snökedjor?
Någon som använt snökedjor på bilen? Hur funkar det? Sett folk ha såna på tv men aldrig sett dem i verkligheten. Tips?
Någon som använt snökedjor på bilen? Hur funkar det? Sett folk ha såna på tv men aldrig sett dem i verkligheten. Tips?
Har använt det men då var det för att jag skulle köra mycket i djup snö (offroad). Dubbdäck räcker fint.
Har använt det men då var det för att jag skulle köra mycket i djup snö (offroad). Dubbdäck räcker fint.
Har använt kedjor många gånger. Men man kör bara med kedjor korta sträckor och långsamt för att ta sig förbi snöhinder eller liknande typ igendrevad väg. Det funkar inte att köra nån längre sträcka på hård vägbana med kedjor på drivhjulen.
Har använt kedjor många gånger. Men man kör bara med kedjor korta sträckor och långsamt för att ta sig förbi snöhinder eller liknande typ igendrevad väg. Det funkar inte att köra nån längre sträcka på hård vägbana med kedjor på drivhjulen.
Har du inte vinterdäck är det fel läge att ta bilen.
Har du testat? Vad händer?
Som redan skrivits kan man inte använda snökedjor istället för vinterdäck eftersom de i princip är oanvändbara på barmark (dvs större vägar). Jag tror inte ens det är tillåtet att köra med snökedjor på barmark, men det spelar ingen roll eftersom hela bilen vibrerar om man försöker köra i en vettig hastighet. Att det är vinterväglag och det krävs vinterdäck betyder inte att snökedjor är ett alternativ.
I Sverige använder man endast snökedjor om man kört fast eller om man tror att man kommer göra det, dvs väldigt korta sträckor eller möjligen i snöstorm innan vägen har blivit plogad.
Har inga vinterdäck. Funkar snökedjor på större vägar? I lägre hastighet givetvis.
Ska mats ha bilen sen? När hämtar han den då?