• Sanaa

    Graviditetspenning

    Hejsan,

    Jag är gravid i 6 månaden och har idag fått beviljat graviditetspenning jag ansökte 100% men på pappret står det att jag är beviljad en tre fjärdedel. Kan någon förklara vad dom menar ? med det pappret fick jag ansökan om försäkran oxå som jag vet hur jag ska fylla i. Jag kommer att skriva att jag kommer att avstå från jobb de datum då jag är beviljad.

    Ursäkta för denna röran men hur menar dom med att jag är beviljad tre fjärdedel ? Kan det vara för att jag jobbar 80%?

  • Svar på tråden Graviditetspenning
  • Sanaa

    Kommer jag att endast att få ut en tre fjärdedel av pengarna ? Eller menar dom att jag har rätt till en tre fjärdedel för att jag jobbar 80%? Jag har ingen möjlighet att jobba ett par timmar per natt. Jag jobbar 80% natt och kommer jag bara få en trefjärdel av pengarna kommer det bli jättelite pengar.

  • Anonym (Klara)
    Sanaa skrev 2016-11-11 23:13:16 följande:

    Hejsan,

    Jag är gravid i 6 månaden och har idag fått beviljat graviditetspenning jag ansökte 100% men på pappret står det att jag är beviljad en tre fjärdedel. Kan någon förklara vad dom menar ? med det pappret fick jag ansökan om försäkran oxå som jag vet hur jag ska fylla i. Jag kommer att skriva att jag kommer att avstå från jobb de datum då jag är beviljad.

    Ursäkta för denna röran men hur menar dom med att jag är beviljad tre fjärdedel ? Kan det vara för att jag jobbar 80%?


    Eftersom du bara jobbar 80% kan du inte få mer än 80% graviditetspenning. Du kan ju inte få 100% när du inte jobbar 100%..
  • Sanaa
    Anonym (Klara) skrev 2016-11-11 23:38:57 följande:
    Eftersom du bara jobbar 80% kan du inte få mer än 80% graviditetspenning. Du kan ju inte få 100% när du inte jobbar 100%..
    Tack för svar.
    Jaha är det därför jag är endast beviljad tre fjärdedel ?
  • oliphant

    Jag skulle tro att du inte har blivit beviljad 100% gravpenning på din tjänst utan enbart 75% vilket betyder att fk tycker att du ska jobba några timmar av varje pass. Det baserar jag på att jag blev beviljad 100% i höstas när jag sökte trots att jag har en tjänst på 87%. De.beräknar nämligen att du jobbar 100% av din ordinarie tjänst vilket i ditt fall är 80% inte att 100% gravpenning motsvarar en 100% tjänst.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Klara) skrev 2016-11-11 23:38:57 följande:

    Eftersom du bara jobbar 80% kan du inte få mer än 80% graviditetspenning. Du kan ju inte få 100% när du inte jobbar 100%..


    Fast hon får ju 100% av sin 80%iga tjänst. Jag jobbar bara 68,5 % men det står ändå 100% på pappret.
  • Anonym (Am)

    Dom menar att du kommer få tre fjärdedelar av din 80 % tjänst. Hade du fått 100% beviljat med andra ord hade du fått 80% beviljat eftersom att det är din tjänat.

  • Sanaa
    Anonym (Am) skrev 2016-11-12 00:26:31 följande:

    Dom menar att du kommer få tre fjärdedelar av din 80 % tjänst. Hade du fått 100% beviljat med andra ord hade du fått 80% beviljat eftersom att det är din tjänat.


    Tack för svar, jaha då blir det att överklaga då jag inte får jobbar 25% jag jobbar som undersköterska natt. Mitt arbete är väldigt riskfyllt.
  • Anonym (Klara)
    Sanaa skrev 2016-11-12 00:34:11 följande:

    Tack för svar, jaha då blir det att överklaga då jag inte får jobbar 25% jag jobbar som undersköterska natt. Mitt arbete är väldigt riskfyllt.


    Vad är det som är riskfyllt? Kan inte arbetsgivaren ge dig dagtidstjänst om nu natt är d du tycker är riskfyllt? Du får ju fråga varför dom gjort sin bedömning och vad dom baserar det på.
  • Sanaa

    Jag kontaktade FK idag, det stod att jag hade sökt tre fjärdedel, jag hade fyllt i fel. Hon bad mig söka om på nytt och skriva att jag hade fyllt i fel, att jag söker heltid. Kommer jag att få det beviljat?

Svar på tråden Graviditetspenning