• Prpm

    4månaders bebis vägrar äta ersättning

    Hej. Jag har en liten kille på 4månader. Han har ätit ersättning från dag 1 och varit väldigt matglad och ätit duktigt. Men för ca 1 månad sen började han att sluta vilja ha mat, alltså ersättning. Han vägrade ta flaskan och skulle absolut inte ligga i famnen och äta. Han bara skriker och vrider huvudet.

    Han blev mer och mer nyfiken på vår mat.

    Vi började nyligen med att prova lite gröt och någon enstaka smakportion. Han äter de men det känns inte som han gillar att sitta i matstolen och äta. Sen har jag ingen aning om hur man märker när dom är mätta, mer än att dom kanske tittar bort?

    Min fråga är om man kanske ska sluta tvinga i han ersättning när han inte vill och kanske börja mer med gröt och smakportioner.

    Kan man börja med välling trots att de står 6 månader på dom? Hur ska man tänka när man ska he gröt och smakportioner? Hur kan de dag se ut med maten för att dom ska klara sig bra och inte äta om nätterna? Någon med bra tips? Tacksam för allt.

  • Svar på tråden 4månaders bebis vägrar äta ersättning
  • Lena

    Har du provat att ge välling när de är trötta eller kanske framför något på tv

  • sextiotalist
    Scalaren skrev 2016-11-14 08:50:02 följande:

    Välling är bara skit! Ge ersättning så länge det bara går, det är betydligt nyttigare än välling.


    Välling är inte mer skit än gröt eller smörgåsar
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-11-14 09:28:10 följande:
    Välling är inte mer skit än gröt eller smörgåsar
    Jo det är det faktiskt. Mängden smörgås en fyramånaders kan sätta i sig är rätt liten, inte sant? Detsamma med gröt. Mängden välling är signifikant större. Sverige är ett av de länder i världen där glutenintolerans är vanligast. Nya rön pekar mot att det kan finnas ett samband med all välling de helt små får. Dumt och onödigt.

    Sedan vad din son gjorde och inte gjorde är inte intressant i sammanhanget, det finns folk som rökt i 75 år och mår bra - det betyder inte att rökning inte är farligt. Statistik byggs på fler än en person. Eller en person och hens kompisar.
  • Anonym (Anna)

    Bvc sa till oss att man kan börja med gröt som smakportioner vid 4 mån men inte välling. Har för mig att det har med glutenintolerans att göra, det ska introduceras långsamt och det skulle bara vara som smakportioner i början, i övrigt ersättning. Nu vid 6 mån får man ge 3 portioner gröt eller välling per dag.

    Vår dotter hade också en period när hon inte ville ta flaskan (gav också bara ersättning). Hon vred bara på huvudet, skickade på nappen osv. Jättejobbigt. Det är tydligen en fas de har vid ca 4 mån ålder. Det gick över efter några veckor. Vi gav upp med att försöka truga och till sist så blev hon jättehungrig och då åt hon ju. Men om han äter bättre av gröt t ex så rådfråga Bvc, finns olika sorters gröt och välling så kanske något som går att ge mer. Men om han inte tar flaska är det nog inte lättare med välling.

  • sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-11-14 09:43:17 följande:
    Jo det är det faktiskt. Mängden smörgås en fyramånaders kan sätta i sig är rätt liten, inte sant? Detsamma med gröt. Mängden välling är signifikant större. Sverige är ett av de länder i världen där glutenintolerans är vanligast. Nya rön pekar mot att det kan finnas ett samband med all välling de helt små får. Dumt och onödigt.

