• Linnea Söderberg

    Min pojkvän skriver med sitt ex

    Hej! Jag heter Linnea och är 26 år.

    Jag har varit tillsammans med min pojkvän i över ett år och vi har det jätte bra. Vi har distans men det fungerar!

    En sak jag stör mig på i vårt förhållande är att han har kontakt med sitt ex. Dom kallar varandra för "bror och syster", säger att hon vill att dom ska ses och festa, jämt ska gilla alla statusat. Det med statusarna är kanske inte något, men det blir känsligt eftersom jag verkligen inte gillar henne. Hon hade skrivit på sin Facebook i maj 2016 "gilla om du vill träffa mig i sommar" och då hade min pojkvän gillat. Och hon frågar hur han mår och vad han gör och sånt.

    Själv har jag aldrig kontakt med ex, tycker det är onödigt eftersom man gjorde slut för en anledning. Och denna tjejen var otrogen mot honom, ÄNDÅ har dom kontakt med varandra och är jätte bra vänner.

    Ett tillexempel var när min pojkvän fyllde år, jag satt uppe till 00:00 för att vara den första som skrev grattis, bara för en kul grej liksom att vara först. Sen skrev jag "skrev jag grattis först?" Då svarade han "nej, det var "Kajsa" som var först". Nu heter hon inte Kajsa men ni förstår.

    Tycker det är skitjobbigt för man får liksom den tanken "räcker inte jag..?"

    Hur hade ni gjort? Behöver verkligen all hjälp jag kan få!! :(

  • Svar på tråden Min pojkvän skriver med sitt ex
  • Anonym (Oops)

    Har inget bra tips på vad du ska göra, men din oro är nödvändig av den anledning att de två gjorde slut för att hon var otrogen, det skapar mer underlag för att hans känslor finns kvar eller kommer tillbaka.

    Dom behöver nog bryta sin kontakt för att du ska kunna pusta ut.

    Har själv erfarenhet av att vara den tjejen som hans ex är nu, han lämnade och jag är nu med honom och måste säga att att vi har det bättre än nånsin tidigare.

    En liten varning till dig bara, men hoppas det slutar bra för dig :)

  • Linnea Söderberg

    Åh tack så mycket för ditt svar!! Jag håller med dig helt. Men samtidigt känner jag liksom att om jag skulle berätta för honom så känns det som att jag typ "styr" över honom vilka han får ha kontakt med. Jag har aldrig vart sån som bestämmer vilka han får umgås med osv. Och sen vill jag inte vara en bitch och skriva "mig eller henne" liksom.

  • Anonym (L)

    Du måste givetvis ta upp detta med honom. Förklara hur du känner. Han måste lyssna på dig.

    Personligen hade jag känt samma som du. Jag hade inte alls varit okej med det. Oavsett om de endast är vänner eller inte så hade det känts väldigt obekvämt att ha kontakt med en person man inte längre är tillsammans med. För den nya kan det lätt uppfattas som att mer är pågång än bara vänskap, oavsett om det är så eller nej. Sedan har jag ganska svårt att förstå varför man vill ha fortsatt kontakt med sitt ex när man har ny partner, speciellt när exet varit otrogen. Det ger mig bara en känsla av att han ännu inte har släppt henne. Lämna det gamla och gå vidare med det nya..

    Det är nog få som är okej med att ens partner har kontakt med sitt ex. Oavsett hur mycket man litar på sin partner så kommer det generellt alltid att finnas en "inte okej" känsla där. Att ha kontakt med någon man har ett avslutat förhållande med, när man dessutom har en ny partner, ger vibbar som pekar på att man inte är över det gamla.

    Men som sagt, prata med honom. Du kan inte vara rädd för att du ska uppfattas som gnällig eller bitchig i detta läge. Vill du hellre gå runt och stänga inne dina känslor? Då kommer det bara gå utför ändå. Jag hade börjat med att fråga varför han har kontakt med sitt ex och hur han inte kan förstå att det är extremt olämpligt. Jag hade förklarat hur jag känner och att det får mig att må dåligt. Det är hans val om han vill ta till sig eller ej, men hade han inte gjort det så hade jag varit tvungen att lämna.

    Kan inte dela mitt liv med någon som inte lyssnar när jag säger att jag mår dåligt av nånting.

