den nu visar sig vara, och trodde att folk skulle förstå en enkel felstavning.
  • Anonym (dd)
    Anonym (Omg!) skrev 2016-11-10 10:12:07 följande:
    Mars... Jag ber om ursäkt för att jag trodde att intelligensen var högre, än vad den nu visar sig vara, och trodde att folk skulle förstå en enkel felstavning.
    Dessvärre inte! Folk här inne är inte så smarta som du tror!
Svar på tråden snökedjor?