• pemi

Ädelost och Lax, äta eller ej?

Har för mej att man kan äta lax som gravid iaf en gång/månad. Stämmer va?

Men sen funderar jag, brukar göra lax i folie med ädelost (typ blåmögel) på. Har det i ugnen så laxen blir genomkokt och osten smälter. Är det trots det risker med att äta mögelost? Den har ju varit upphettad? Gäller 70 grader även för mögelost????

pemi

• Svar på tråden Ädelost och Lax, äta eller ej?
  • M26

Det finns säkert svar på livsmedelsverkets hemsida.
    Lax kan man ju äta så länge den är tillagad (kokt eller stekt) och kommer den från "de stora haven" kan du äta det när du vill.
    Ädelost äter jag inte själv så jag har ingen koll på det, men jag tror man ska undvika det. Kolla www.slv.se.

• pemi

Jo icke upphettad mögelost ska man inte äta, men undrar om man kan lite på att ev listeria i osten dör då den upphettas...

pemi

• stjärnströssel

köp mögelost på tub!den får du äta!

• Pralin M

Du kan äta osten om den varit uppvärmd över 70 grader, vilket den helt klart borde bli om du tillagar som du beskriver. Precis som du skriver så dör bakterierna då. Det verkar vara nån missuppfattning som sprids att själva möglet skulle vara skadligt på något vis, vilket inte stämmer. Käka på! Det är absolut ingen fara.

• Pralin M

Förresten så kan du äta odlad lax och lax från västkusten så ofta du vill. Det är bara vildfångad lax från Östersjön och andra mindre sjöar som man bara bör äta max en gång i månaden.

• pemi

Oki, då har jag fattat det hela rätt med upphettningen!

Tack allihop!

pemi

• micorazón

min BM säger att man itne ska äta mycket. Men en minibit av mögelost är OK!!! Lax är jag försiktig med, kolla varifårn den är!! Jag köper färsk fisk, äter inte frusen! Då sa min BM att det är OK! man ska ju leva som vanligt....

• diskus

Jag ringde faktiskt till min BM igår och frågade om just detta. Anledningen var att jag skulle äta chevre-ost som var pastöriserad...
    Hon svarade att man har inte hittat något Listeria-fall i Sverige sedan 1971! Hon tyckte därför att man helt klart kan äta pastöriserade ostar, särskilt om man kör dem i ugnen.

Sedan har jag sett i en annan tråd är på FL att, enligt Livsmedelslagen, så måste tillverkarna skriva på förpackningen om osten (eller mejerivaror överhuvud taget), INTE är pastöriserad. Då skulle man alltså kunna äta alla ostar där det inte anges nåogt.

Sen är det naturligtvis upp till var och en om man ändå kommer att oroa sig om man äter...

• Phuis

Jag är så sugen på en schysst ost så jag dör! Men då kan man alltså äta? Man behöver väl inte frossa, men det är ok att ta en bit!?
    Smaskens!

• pemi

Laxen jag har hemma är odlad norsk lax. Mögelosten är från kvibbile och det står att den är gjort på färsk mjölk, står inget om att den skulle vara pastöriserad.

Men i ugn borde det ju vara lugnt. Handlar ju bara om någon matsked... Får se hur jag gör...

pemi

Svar på tråden Ädelost och Lax, äta eller ej?