    Lycka till och uppdatera oss!!

  • Anonym (T)

    Vet hur du känner. Vart där flera gånger med olika pojkvänner. Verkar som jag är där igen. Min sambo skriver troligen med sitt ex på messenger. Jag är inte helt säker men har den känslan. Hon har försökt få kontakt med han ett tag men han hade blockera hennes nummer så hon kontaktade mig och slutade med att jag blockerade hennes nummer med men då hörde hon av sig från dit andra nummer, bad henne då sluta skicka sms flera gånger och till slut hotade jag med polisanmälan. Då slutade hon men började ringa min sambo på fb istället. Frågade varför han inte blockade men fick aldrig något bra svar på det (han tyckte själv det var jobbigt att hon ringde och skrev och ville inte ha kontakt med henne sa han då för en vecka sen)

    Sen fick jag veta i helgen att han fortfarande har känslor för henne kvar så misstänker att dom skriver med varandra fast han sagt att inte gör det. Förklarade för han att det är jobbigt för mig när hon ringer och har sig med tanke på hans känslor för henne. Han sa att han skulle blockera henne. Men verkar inte som han gjort det så jag såg att hon ringt senast igår. Han verkar vara hemlighetsfull med telefonen just med medelande appen på fb och öppnar den inte så ofta när jag kan se. Så tror det är något knas där.

    Så mitt råd till dig är var försiktig och konfrontera honom. Fråga varför de är vänner och om han har känslor kvar. Har han känslor kvar för henne så lämna direkt.

  • Tecum

    Håller med övriga här om att du ska prata med honom om hur du känner. Är han av rätta virket drar han ner på kontakten för din skull men han ska inte behöva dumpa henne helt. Men kan vara vän med ett ex oavsett vad tjejerna här säger. Och det faktum att hon var otrogen talar till din fördel, hon har diskvalificerat sig för ett nytt förhållande med honom.

  • Anonym (tin)

    Jag och mitt ex är fortfarande bra vänner idag. Min sambo bryr sig inte. Vi (jag och exet) gjorde slut för att vi inte längre var kära utan såg varandra som vänner. Tycker det är helt okej att prata och umgås med ex. Dock om känslor varit inblandade från exets håll hade jag tagit avstånd. Jag själv hade aldrig inlett en relation med sambon om jag hade haft känslor för exet. Exet har en ny tjej så hänger med dem båda ibland, även hans familj. Supertrevligt. 

  • Anonym (tin)

    F.ö. om du tycker det är asjobbigt, prata med din kille. Men tycker inte en kan begära att någon ska sluta umgås med sina vänner.

  • Anonym (Elise)

    Jag tycker inte det är okej, särskilt inte eftersom det tog slut för att hon var otrogen mot honom, då känns det som det är mycket möjligt att det finns kvar outredda känslor. Dessutom, varför vill han umgås med någon som gjort honom illa?

    Jag var i samma sits som du för några år sedan, jag valde att lita på honom och acceptera att de hade kontakt, det var naivt av mig. Det slutade med att han lämnade mig för henne (det höll dock inte länge mellan dem eftersom hon var sedan otrogen mot honom igen, vilket han borde kunnat räkna ut).

  • cattus

    Alla behöver inte sluta som ovänner då det tar slut(oavsett orsak). Kan ju vara så att deras förhållande inte mådde bra(därav otroheten kanske). 
    Vissa mår bättre av att vara kompisar.
    Kan ju vara lätt för mig att säga men om det är meningen att ert förhållande skall vara "för evigt" så kommer det att visa sig. Oavsett om han är kompis med sitt ex eller inte. 
    Du kan ju säga vad du tycker men ställ inga krav på att han skall hålla sig från henne. Är ert förhållande tillräckligt starkt så håller det i alla fall. Ber du honom stöta bort henne så kanske du förlorar på egen knock-out i stället.
    Den svartsjuka du känner är din egen osäkerhet. Du kan aldrig styra hans känslor, men du kan naturligtvis förändra hans synsätt på dig. På både gott och ont.
    Genom att försöka vara sig själv kan man hitta sin själsfrände, är man någon annan så träffar man helt enkelt fel.... man vill ju hitta någon som ser och älskar en som man är - inte i en falsk bild som man visar upp

Svar på tråden Min pojkvän skriver med sitt ex