• Fantasmic

Otrivin Menthol? Gravid?

Jag har under 3-4 år dagligen missbrukat Otrivin Menthol, hörde att man inte ska använda nässpray när man är gravid gör risk att bli beroende. Jag är ju redan det så jag har fortsatt som vanligt, men mer då jag har extrem gravid nästäppa. Men nu sa någon att man inte fick använda just Otrivin, varför? Stämmer det? Vet att man inte ska använda Otrivin Comp när man är gravid, men det gör jag inte och aldrig gjort.

• Svar på tråden Otrivin Menthol? Gravid?
  • BuoBä

Jag fattade aldrig det där. Även för näsdroppar med samma verksamma substans kan det stå att den ena är ok och den andra inte, och apotekspersonalen blir halvt hysterisk om man tar "fel". Enligt janusinfo är även otrivin ofarligt, men vill du gardera dig helt så byt till en "godkänd" sort.

• Fantasmic
    BuoBä skrev 2016-11-14 10:11:39 följande:

Jag fattade aldrig det där. Även för näsdroppar med samma verksamma substans kan det stå att den ena är ok och den andra inte, och apotekspersonalen blir halvt hysterisk om man tar "fel". Enligt janusinfo är även otrivin ofarligt, men vill du gardera dig helt så byt till en "godkänd" sort.

Ja, det är just det. Hade någon annan (och billigare) fungerat så hade jag bytt för längesen. Men alla säger ju så jävla olika, även alla BM. Blir galen...
  • Mandelkanel

Jag använde otrivin hela graviditeten. Läste mig till att det var Ok men att man skulle vara försiktig eftersom man kan bli beroende. Jag var också beroende innan efter långvarig förkylning. Så jag körde på, var orimligt annars. Dock med den vanliga, inte menthol. Läste att den var kärlsammandragande. Man har heller inte gjort tillräckliga studier på hur det påverkar vid graviditet, därav kan man inte garantera något. Antagligen inte farlig den heller. Men om du kan så kan du kanske köra med den utan menthol ett tag. Finns annars något man kan få på recept som ska vara effektivt.

• BuoBä

Då hade jag litat på janusinfo och hållit tyst om det till alla andra. Det är ju värre om du inte kan andas liksom...

• Ivana1988

använder otrivin varje natt för att jag inte kan andas/sova annars...

min BM säger att det är bättre än att inte få sova på ett halv år--- sen att man ska vara försiktig för man kan bl.a. blöda lättare osv. men det är ingen fara annars... när jag var på apoteket så skrek nästan åt mig en där att jag var dum att jag skadar barnet...

• Saltamustascher
    Nezeril kan man använda vet jag. På mitt apotek förbjöd dom mig att köpa nässpray blev tokig, var dessutom 10 dagar över tiden .. kör på!
  • Fantasmic

Jag pratade med en farmaceut och det är inte farligt. Otrivin Menthol år godkänd på janusinfo för gravida. Eteriska oljor verkar lokalt och skadar inte fostret.

• Nelah

Jag använder också den, har jätte lätt för att bli beroende av nässpray så jag varvar med en mildare sort och endast när jag lägger mig på kvällen. Förra graviditeten missbrukade jag mentolen rätt ordentligt o det var inga fara med det mer än sköra slemhinnor i näsan

Jag vill och jag kan...
Svar på tråden Otrivin Menthol? Gravid?