• Anonym (Mm)

Fått diagnos malingt melanom

32 år och två barn. Tog bort en leverfläck för 3 v sedan som jag haft i ca 5 år. Visade den för en hudläkare för 2 år sedan men han sa att det var en "åldersfläck". Gått och stört mig på den då den varit stor och mörkare. Suttit nere på vaden. Hade den varit på ryggen hade jag inte tänkt lika mkt på den men nu såg jag den så fort jag visade benen. Tog beslutet att visade den igen för en annan hudläkare mest för jag tyckte den var kosmetiskt ful. Då sa han att så stor ska ingen leverfläck bli på så kort tid. Fick remiss att ta bort den.

Och i veckan kom dammen. Malingt melanom. Ett tunt 0.7mm. Ska ta bort mer runt ärret och sen visa upp mina andra fläckar. Jobbar som sjuksköterska och är för insatt i behandlingen av denna sjukdom. Jag försöker tänka positivt, att det var tunt. Men när allt lugnar ner sig hemma så brister det för mig. Känns som livet satte in handbromsen. Vi planerade att skaffa ett tredje barn i vår. Men vågar man det? Jag förstår ju att man aldrig vet vad livet har att vänta men nu blev döden lite närmre på något vis. Skulle gärna vilja hitta någon med liknande erfarenhet, att bolla med. Fått kommentarer att "tänk inte på det nu". Ja och det gör jag inte när barnen är i full fart. Men när nattningen är avklarad då kommer tårarna. Finns det någon där ute som känner igen sig?

• Svar på tråden Fått diagnos malingt melanom
  • sextiotalist

Kanske inte bolla med. Men min mamma tog bort men leverfläck som var malignt och det har inte blivit något mer efter det.

• viseversa

Min mamma hade en stor knöl på ryggen som visade sig vara malingt melanom. Hon har senare tagit bort en till på överarmen. Hon har levt med detta i 21 år och det ser inte ut att vara nära döden ännu tack och lov. Hon går på kotroller regelbundet men lever annars som vanligt. Fick för ett tag sen ävcen bröstcancer men det upptäcktes tidigt så prognosen är god men även det har hon opererat men itne heller det sänker henne.

• Anonym (J)

Jag är mamma till 3 små döttrar och fick diagnosen livmoderhalscancer i somras. Opererades i september. Det var tidigt och ingen mer behandling har behövts. Men jag förstår dig! Jag var ledsen i början men vande mig snabbt och tänkte, jaha det är som det är och det är bara att ta sig igenom. Ingen, ingen vet vad livet har att vänta. Så ingen går säker. Alla är döende och det finns inget som säger att våra liv är skörare än andras. Oss har läkarna ju koll på, eller hur???? Både du och jag gick många år utan att veta att vi hade en farlig sjukdom. Så vi har haft tur tänker jag, som upptäcktes så tidigt.

Försök att vara krass och tänk att nu är det som det är. Du har haft tur i oturen att det inte hunnit sprida sig. Eller har du gjort alla koller? Döden finns där för alla, vi har bara blivit påminda om det. Se det som en tillgång.

Kram

• Anonym (Mm)

Tack J. Ja i eftermiddag har mina tankar rullat in i det. Tänk om jag inte hade fått bort den nu. Ja då Hade livet rullat på men blivit sämre utgångsläge längre fram. Ska till hud längre fram och då trodde denna kirurg att det nog behövs plockas bort ett par till fläckar. En spridd melanom är dessvärre = palliativ behandling. Gäller att hitta dem i tid så man kan op bort dem. Så tänker så nu. Nu är jag inom sjukvården och de kommer ta mina leverfläckar på allvar. Men tror säkert det kommer bli jobbiga perioder som när jag ska opereras på nytt om ett par v eller väntar på nya svar om andra fläckar ska bort, då blir man nog sårbara igen :(.

