• Anonym (Mimmie)

De förlovade sig men ska inte gifta sig???

Hej allihop.
    Jag tänker så det knakar men fattar inte... jag ska berätta.

Vi, jag och min man, var på ett förlovningskalas (eller fest....) förra lördagen. En vän till oss och hans fästmö har alltså förlovat sig.

Vi köpte en liten present, tänkte att den större kan de få när de gifter sig. 
    Festen var trevlig, allt bra så långt.

Sedan så sa min man till vår gemensamma nyförlovade  vän att den "riktiga" presenten kommer till bröllopet... då stod han som en fågelholk och förstod ingenting! De ska inte gifta sig.... nehej, varför förlovade de sig då?

Jag har hintat lite till hans fästmö, eller vad det nu är, och hon säger helt klart att det räcker med förlovning.

Alltså, hur är det med traditionen egentligen?
    Är inte en förlovning ett förstadium till ett äktenskap eller har jag missförstått alltihop?

Säg ert hjärtas mening, jag kan ta det om jag har fel.

• Svar på tråden De förlovade sig men ska inte gifta sig???
  • Scoops

Javisst är det så som du säger enligt tradition.

Men folk gör som de vill och de har bestämt sig för att inte göra så Bara att le och önska dem god lycka {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Mimmie)
    Scoops skrev 2016-11-11 18:05:49 följande:

Javisst är det så som du säger enligt tradition.

Men folk gör som de vill och de har bestämt sig för att inte göra så Bara att le och önska dem god lycka {#emotions_dlg.flower}

Jo det gör vi såklart men på något vis kom det av sig. Hade vi vetat detta så kanske vi gett dem ett finare present... fast å andra sidan, varför förlova sig om man inte ska gifta sig?
  • Carambolan

I sak håller jag med dig. Samtidigt verkar det finnas många som helt enkelt bara vill ha en ring på fingret för att visa att deras förhållande är äkta och långvarigt, och då kan de väl få ha det :)

• Tecum

För mig är förlovning och giftermål två skilda saker. Man kan mycket väl göra det ena utan det andra.

• Anonym (Mimmie)
    Carambolan skrev 2016-11-11 18:10:31 följande:

I sak håller jag med dig. Samtidigt verkar det finnas många som helt enkelt bara vill ha en ring på fingret för att visa att deras förhållande är äkta och långvarigt, och då kan de väl få ha det :)

Jo det är sant men det blev lite snopet.
    Vi trodde att de tänkte som vi gjort, det var dumt.

Så nu står vi här och ser ut som snåljåpar pga vår present.
  • Anonym (Mimmie)
    Tecum skrev 2016-11-11 18:19:08 följande:

För mig är förlovning och giftermål två skilda saker. Man kan mycket väl göra det ena utan det andra.

Hur tänker du då?
    Förlovningen ÄR ett förstadie till äktenskap.
  • Tecum
    Anonym (Mimmie) skrev 2016-11-11 18:21:56 följande:
    Hur tänker du då?
    För mig är förlovning ett sätt att visa att man älskar varann och vill leva tillsammans. Man måste inte förlova sig men kan göra det om man gillar ritualer och symbolhandlingar men inte vill gifta sig. Ett sätt att formalisera samboskapet, om du så vill.
    Förlovning har (numera) ingen som helst juridisk status och kopplingen till äktenskapet är bara symbolisk. Man kan gifta sig utan att förlova sig precis som man kan förlova sig utan att gifta sig.
  • Anonym (Löjligt)

Jag håller med dig. Det ÄR ju så, att efter förlovning kommer bröllop. Vill man inte gifta sig kan man skaffa brythjärtan i halsband istället. Vilka löjliga kompisar!

• sextiotalist
    Anonym (Mimmie) skrev 2016-11-11 18:21:56 följande:

Hur tänker du då?

Jaha så kommer den här diskussionen igen. Ja, det finns många som stannar vid förlovning och det är inget nytt. Jag har flera vänner som varit förlovade i 20-30 år. I mina föräldrars vänkrets finns det livslånga förlovningar. Även i min mormors krets fanns det livslånga förlovningar. Min mormors väninnor var välutbildade kvinnor som hade inga som helst intresse av att bilda familj men ville inte ses som lössläppta. En förlovning räddade anseendet.
  • sextiotalist
    Anonym (Löjligt) skrev 2016-11-11 18:31:27 följande:

Jag håller med dig. Det ÄR ju så, att efter förlovning kommer bröllop. Vill man inte gifta sig kan man skaffa brythjärtan i halsband istället. Vilka löjliga kompisar!

Brythjärtan är något som man i min generation hade med sina bästisar under tonåren
Svar på tråden De förlovade sig men ska inte gifta sig???