    Sedan vad din son gjorde och inte gjorde är inte intressant i sammanhanget, det finns folk som rökt i 75 år och mår bra - det betyder inte att rökning inte är farligt. Statistik byggs på fler än en person. Eller en person och hens kompisar.
    Att påstå att det är skit är en sak, att man sedan ska vara försiktig och introducera gluten långsamt är en annan sak.
    Nu vet jag inte hur det är idag, men vällingen som fanns för så små, hade inte mycket gluten i sig, den var anpassade till magarna för så små. Jodå, man informeradae väldigt mycket om detta.
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-11-14 10:24:37 följande:
    Att påstå att det är skit är en sak, att man sedan ska vara försiktig och introducera gluten långsamt är en annan sak.
    Nu vet jag inte hur det är idag, men vällingen som fanns för så små, hade inte mycket gluten i sig, den var anpassade till magarna för så små. Jodå, man informeradae väldigt mycket om detta.
    Enligt de senaste studierna verkar det inte spela så stor roll hur gluten introduceras, det verkar snarare vara tidsperspektivet som är viktigt. Dvs ju senare desto bättre.

    Och vad menar du med att "småbarnsvälling" har mindre gluten i sig?
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-11-14 10:24:37 följande:
    Att påstå att det är skit är en sak, att man sedan ska vara försiktig och introducera gluten långsamt är en annan sak.
    Nu vet jag inte hur det är idag, men vällingen som fanns för så små, hade inte mycket gluten i sig, den var anpassade till magarna för så små. Jodå, man informeradae väldigt mycket om detta.
    Och som en ytterligare reflektion så är välling i sammanhanget "skit". Ett så litet barn ska inte äta mat eller välling, det är ersättning eller bröstmjölk som ska vara basfödan länge till. 
  • Anonym (My)

    Vårt barn var likadant. Tror att det är naturligt att de vänjer sig av med ersättningen. Ge smakportioner och grötar istället. Ge även vatten att dricka. Vår bebis aceptetar bara ersättning på natten och på morgonen men inte annars.

    Ge inte välling från 6månader.

    Börja morgonen med gröt och och resten av dagen fruktpuré och smakportioner tex mosad potstis med smör i eller morotspuré ja det går och göra många goda purér. Men slopa inte ersättningen helt. Erbjud på morgonen eller mitt på dagen och kvällen.

    Ibland kan det hända att barnet äter inte gröten om den inte är så lös som ersättningen. Prova dig fram.

  • sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-11-14 11:09:27 följande:

    Enligt de senaste studierna verkar det inte spela så stor roll hur gluten introduceras, det verkar snarare vara tidsperspektivet som är viktigt. Dvs ju senare desto bättre.

    Och vad menar du med att "småbarnsvälling" har mindre gluten i sig?


    Att den vällingen som man kunde ge från 4 månaders ålder var anpassad till så små barn med avseende på innehåll. Idag vet jag inte hur det ser ut eftersom det verkar som att ersättningen verkar vara anpassad för äldre barn.
  • Anonym (M2)

    Testa ge flaskan, vill han inte ha tvinga honom inte utan vänta 20-30 min och testa igen. Han kommer äta. Hungern är en stark drift. Ge inte mjölkprodukter. Ersättningen är speciellt framtagen. Smakportionerna är små i början. En matsked eller så. Ge honom när han verkar glad och inte hungrig. Undvik som många skrivit glutenprodukter ett tag. Sötpotatis, avocado, banan som du mossar i ersättning. Det ska vara rinning konsistens.

    Och testa byt flaska. Kanske han vill ha en annan nipple att dricka från?

    Min son är ammad och vägrar flaska tills vi slutligen hittade en som han älskar.

    Lycka till

  • linnsanbelle

    Lillen då <3 du kan prova att blanda lite välling och ersättning? Välling kan bli lite hårt för magen i början.. Annars tycker jag allt att du kan ge lite smakprover, inte bråka med ersättningen... Vill bebis inte ha så bråka inte med det, det ska vara kul att äta mat! Kram/L


    www.nouw.com/mammaprat- Följ de två bloggande vännerna genom graviditet & föräldraskap
Svar på tråden 4månaders bebis vägrar äta ersättning