• Anonym (J)
    Anonym (Mm) skrev 2016-11-12 19:54:34 följande:

Tack J. Ja i eftermiddag har mina tankar rullat in i det. Tänk om jag inte hade fått bort den nu. Ja då Hade livet rullat på men blivit sämre utgångsläge längre fram. Ska till hud längre fram och då trodde denna kirurg att det nog behövs plockas bort ett par till fläckar. En spridd melanom är dessvärre = palliativ behandling. Gäller att hitta dem i tid så man kan op bort dem. Så tänker så nu. Nu är jag inom sjukvården och de kommer ta mina leverfläckar på allvar. Men tror säkert det kommer bli jobbiga perioder som när jag ska opereras på nytt om ett par v eller väntar på nya svar om andra fläckar ska bort, då blir man nog sårbara igen :(.

Ja, det var jobbigare efter operationen när jag väntade på svaret om det spridit sig till de körtlar som togs bort. Så jag förstår hur du tänker. Men cancer idag är sällan en dödsdom och de klarar att behandla de flesta.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (J) skrev 2016-11-12 20:36:59 följande:

Ja, det var jobbigare efter operationen när jag väntade på svaret om det spridit sig till de körtlar som togs bort. Så jag förstår hur du tänker. Men cancer idag är sällan en dödsdom och de klarar att behandla de flesta.

Har jobbat som sjuksköterska på onkologisk mottagning och vet väl lite för mkt. Olika cancer sjukdomar har olika God prognos. En spridd malingt melanom går inte att bota även om det nu finns dyra mediciner som erbjuds till vissa som kan förlänger några månader än den behandling som ges traditionellt. Jag har alltid varit rädd för detta då jag har många leverfläckar. Imorse kändes det mörkt igen. Vaknar tidigt på morgonen och kan inte somna om. Då springer tankarna iväg. Blir nog bättre under dagen :)
  • Anonym (J)
    Anonym (Mm) skrev 2016-11-13 10:12:55 följande:

Har jobbat som sjuksköterska på onkologisk mottagning och vet väl lite för mkt. Olika cancer sjukdomar har olika God prognos. En spridd malingt melanom går inte att bota även om det nu finns dyra mediciner som erbjuds till vissa som kan förlänger några månader än den behandling som ges traditionellt. Jag har alltid varit rädd för detta då jag har många leverfläckar. Imorse kändes det mörkt igen. Vaknar tidigt på morgonen och kan inte somna om. Då springer tankarna iväg. Blir nog bättre under dagen :)

Åh, jag förstår. Ibland är det nog bra att vara okunnig Jag har ju även känt tröst i att överlåta kunskapen till experter, det är lite skönt. Tänk ändå att det verkade vara en ytlig variant, det bådar gott.
  • Anonym (Rädd)

Hej!

Hur hade gått?

Jag har fått tid på hudklinik till den 7 mars.

Jag har en riktigt dålig solhistorik i mitt liv och riktigt många födelsemärken, prickar och leverfläckar.

Hur ser din solhistorik ut?

Är livrädd.

• Anonym (Mm)

Hej!

Såg att du hade svarat, så här 3 månader senare;). Inte inne på familjeliv så mkt längre. Just nu har jag tagit bort en till och väntar på svar. De tog ej snabbsvar på denna så kan dröja över sommaren på svar. Samma visa som denna op bort så gick min svärmor bort i malingt melanom. Det har bara varit för mkt dessa 3 v. Jag tränar för att skingra tankarna annars far tankarna iväg. Idag tog jag mig ändå mig kraft att kontakta hud och kontakt ssk för att förklara min oro som är förstärkt nu när min svärmor dog 60 år gammal i samma skit sjukdom. Den sjuksköterskan jobbade ej idag så ska talas vid på måndag.

Som ung solade jag solarium ca 1-2 ggr i v och fått pressa i solen för att komma i närheten vad mina vänner blev i tala om brunhet. Bränt mig gjorde jag i tonåren men ej sista åren. Men en malingt melanom speglar ju endast solvanor för 10-15 år sedan och det stämmer nog på mig.

