• Anonym (BajaMaja)

Mensvärk och diarré vid sammandragningar

Ett något mindre delikat problem...

Har någon varit med om att behöva göra nr 2 väldigt akut i samband med sammandragningar i slutet av graviditeten?

Vågar knappt ta mig ut bland folk längre eftersom det kommer så plötsligt. Sammandragningar har jag haft väldigt länge men just det där med lös mage är ganska nytt. Vaknar varje natt av att sammandragningarna gör ont och att jag verkligen behöver göra nr 2 snabbt som attan. Sedan dröjer sig en mensvärksliknande känsla kvar ihop med sammandragningarna. Det värsta är att jag får sammandragningar av minsta lilla ansträngning nu. Ta på strumpor, handla, köra bil osv.

Och känslan av att behöva göra nr 2 finns där även om magen är tom och det inte kommer något men det vet man ju liksom inte 100% först man gjort ett försök.

• Svar på tråden Mensvärk och diarré vid sammandragningar
  • syntharen

Med första barnet fick jag diarre några dagar innan värkarna startade. Han kom v 39+0. Med andra barnet fick jag dålig mage i v 40+6 och trodde det var på gång men efter några dagar försvann det. Jag fick bli igångsatt v 41+6, dock gick vattnet spontant medan jag väntade på första dosen på förlossningen.

• syntharen

Råkade skicka lite snabbt. Det jag menar är att det kan vara på gång för dig.

• Anonym (BajaMaja)

Oj då... Mitt första barn föddes i v 34+3 och där är jag i morgon. Fast det var flera år sedan så jag minns knappt hur det började eller kändes.

• Anonym (Tess)

Om sammandragningarna gör ont, påverkar dig så mycket och påverkar din kropp så, så är de nog snarare förvärkar, vilket kan betyda att det är på gång, visst de kan dröja även då om man är omföderska, men blir de värre borde du kanske åka på kontroll för att kolla om tappen är påverkad och om du är öppen något

Barnet klarar ju sig bra om hen kommer nu, men någon/några veckor kvar inne är väl att föredra kanske

Men förbered dig, låter inte som att de är så långt kvar ^^ för mig dröjde de 4 dagar efter jag fick så innan förlossningen var i full gång

• Anonym (BajaMaja)

Har precis kommit från BM efter en vanlig rutinkontroll. Bebis låg så långt ner att huvudet inte gick att känna. Hon gick med på att kontrollera om det hade hänt något så efter lite grävande i det heligaste konstaterade hon att jag är öppen 4-5 cm och hinnorna buktade en aning.

Men ingen vattenavgång än så det är bara att avvakta och se. Har inget hänt innan måndag skulle jag in på kontroll på förlossningen. Tydligen kan det vara läge att bli igångsatt då. Hon sa att det inte är bra att gå öppen för länge utan att värkarna kommer igång spontant.

• Hbsson

Intressant att läsa faktiskt. Jag har också haft så till o från senare tiden. Går in i v37 på måndag. Kanske ska rådfråga min bm när ja ser henne på onsdag.
    Fick min första för 7år sen och blev då igångsatt så inte vet jag heller hur de ska kännas.

Svar på tråden Mensvärk och diarré vid sammandragningar