• ennybjork

Kommer jag dö om jag kör min mopedbil på en 2+1 väg?

Hej har precis fått en mopedbil, är 15 och har även precis tagit körkort. Mina föräldras planer var att jag skulle kunna ta den till skolan och hem och till träningarna istället för buss. Det är bara det att min träning och skola ligger 3 mil ifrån mitt hem. Jag pendlar alltså till växjö från lessebo varje dag. Dock behöver jag bara köra ca 1,8 mil på 2+1 vägen.

Grejen är nu dock att för att komma till växjö måste jag köra på en 2+1 väg, dvs väg 25. Vägen är vad jag vet en allmän väg och inte klassad som motorväg eller motorled vilket betyder att jag får köra på den. Dock går hastigheterna upp mot 70-90 km/h och jag är svinrädd för att bli påkörd bakifrån och särkilt vid de enfiliga områderna. Där jag inte har en möjlighet att väja av eller bilen att köra om. Bilen som förövrigt är gjort av aliminium och plast kommer vara helt krossad om det kommer en bil i 90 km/h som inte stannar eller ser att jag är en mopedbil. Jag vet också att en massa bilar kommer bli piss irriterade på mig när jag kör fram där i 45 km/h. Men samtidigt har jag lika mycket rätt att köra där som de (enligt lagen)'

Vad tycker ni bör jag ta mopedbilen till skolan eller inte?

• Svar på tråden Kommer jag dö om jag kör min mopedbil på en 2+1 väg?
  • Ulltand

Hej!
    Jag kör mycket EU-moped och det är inte roligt om trafiken rullar på i +70kmh. Vanligaste orosmoment är att en del som kör om inte håller avståndet. Ett så långsamt fordon kommer och att trigga fram farliga omkörningar. Är det mycket trafik på din väg skulle jag avråda. I gles trafik, kanske...

• Frågande man

Det är klart att du skall köra där om du behöver. Men går det att hitta annan väg är det bättre. Har inte hört att det har hänt olyckor av den typen.

• fjanten

Det enda jag funderar på är om man ens får det? LGF-fordon får ju inte köras på "vanliga" motorvägar. Klassas din mopedbil som ett LGF-fordon?

• fjanten
    fjanten skrev 2016-11-10 22:21:08 följande:

Det enda jag funderar på är om man ens får det? LGF-fordon får ju inte köras på "vanliga" motorvägar. Klassas din mopedbil som ett LGF-fordon?

Sorry. Läste slarvigt.
  • ennybjork

Tack för hjälpen, ni avråder alltså mig att köra där, tyvärrr är det lite omöjligt men jag kan iaf förkorta sträckan jag kör på 2+1 vägen genom att köra genom Risinge så behöver bara köra på den mellan hovmantorp och Risinge vilket ungefär är en mil

• ennybjork
    bängolle skrev 2016-11-11 09:50:05 följande:

Ja du kommer att dö. Det gör alla förr eller senare.

Det är sant men är risken större om jag kör där?
  • perfect

Kör inte mopedbil på en  2 + 1 väg, Du kommer nästan garanterat att bli utsatt för en olycka med alla snabba bilister runt om Dig.

• Physalis

Körde släp på en 2-1 väg. Det var inte roligt. Så ilskna omkörningar man blev utsatt för såfort det blev tvåfiligt.

Rekommenderar inte.

• Carabellis kusp

Jag skulle bli förhållandevis stressad av att hamna bakom dig på de sträckor där man inte kan köra om. Om man är van att köra i 90 km/h är det hemskt frustrerande att ligga bakom ett långsamtgående fordon. Ta tåget!

Svar på tråden Kommer jag dö om jag kör min mopedbil på en 2+1 väg?