Hur har det gått för dig? Har du haft någon bekräftad förändring? Hur gammal är du?

• Anonym (E)

Jag tolkar det som att det första märker inte var spritt eller vet du ej det än?

Jag har nyligen tagit bort "mm" och de sa att det var så tunnt att ingen risk för spridning finns.

Men du är så orolig ändå (fast att jag uppfattar som att du fått samma svar, mitt var dock tunnare än ditt bara 0,1) och skriver att du är insatt pga att du är sjuksköterska. Menar du att det finns anledning av att vara orolig trots att hela "mm" är borttaget enligt läkare? Eller är det främst det nya märket som du oroar dig för? (Vilket jag förstår att du gör men uppfattar som att du även oroar dig för det gamla och då blir jag orolig om jag missat någon fakta kring detta)

För mig tog de bort flera st till för att kontrollera men de var inget. Men visst är man orolig att man ska få något nytt när man nu fått ett. Jag har också så väldigt många märken på min kropp att jag känner viss oro för att något ska missas. Är det mer sån oro du känner (samt för det nya) eller menar du att det finns reell anledning till oro för ett mm som är helt borttaget enligt läkare?

Ett stort lycka till, eller vad man säger.

• Anonym (Rädd)

Vad tråkigt och hemskt med din svärmor. Ibalnd får jag uppfattningen att man inte dör av MM, utan att man dör av att den sprider sig.

Jag tog mod och var på hudmottagning. Jag får komma dit igen om jag märker fler förändringar eller lider psykiskt igen. De tog inte bort mina märken.

Jag har redan ca 12 ärr efter borttagningar.

Hur märkte ni era förändringar? Kliade det? Blödde? Växte uppåt? Utåt?

• Anonym (Mm)

Hej igen.

Ska svara till er båda :). Mitt märke var ett tunt malingt melanom och togs bort helt. Så där ska det ju ej komma mer. Det märket var inte alls olikfärgat och ojämnt utan ganska ovalt jämnt men mkt mörkt brunt ca 1 cm som dock kom för ca 5 år sedan. Att jag är lite extra nojig är att en hud läkare med lång erfarenhet sa att det var en "ålders vårta" så jag vaggade in i det i ca 1.5 år innan jag frågade en annan då jag tyckte det rent kosmetiskt var fult nere på vaden. Han valde att ta bort det bara för det hade kommit så plötsligt ej för utseendet för ett typiskt malingt melanom. Så ingen kan ju egentligen ej säga att det inte är något innan det synas i mikroskop.

Visst dör man av malingt melanom, men då måste den hunnit sprida sig. Och har den börjat sprida sig så finns bara lindrande behandling ej botande. Och det är det som gör det extra viktigt att upptäcka märken i tid. Så är märket mer än 1 mm på djupet börjar extra utredningar för att kolla spridning mm. Där jag jobbar nu träffar jag bla patienter som har spridda malingt melanom, då man hittat det i körtlar men man hittar ej "moder leverfläcken ". Senast i v en kille i 30 års åldern som kom in med detta. Jag ska ny byta jobb då en liten bidragande faktor är att jag ej orkar möta dessa fall.

Tog bort en fläck för 1 mån sedan och det var ett gravt dysplastiskt nevus. Dessa har ökad benägenhet att bli malignt melanom men alla blir ej det. Skönt att den är borta men olustigt att ändå ha sådana märken. Även känt en körtel på ena sidan av halsen sedan i maj. Har avvaktat men bad en dr på jobbet känna och han tyckte den var liten men den fanns ändå bara på ena sidan. Så han ville jag skulle kontakta hud så det får stickas ifrån körteln. Ska ta mod till mig att ringa hud. Drar ut på det :(.

Svar på tråden Fått diagnos malingt melanom