• Anonym (orolig)

låter i ena örat

Sen ungefär tre veckor tillbaka piper och viner det i höger öra. Jag kan bara höra det när det är helt tyst men det är väldigt irriterande och skapar oro.

Var på vårdcentralen för en vecka sen. Där konstaterade dom att jag hade en vaxpropp som dom spolade bort. Hon sa att trumhinnan såg bra ut men att man kunde se en lätt rodnad i slemhinnan. Ljuden har dock inte försvunnit sedan dess utan snarare blivit värre. Det värker till väldigt blygsamt nån gång då och då.

Tilläggas kan, om det har nån betydelse, är att jag är på bättringsvägen från en förkylning. Varit förkyld sen en och en halv vecka ungefär.

Jag har alltid varit jätterädd om mina öron och varit noga med öronproppar på krogen, konserter osv. Det enda som låter i min omgivning är barnen men dom låter varken mer eller mindre än barn i allmänhet.

Vad kan detta vara? Kommer det vara så här resten av livet nu?

• Svar på tråden låter i ena örat
  • StevenDiese

Det försvinner säkert. Jag hade tinnitus i ett par månader och trodde det skulle bli permanent. Men icke! Det är borta.

• Tecum

Det är tinnitus men du ska inte deppa ihop för det. Det kan försvinna, i perioder eller helt och hållet. Det kan också ändra ton och bli svagare.
    Min tinnitus kommer och går och det stör mig knappt. Det kan vara både sus, pip, pling eller typ fågelkvitter.

Men du ska vara rätt om hörseln och akta dig för höga ljud, det framkallar tinnitus.

• Aniiee

När jag är förkylt börjar det alltid störttjuta i ena örat, som om någon fått i gång brandvarnaren, men bara tjut, inte pip, så att säga. Håller på någon minut, sedan har jag svagt tjut och sus i ena örat eller båda (eller altinerande) tills förkylningen är helt borta plus lite till. ca 3-4 veckor. Tjutet kan komma tillbaka några gånger under förkylningen, framför allt om jag gör något ansträngande.

Tinnitus? Kanske. Har aldrig kollat upp det.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden låter i ena örat