• mammalovis

Någon mer som opererat bort halva sköldkörteln?

Jag skulle gärna vilja veta hur fler har mått efter en sköldkörteloperation. Alltså inte av själva operationen, utan om man behövt Levaxin eller inte och om det var svårt att ställa in dosen.

Jag opererade bort halva i slutet på september och fick ett klart ändrat sömnbehov till det sämre efteråt. Jag stod ut en månad innan kontakt togs med opererande läkare och efter prover togs fick jag börja med Levaxin 50. Tyvärr kan jag ännu inte påstå att tröttheten har blivit något bättre. Jag däckar oftast senast 21 på kvällen, så idag är en ovanlig dag. Då jag fortfarande ammar nattetid och precis börjat jobba så är ju nattsömnen påverkad ändå. Det enda positiva är väl att jag kan se ljusare på livet och minnet är nog lite bättre. Däremot har jag drabbats av små mensblödningar ca var tionde dag i 2-3 dagar. Antagligen är det ju ett resultat av en spökande sköldkörtel också.

• Svar på tråden Någon mer som opererat bort halva sköldkörteln?
  • Anonym (Tessan)

Jag tog borta halva sköldkörteln i mitten av september. För 3-4 veckor sen togs prover inför återbesöket, tsh 2,5. Säger inte mig så mycket men vet att jag haft mycket lägre vid ett tidigare tillfälle. Nu är nog tsh högre tror jag. Förra veckan började jag känna mig lite trött och nu har jag fått en mörkare, skrovlig röst. Tröttheten var jag inte säker på att det var ett symtom på underfunktion, det går ju upp och ner med energin normalt (småbarnsförälder), men rösten är helt förändrad och beror säkerligen på brist på hormon. Mensen strular, tätare blödningar, men det kan bero på att jag slutat amma tvärt. Nu ska jag ta bort andra halvan om nån vecka (cancer i första halvan visade det sig) så jag kommer ju få levaxin helt klart efter det. Hoppas det går bra att ställa in sen, verkar jobbigt med svängningar i mående.

Svar på tråden Någon mer som opererat bort halva sköldkörteln?