Fått diagnos malingt melanom
32 år och två barn. Tog bort en leverfläck för 3 v sedan som jag haft i ca 5 år. Visade den för en hudläkare för 2 år sedan men han sa att det var en "åldersfläck". Gått och stört mig på den då den varit stor och mörkare. Suttit nere på vaden. Hade den varit på ryggen hade jag inte tänkt lika mkt på den men nu såg jag den så fort jag visade benen. Tog beslutet att visade den igen för en annan hudläkare mest för jag tyckte den var kosmetiskt ful. Då sa han att så stor ska ingen leverfläck bli på så kort tid. Fick remiss att ta bort den.
Och i veckan kom dammen. Malingt melanom. Ett tunt 0.7mm. Ska ta bort mer runt ärret och sen visa upp mina andra fläckar. Jobbar som sjuksköterska och är för insatt i behandlingen av denna sjukdom. Jag försöker tänka positivt, att det var tunt. Men när allt lugnar ner sig hemma så brister det för mig. Känns som livet satte in handbromsen. Vi planerade att skaffa ett tredje barn i vår. Men vågar man det? Jag förstår ju att man aldrig vet vad livet har att vänta men nu blev döden lite närmre på något vis. Skulle gärna vilja hitta någon med liknande erfarenhet, att bolla med. Fått kommentarer att "tänk inte på det nu". Ja och det gör jag inte när barnen är i full fart. Men när nattningen är avklarad då kommer tårarna. Finns det någon där ute som känner igen sig?