• Anonym (USAresa)

Vad får man packa med sig till USA?

Hej

Min ena moster har släktforskat och har hittat ättlingar i USA som vi har kontaktat och mailat och skypeat med under året.

Nu har de bjudit ner oss över jul och vi ska åka dit vilket ska bli fantastiskt kul. De har alltid vetat om att de är svenskättlingar och är mycket nyfikna på oss liksom vi på dem. De hade gärna kommit hit men har en äldre släkting som inte kan resa, därför reser vi dit detta år.

Min fråga är nu vad får man packa med sig dit? Vi kom på att det vore roligt att ha med sig lite traditionella svenska julsaker så som julmust. Får man ta med sig det? Eller bör man och kan man skicka det i paket dit istället?

• Svar på tråden Vad får man packa med sig till USA?
  • driver28

Undvik att packa något organiskt. Ingen frukt, grönsaker kött eller så. Julmust och godis eller processas mat på tub som t.ex. Kalles borde vara ok, MEN tänk på storleken på förpackningar med vätskor Max 100ml. Jag skulle höra med ambassaden om jag var du. Tänk även på att noga deklarera det ni har med på inresekortet.

• Anonym (USAresa)
    driver28 skrev 2016-11-12 21:44:44 följande:

Undvik att packa något organiskt. Ingen frukt, grönsaker kött eller så. Julmust och godis eller processas mat på tub som t.ex. Kalles borde vara ok, MEN tänk på storleken på förpackningar med vätskor Max 100ml. Jag skulle höra med ambassaden om jag var du. Tänk även på att noga deklarera det ni har med på inresekortet.

Jo, vi ska prata med ambassaden och absolut ska vi på alla vis meddela vad som finns med. Men jobbigt om vi bara får ta med 100 ml julmust haha. Vi visste om det där med 100 ml men trodde det var vad man fick ha med i handbagaget... Vi reser aldrig annars, detta är första resan ihop, tidigare har jag gjort en resa och min man en resa innan vi träffade varandra. Längre resa alltså, så vi är inte så vana

• Anonym (USAresa)

Jag googlade lite och det verkar vara så att man kan få ta med sig läsk tex om det checkas in och deklareras. Men ska kolla noggrannare med ambassaden. Vill ju inte fastna i tullen!

• Lena

Kolla att inte allt ni tänkte ha med er finns på Ikea...

• Anonym (USAresa)
    Lena skrev 2016-11-12 22:01:37 följande:

Kolla att inte allt ni tänkte ha med er finns på Ikea...

Så smart! Dock tror jag inte att det finns Ikea så jäkla nära där de bor. De har iaf aldrig druckit julmust, därför kom vi på det som en sak att ta med

Men kanske kan vi åka förbi ett Ikea på vägen, det finns ingen flygplats heller precis där de bor så vi har bokat hyrbil så vi kan ta oss till dem. (De bor på vischan typ, på en gård) De ville hämta oss, men det blev så tokigt med flygtider och så så vi kom överens om att de mäter upp oss i sin 'stad' istället. 
  • Balderina

Klart att du kan packa ner julmust i ditt bagage som skall checkas in. 100ml vätska gäller bara för handbagage.

• Aniiee

På tal om IKEA i USA: Se om du kan ta med dig rårörda lingon. Lingonsylten på IKEA i USA har konsistens som Skippys jordnötssmör och smakar.... typ citronsyra och papp.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (B)
    driver28 skrev 2016-11-12 21:44:44 följande:

Har du aldrig flugit? :p det är okej med mer vätska i incheckat bagage...
  • S08

Inga problem att ta med julmust så länge du har det i resväskan och inte i ditt handbagage. ( bor själv i usa och fick julmust med mig nu på senaste besöket i Sverige). Kalles kaviar, eller liknade sort tror jag finns att hitta på IKEA här i USA. Även sill! Julmusten på IKEA är inte god.

Jag skulle satsa på godis, både salt och sött. Har vänner som gillade våra Ahlgrens bilar. Köp Marabou, örtsalt. Ta med glöggkryddor och glögg.

Finns en alkoholfri variant på World market som är ganska okay annars.

Ska ni baka så ta med saffran, vaniljsocker och pärlsocker.

Ha en trevlig resa över och va kul att du hittat släktingar i USA!

• Anonym (USAresa)
    S08 skrev 2016-11-13 03:16:25 följande:

Inga problem att ta med julmust så länge du har det i resväskan och inte i ditt handbagage. ( bor själv i usa och fick julmust med mig nu på senaste besöket i Sverige). Kalles kaviar, eller liknade sort tror jag finns att hitta på IKEA här i USA. Även sill! Julmusten på IKEA är inte god.

Jag skulle satsa på godis, både salt och sött. Har vänner som gillade våra Ahlgrens bilar. Köp Marabou, örtsalt. Ta med glöggkryddor och glögg.

Finns en alkoholfri variant på World market som är ganska okay annars.

Ska ni baka så ta med saffran, vaniljsocker och pärlsocker.

Ha en trevlig resa över och va kul att du hittat släktingar i USA!

Tack, tack, tack! Ja jättekul verkligen
Svar på tråden Vad får man packa med sig till USA?