• Bebisfeber

Ingen ägglossning, vad göra?

Hej alla!

Jag har under en längre tid haft misstankar om att jag inte ägglossar regelbundet och efter att ha testat med ägglossningstest de senaste månaderna utan ett enda positivt, så börjar den misstanken gnaga ännu mer i mig.

Vid ägglossning brukar jag få tydligt ägglossningssekret, något jag bara fått några få gånger de senaste 3 åren! 
    Kanske inte är så konstigt att jag aldrig blivit gravid, trots regelbundet, oskyddat sex under alla dessa år. 

Det jag undrar är, finns det överhuvudtaget någon typ av hjälp man kan få för att få detta bekräftat (innan man försökt aktivt 1 år)? 
    Tidigare hade vi "händer det så händer det" tanken, men nu vill vi verkligen försöka ordentligt. Det oroar mig att inget har hänt än med tanke på att vi, som jag skrev ovan, haft regelbundet och oskyddat sex under flera år redan.

Kan tillägga att jag är 21 (sambon 29), inte vågat ringa för att ens höra om hjälp än då jag är rädd att bli nekad på grund av min låga ålder.

• Svar på tråden Ingen ägglossning, vad göra?
  • Orkide

Ring och säg att du inte får något positivt svar på ägglossningstest och att du misstänker att du inte har äl. Du nog en tid ska du se. Lycka till

• Lotesse

Börja tempa! Din temperatur stiger litegrann efter att du har haft ägglossning och ligger lite högre fram till mens. Skaffa NaturalCycles eller typ FertilityFriend (eller om du följer din temp på egen hand i typ excel men rekommenderar inte detta) så får du veta definitivt om du har ägglossning ellet inte.

På NCs hemsida finns ganska bra information om varför det funkar att tempa för att hålla koll på ägglossningen. Dessutom finns två stora trådar här på familjeliv om ämnet (en för de som använder NC och en för FF) där du kan få råd om hur detta fungerar :)

• Bebisfeber
    Lotesse skrev 2016-11-12 09:03:15 följande:

Börja tempa! Din temperatur stiger litegrann efter att du har haft ägglossning och ligger lite högre fram till mens. Skaffa NaturalCycles eller typ FertilityFriend (eller om du följer din temp på egen hand i typ excel men rekommenderar inte detta) så får du veta definitivt om du har ägglossning ellet inte.

På NCs hemsida finns ganska bra information om varför det funkar att tempa för att hålla koll på ägglossningen. Dessutom finns två stora trådar här på familjeliv om ämnet (en för de som använder NC och en för FF) där du kan få råd om hur detta fungerar :)

Temperatur redan, inte tillräckligt länge för att kunna se ett mönster än. Men tillräckligt för att se att jag inte haft ägglossning den här månaden i alla fall :/
  • Rumpkulla

Kontakta en privat gynekolog.

Jag misstänkte redan i tonåren att något inte var rätt med kroppen. Hade mens kanske en gång om året och absolut inte några känningar av ÄL.

Gick till en privat gyn som väldigt snart konstaterade PCO. Då fick jag frågan om det var aktuellt att skaffa barn, men jag var 19 år då och hade så mycket annat för mig. När jag var 23 ringde jag och sa att vi tänkte börja försöka och jag fick direkt pergotime utskrivet eftersom det var lönlöst att ens försöka utan spontan ÄL och mens. Blev gravid direkt.

Sedan åkte jag på att få endometrios efter första barnet, ovanpå PCO. Jippie!

För att behandla endon fick jag p-piller utskrivet och när mycket av den vävnad jag hade försvann ägglossade jag spontant och blev gravid med nr 2 trots att det inte var avsikten just då.

En Hoppsan

Att tempa hade aldrig fungerat för mig. Det kanske hade gett utslag max en gång om året och det är ju jättelång tid att vänta när man redan vet att något är galet.

• Bebisfeber
    Rumpkulla skrev 2016-11-12 12:49:10 följande:

Kontakta en privat gynekolog.

Jag misstänkte redan i tonåren att något inte var rätt med kroppen. Hade mens kanske en gång om året och absolut inte några känningar av ÄL.

Gick till en privat gyn som väldigt snart konstaterade PCO. Då fick jag frågan om det var aktuellt att skaffa barn, men jag var 19 år då och hade så mycket annat för mig. När jag var 23 ringde jag och sa att vi tänkte börja försöka och jag fick direkt pergotime utskrivet eftersom det var lönlöst att ens försöka utan spontan ÄL och mens. Blev gravid direkt.

Sedan åkte jag på att få endometrios efter första barnet, ovanpå PCO. Jippie!

För att behandla endon fick jag p-piller utskrivet och när mycket av den vävnad jag hade försvann ägglossade jag spontant och blev gravid med nr 2 trots att det inte var avsikten just då.

En Hoppsan

Att tempa hade aldrig fungerat för mig. Det kanske hade gett utslag max en gång om året och det är ju jättelång tid att vänta när man redan vet att något är galet.

Jag har regelbunden mens, men verkar trots det inte ägglossa.

Tyvärr kan jag inte kontakta privat gyn, då närmsta ligger alldeles för långt bort :( Bor på såå liten ort.
  • My102

Här har vi försökt sen juni 2015, började bli riktigt nervös över att vi inte kan bli gravid, jag anar att min ÄL är sisådär, har oregelbunden mens och får ibland utslag på ÄL stickor fler än 1 gång per månad och ibland inte utslag alls men ändå har jag ändå mens varje månad.

Tog kontakt för utredning på sjukhuset, jag väger för mycket för att få gå en utredning, måste gå ner 7 kilo, 10 är optimalt. Jag har under den här jobbiga året pendlat i vikt så vi har även försökt under tiden då vikten har varit mer optimal. Men det känns så jäkla trögt. Jag är 29 och han är 32. När är det vår tur? Har redan börjat äta bättre men det kommer ta tid. Tempat har jag gjort och ser ingen kontinuitet. Finns annat man kan prova för att få igång ÄL? Eller så att ägget faktiskt släpper?

Svar på tråden Ingen ägglossning, vad göra?